Bromsskive byte lite tips

Moderatorer
Post Reply
GTKent
Posts: 30
Joined: Sun Jun 06, 2004 2:09 am

Bromsskive byte lite tips

Post by GTKent »

Hej! vill gärna delge ett tips vid byte av bromsskivor fran på amazon min Gt var i behov av ett par nya då skivorna levereras utan nav så är man tvungen behålla gamla navet. Detta blir frigjort när man pressar ur hjulbultarna, blästra därefter navet noga, se till att plugga \"hålen\" för lagren så att sand ej kommer in i onödan knacka därefter bort gamla lagerbanorna med ett dorn från respektive baksida. De nya lagerbanorna monteras därefter lägg dem i frysen några timmar innan så de krymper gör det lättare att få dem centrerade på plats knacka därefter in dem med ett lämpigt rör som har samma något mindre diameter än ringarna. Nu dags att montera ihop nav med skiva detta göres med en klick gänglåsning sen pressa dit gärna nya bultar växelvis med hjälp av hydraulpress. Passa på att lacka nu gärna med hammarlack som är tålig mot stötar eller speciell färg för bromsar som tål mera värme. Nu tror man att allt är bra..men icke precisionen är ej hundraprocentig utan man bör sätta upp dem i en svarv göres enklast om man först svarvar en kona som passar i lilla lagerbanan denna spånnes i svarvens chuck, i den stora lagerbanan passar motdubbens kona perfekt, för att inte skivan skall snurra i lagerbanorna trä på ett rör 13mm innerdiameter på en hjulbult som sen vilar mot chucken. Nu är allt monterat rakt dvs i lagerläge. använd nu en indikatorklocka för att mäta upp hur mycket den kastar brukar röra sig om några tiondelar. Nu med försiktig matning i flera steg plana av skivan tills den helt plan passa på att även plana ytterkanten när den ändå är uppspänd. Detta jobb kan tyckas komplicerat men har du gjort detta en gång lovar bromsar som en dröm i massor av år framöver. Svårt få med allt är det någon vill fråga så svarar jag gärna så gott jag kan.
ama tic
Posts: 155
Joined: Thu Oct 28, 2004 1:45 pm
Location: Småland
Contact:

Post by ama tic »

Svarva av skivorna efter att du har pressat i navet är det ända tips som jag kan ge.
VOLVO 142-72 2.3L B20
GTKent
Posts: 30
Joined: Sun Jun 06, 2004 2:09 am

Re:

Post by GTKent »

Hej! Precis det jag menar annars blir det fel svarvning ihop med nav.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

En alternativ behandling av skivor och nav efter blästring och ihopmontering av skivan och navet, är ju gulkromatering.

Då får man samma snygga finnish som på bromsoket. Slitytan på skivan rensvarvas sedan när man gör skivan rak i svarven.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Vid svarvningen bör man ha de gamla lagerbanorna för att inte skada de nya.
Post Reply