Amazon custombilar

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Thomas
Posts: 342
Joined: Tue Oct 19, 2004 9:32 am

Post by Thomas »

hallin: varför så förbannad? Ska det vara så omöjligt att i sansad takt och ton diskutera detta utan att du tar illa upp? Jag förstår ärligt talat inte din frustration...


amahemi: visst är det väl körglädje att köra amazon, är det inte just därför vi delar detta intresse? För övrigt är jag själv 24 och långt ifrån \"gubbe\". :wink:

I mitt tycke finns det inget roligare än gamla bilar, enkelheten, designen, känslan och doften. Det är kvalité rakt igenom till skillnad från dagens plastbilar som man knappt vågar hantera av rädsla för att bryta loss någon del. Dagens bilar är sköra, ologiska och full av billig plast. Vem var det förresten som kom på idén med kofångare av plast till exempel? Jag skulle vilja ta ett allvarligt snack med den personen. En bil ska ha kromade kofångare i massiv plåt...
Ägare av en röd och halvrisig Volvo 131341 T - Bil nummer 219 i årgång -70 - Då registrerad som: BD 72353
storbäcken
Posts: 154
Joined: Tue May 03, 2005 7:19 pm
Location: Robertsfors

Re:

Post by storbäcken »

amahemi wrote:tja..
läste lite om disskutionen och är det inte som så att huvudsaken med att ha ne bil/epa är att man ska ha kul med fordonet sen om man definierar kul med att ha en amazon som ser ut som en miljon till i original skick eller om man köper en ful sleten original bil och gör om till en unik amazon så är det väl upp till en själv vad man gillar...
sen förstår jag inte varför vissa tycker det är så fel att sätta kapen i en gammal amazon när det redan finns hur många som hellst som är original...
jag har en amazon själv en a-traktor custom pickup som är byggd av en gammal combi som jag har renoverat efter att den blev krockad...men vad jag undrar är vad som är glädjen med att ha en amazon i helt original utförande jag förstår itne ritkigt vad som är glädjen me å ha den förutom för er "gubbar" som sett dom som svensson bil en gång i tiden,men det kan väl knappast vara nån körglädje att glida omkring me en gammal amazon? nån av er original gubbar kan väl förklara..
Att säga att de bara är gubbar som skulle vara intresserade av original amazoner är lite fel.. Jag själv gillar ombyggda amazoner, men skulle gärna ha en original amazon av tidig årgång.. Men ekonomin tillåter inte just nu.... Ja ä 24 å känner mej inte som en gubbe än...

Hallin:
Har sett bilderna på din amazon å tycker helt klart att den är värd å rädda.. Kommer bli mycket frän den där.... Men ska ja va ärlig så tror jag inte så många här tycker något annat, för precis som du säger så har du räddat en amazon combi från skroten...
Decoy
Posts: 237
Joined: Fri May 06, 2005 11:33 am
Location: Luleå
Contact:

Re:

Post by Decoy »

amahemi wrote:...men vad jag undrar är vad som är glädjen med att ha en amazon i helt original utförande jag förstår itne ritkigt vad som är glädjen me å ha den förutom för er "gubbar" som sett dom som svensson bil en gång i tiden,men det kan väl knappast vara nån körglädje att glida omkring me en gammal amazon? nån av er original gubbar kan väl förklara..
Vad snakkar du om alltså :?: Av detta utlägg kan tolkas att du inte är riktigt torr bakom öronen efter ännu(efter förlossningen). Varför måste man vara en "gubbe" för att gilla en bil i orginalskick? Körglädje sitter väl hos brukaren av bilen och inte betraktaren!? Jag har då sannerligen aldrig med egna ögon sett en amazon "som svenssonbil en gång i tiden", inte så jag mins det iaf och lika fullt gillar jag bilen som den är. Smaken är olika och en dag om många år när även du växt upp så kanske du kommer till insikt med att man måste respektera att smaken inte är densamma hos alla hur befängt man än tycker det är.

