Page 1 of 1

B18/B20 kam

Posted: Sun Mar 07, 2004 11:23 pm
by matte119
Är det någon skilnad på B18 och B20 orginakam?

För jag har B18 i min Amazon och har ett par B20 kammar ligger och skräpar så jag funderade på om det blir någon effekt med B20 kam i den..

Posted: Mon Mar 08, 2004 9:59 am
by D59471
Det är kammens märkning som avgör egenskaperna, B18 och B20 har samma kamaxeltyp. Jag förmodar att du har en A-kam i nuläget? D och K-kam ger möjlighet till bättre bottenvrid, men man bör ju kombinera en dylik förändring med annan förgasare, planad topp osv.

Re:

Posted: Mon Mar 08, 2004 10:01 am
by matte119
D59471 wrote:Det är kammens märkning som avgör egenskaperna, B18 och B20 har samma kamaxeltyp. Jag förmodar att du har en A-kam i nuläget? D och K-kam ger möjlighet till bättre bottenvrid, men man bör ju kombinera en dylik förändring med annan förgasare, planad topp osv.
Japp det är A-kam jag har jag bara funderade på om det va olika slipningar på B18/B20 men så va inte fallet alltså...

Posted: Mon Mar 08, 2004 10:10 am
by D59471
Utförandet på kamaxlarna är det samma för B18 och B20, men det fanns profiler som endast monterades på B20 och som ej satt i B18 motorer.

Den här sidan från KG Trimning ger väl en liten översikt på olika volvoprofiler och deras värden.