Frågor om Kam och Förknasare.
-
- Posts: 111
- Joined: Tue Feb 03, 2004 12:20 am
- Location: Fjollträsk
Frågor om Kam och Förknasare.
Tjenare!
Jag här igen,bubblar över med frågor,som Ni bergis kommer att anse vara för dumma.
Har fått bilen att gå (hyfsat bra) nu,med den nya toppen.
Köpte mig en Strombergare som var frisk.
Vad är det för skillnad på D och K kammarna?
Har sökt,men ej funnit.
Toppen jag har,ska vara planad tre millimeter.
Jag tvivlar dock starkt på det,då den inte går så jävla mycket bättre.
På högre varv så går den rappt dock,så något är gjort med den i alla fall.
Är det så att den rackaren inte är planad i alla fall?
Nyrenoverad var den i alla fall.
Dock så kan jag börna nu,med lite tung blyfot.
Vilket för mig till nästa fråga!
Jag kör på 95 oktan nu,är det för lite oktan?
Så har vi det här med förgasare då.
Ska stoppa i något annat,lite roligare!
Vad skulle Ni rekommendera?
Dubbla SU vill jag inte ha,då det är så förbannat jobbigt att ställa in dom hela tiden.
Motorn ser ut som följer,just nu:
Planad topp (hur mycket vettetusan,som Ni kanske räknat ut.)
Resten original (B18A?),utom följande:
Wellemans tändsystem (den där som ersätter kondingen)
2\" avgas från KG
Vill ha mer bottendrag i bilen,om det kan vara till hjälp?
Jag här igen,bubblar över med frågor,som Ni bergis kommer att anse vara för dumma.
Har fått bilen att gå (hyfsat bra) nu,med den nya toppen.
Köpte mig en Strombergare som var frisk.
Vad är det för skillnad på D och K kammarna?
Har sökt,men ej funnit.
Toppen jag har,ska vara planad tre millimeter.
Jag tvivlar dock starkt på det,då den inte går så jävla mycket bättre.
På högre varv så går den rappt dock,så något är gjort med den i alla fall.
Är det så att den rackaren inte är planad i alla fall?
Nyrenoverad var den i alla fall.
Dock så kan jag börna nu,med lite tung blyfot.
Vilket för mig till nästa fråga!
Jag kör på 95 oktan nu,är det för lite oktan?
Så har vi det här med förgasare då.
Ska stoppa i något annat,lite roligare!
Vad skulle Ni rekommendera?
Dubbla SU vill jag inte ha,då det är så förbannat jobbigt att ställa in dom hela tiden.
Motorn ser ut som följer,just nu:
Planad topp (hur mycket vettetusan,som Ni kanske räknat ut.)
Resten original (B18A?),utom följande:
Wellemans tändsystem (den där som ersätter kondingen)
2\" avgas från KG
Vill ha mer bottendrag i bilen,om det kan vara till hjälp?
Blood,guts and Rock N´ Roll
-
- Posts: 29
- Joined: Wed Jan 12, 2005 8:49 pm
- Location: sempervillage
Det är i stort sett ingen skillnad på D och K kammarna har för mig att det skiljer 3 grader i duration. Om du tänkt åka med en så pass snäll kam som d eller k och inte vill ha dubbla su så borde en weber36/36 funka. Jag förstår i och för sig inte riktigt vad du menar med att man får justera su fuggar hela tiden.
MOT SÅNNA SOM MIG FINNS INGET VACCIN!
-
- Posts: 111
- Joined: Tue Feb 03, 2004 12:20 am
- Location: Fjollträsk
Re:
Så Du menar,helt enkelt,med min snälltrimning,så bör det kvitta huruvida det är D eller K Kam?Jonne Rebel wrote:Det är i stort sett ingen skillnad på D och K kammarna har för mig att det skiljer 3 grader i duration. Om du tänkt åka med en så pass snäll kam som d eller k och inte vill ha dubbla su så borde en weber36/36 funka. Jag förstår i och för sig inte riktigt vad du menar med att man får justera su fuggar hela tiden.
Gammal erfarenhet,måhända att dom kanske inte var i världsbäst skick,men en massa strul med synkningen var det.
Skulle inte en 32/36 också funka?
Eller är 32 för litet?
MVH
Perre
Blood,guts and Rock N´ Roll
Vad är det för topp du har på din B18, en b20 topp? Det kan gå att räkna ut om den är planad genom att mäta höjden på den.
Vilket oktantal du kör på spelar inte så stor roll bara du har tändningen rätt instäld. men den kanske vill spicka med planad topp och med 95?
Dubbla su går bra bara de är ordentligt synkande och frächa, ju oftigare man ser över dom dessto bättre, både ekonimiskt och prestanda mässigt. Hur ofta man ska synka beror på hur mycket man kör per år.
32/36 räcker men tror att du får ut mer av en 36/36. de är inte helt lätt att få dcd att gå bra, man får utgå från rekomendationer och laborera utifrån dom.
Mellen D och K är det som sagt ingen stor skillnad, titta på denna länk.
http://www.geocities.com/iadr1/superlist_grinds.html
Vilket oktantal du kör på spelar inte så stor roll bara du har tändningen rätt instäld. men den kanske vill spicka med planad topp och med 95?
Dubbla su går bra bara de är ordentligt synkande och frächa, ju oftigare man ser över dom dessto bättre, både ekonimiskt och prestanda mässigt. Hur ofta man ska synka beror på hur mycket man kör per år.
32/36 räcker men tror att du får ut mer av en 36/36. de är inte helt lätt att få dcd att gå bra, man får utgå från rekomendationer och laborera utifrån dom.
Mellen D och K är det som sagt ingen stor skillnad, titta på denna länk.
http://www.geocities.com/iadr1/superlist_grinds.html
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
ju högre komp desto högre oktan
lägre komp betyder att man kan köra på lägre oktan
går att ställa ner tändningen oxå till viss del men för att få ut högst effekt så vill man att tändningen ska stå så explosionen kommer så nära vändläget för kolven som möjligt. alltså högt uppställd tändning och utan spikningar som är skadligt för motorn. högre komp ger högre effekt.
så var det med det.
/Stoffe
lägre komp betyder att man kan köra på lägre oktan
går att ställa ner tändningen oxå till viss del men för att få ut högst effekt så vill man att tändningen ska stå så explosionen kommer så nära vändläget för kolven som möjligt. alltså högt uppställd tändning och utan spikningar som är skadligt för motorn. högre komp ger högre effekt.
så var det med det.
/Stoffe
spikar
när en motor spikar brukar det låta som om du dammsuger upp småspik ungefär vet inte om det är en så bra förklaring men så tycker jag
sen tycker jag att d kammen är bättre en k kammen blir liten skillnad men det jag upplever att det är ett lite jämnare drag i d kammen
sen tycker jag att d kammen är bättre en k kammen blir liten skillnad men det jag upplever att det är ett lite jämnare drag i d kammen
nyfiken
Re: spikar
En bra beskrivning.Amaräser wrote:när en motor spikar brukar det låta som om du dammsuger upp småspik ungefär vet inte om det är en så bra förklaring men så tycker jag
kan tillägga att den småspik som dammsugs upp ligger tätt
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: spikar
Låter det högt? Kan det förväxlas med ventilknack?Amaräser wrote:när en motor spikar brukar det låta som om du dammsuger upp småspik ungefär vet inte om det är en så bra förklaring men så tycker jag
-
- Posts: 111
- Joined: Tue Feb 03, 2004 12:20 am
- Location: Fjollträsk
Re:
Det är en B18topp som jag har på nu.Hasse63 wrote:Vad är det för topp du har på din B18, en b20 topp? Det kan gå att räkna ut om den är planad genom att mäta höjden på den.
Vilket oktantal du kör på spelar inte så stor roll bara du har tändningen rätt instäld. men den kanske vill spicka med planad topp och med 95?
Dubbla su går bra bara de är ordentligt synkande och frächa, ju oftigare man ser över dom dessto bättre, både ekonimiskt och prestanda mässigt. Hur ofta man ska synka beror på hur mycket man kör per år.
32/36 räcker men tror att du får ut mer av en 36/36. de är inte helt lätt att få dcd att gå bra, man får utgå från rekomendationer och laborera utifrån dom.
Mellen D och K är det som sagt ingen stor skillnad, titta på denna länk.
http://www.geocities.com/iadr1/superlist_grinds.html
Det är jag i alla fall fall bombis på!
32/36 tycker jag känner mer korrekt,i detta fall.
Men är det stor skillnad på 32/36 och 36/36?
Motivera vad Du menar med att jag får ut mer,så är Du snäll!
Ska i alla fall köra på en D-kam,har jag just bestämt mig för..
Så har vi det här med oktan och spikningar!
Den spikar inte nu,men den går fasansfullt dåligt,på låg och mellanregister.
Kan det ha med oktanen att göra,eller är det bara att inse att jag inte är kung av förknasare?
Tackar för alla svar,keep ém coming!
Blood,guts and Rock N´ Roll
Försök att mäta med ett skjutmått hur tjock toppen är.
Tycker den borde spicka med 95 och 3 mm planing.
Är den mellan 83-85 mm?
B18A 75hk 88,0 mm
B18B utf 1 100hk 87,0 mm
B18B utf 2 108hk 86,2 mm
B18B utf 3 115hk 86,2 mm
B18D 90hk 88,0 mm
Förutom 4mm så kan man få ut mer hk med en 36/36 om man bestyckar rätt.
Vad har du för komp i motorn? ojämt/jämt ?
Kollat membranet på förgasaren?
Tycker den borde spicka med 95 och 3 mm planing.
Är den mellan 83-85 mm?
B18A 75hk 88,0 mm
B18B utf 1 100hk 87,0 mm
B18B utf 2 108hk 86,2 mm
B18B utf 3 115hk 86,2 mm
B18D 90hk 88,0 mm
Förutom 4mm så kan man få ut mer hk med en 36/36 om man bestyckar rätt.
Vad har du för komp i motorn? ojämt/jämt ?
Kollat membranet på förgasaren?
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
bytt förslitningsdelar i tändsystemet?
vet att du har transistortändning. men bytte du fördelare, rotor, brytare och kopplade bort kondningen?
är den svår att starta?
hur ser tändstiften ut och tändkablar?
är fördelaren fräsh?
kolla detta först och förgasarmembranet som hasse63 skrev. innan du börjar riva allt för mycket av motorn.
vet att du har transistortändning. men bytte du fördelare, rotor, brytare och kopplade bort kondningen?
är den svår att starta?
hur ser tändstiften ut och tändkablar?
är fördelaren fräsh?
kolla detta först och förgasarmembranet som hasse63 skrev. innan du börjar riva allt för mycket av motorn.
Re:
Fördelarlock menar du väll?Stoffe wrote:vet att du har transistortändning. men bytte du fördelare, rotor, brytare och kopplade bort kondningen?
Axel Wall