P.S
Förvånade mig själv genom att ens bevärdiga detta dravel från nån snusfull finnig sugrörstonåring med truckerkepa som tror att alla som inte är i hans egen ålder är gubbar med en kommentar. Killen kör epa for gods sake. :D
Volvo Amazon 2d -66 Grafitgrå BD69790 (Bild 113)
http://www.novaracing.nu/decoysnest/projects/amazonen/
hallin
Posts: 112
Joined: Mon Sep 20, 2004 3:27 pm

Re:

Post by hallin »

Decoy wrote:
amahemi wrote:...men vad jag undrar är vad som är glädjen med att ha en amazon i helt original utförande jag förstår itne ritkigt vad som är glädjen me å ha den förutom för er "gubbar" som sett dom som svensson bil en gång i tiden,men det kan väl knappast vara nån körglädje att glida omkring me en gammal amazon? nån av er original gubbar kan väl förklara..
Vad snakkar du om alltså :?: Av detta utlägg kan tolkas att du inte är riktigt torr bakom öronen efter ännu(efter förlossningen). Varför måste man vara en "gubbe" för att gilla en bil i orginalskick? Körglädje sitter väl hos brukaren av bilen och inte betraktaren!? Jag har då sannerligen aldrig med egna ögon sett en amazon "som svenssonbil en gång i tiden", inte så jag mins det iaf och lika fullt gillar jag bilen som den är. Smaken är olika och en dag om många år när även du växt upp så kanske du kommer till insikt med att man måste respektera att smaken inte är densamma hos alla hur befängt man än tycker det är.

P.S
Förvånade mig själv genom att ens bevärdiga detta dravel från nån snusfull finnig sugrörstonåring med truckerkepa som tror att alla som inte är i hans egen ålder är gubbar med en kommentar. Killen kör epa for gods sake. :D
Jävla skitsnack du ska för fan inte snacka skit om oss yngre...
om din amazon är så jävla original och fin så vad fan gör du i denna tråd om custom.....
Men jag vill fråga en sak varför är det nästan ingen som tar oss ungdomar på allvar...
Du jag som är 17år jag har ingen trucker-kepa jag varkan snusar eller röker sedan har jag en takchoppad kombi
...
Image
hallin
Posts: 112
Joined: Mon Sep 20, 2004 3:27 pm

Post by hallin »

hallin: varför så förbannad? Ska det vara så omöjligt att i sansad takt och ton diskutera detta utan att du tar illa upp? Jag förstår ärligt talat inte din frustration..
Hallin:
Har sett bilderna på din amazon å tycker helt klart att den är värd å rädda.. Kommer bli mycket frän den där.... Men ska ja va ärlig så tror jag inte så många här tycker något annat, för precis som du säger så har du räddat en amazon combi från skroten...
Joo jag blir sur att vissa bara snackar skit som att klassa en custom som skrot det tycker jag är orättvist.
sedan ska man deskutera i en normal ton och jag är öppen för att diskutera som alla andra...
Joo min combi ska se tidsnligut och frän det blir den...
när jag såg annonsen om en så gått som rostfri combi skrtas tog det i hjärtat och nått måste ju göras...

Men det är en sak som jag tar lite illa upp av....
det är inget som har hänt i denna tråd men det är att vissa ser ner på oss ungdomar och att vi typ inte duger till riktigt... :cry:
Jag är hellre i garaget än att vara ute på stan och slå ner gammla tanter på nättrena...
men det känns att vissa helt änkelt inte gillar oss finniga fjortisar som det kallas men jag fyller 18 om ca 10 månader blir man axepterad då...
sedan så det där med gubbar var vell inte rätt ord men jag förstår amahemi lite...
men har man en helt original amazon då vågar man inte andvända den man ska ju kuna köra med dom mee...
nee nu så har jag tjatat nog....
Image
Decoy
Posts: 237
Joined: Fri May 06, 2005 11:33 am
Location: Luleå
Contact:

Re:

Post by Decoy »

hallin wrote: 1; Jävla skitsnack du ska för fan inte snacka skit om oss yngre...

2; om din amazon är så jävla original och fin så vad fan gör du i denna tråd om custom.....

3; Men jag vill fråga en sak varför är det nästan ingen som tar oss ungdomar på allvar...

4; Du jag som är 17år jag har ingen trucker-kepa jag varkan snusar eller röker sedan har jag en takchoppad kombi
...
1 Har inte gjort det heller men av de komentarerna jag redan citerat kan man inte dra andra slutsatser. Däremot har jag kastat ett ägg på dig i en annan tråd... hehe :P (http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... php?t=2437)

2 Jag har min amma som den är men gillar custombilar samtidigt. Dock inget som jag själv skulle vilja äga/köra runt med. Inget fel på en cust.

3 Thats life, förmodligen för att man beter sig som man gör i den åldern. Tror du inte jag var frustrerad över det i tonåren!?

4 LOL :lol:
Volvo Amazon 2d -66 Grafitgrå BD69790 (Bild 113)
http://www.novaracing.nu/decoysnest/projects/amazonen/
hallin
Posts: 112
Joined: Mon Sep 20, 2004 3:27 pm

Re:

Post by hallin »

Decoy wrote:
hallin wrote: 1; Jävla skitsnack du ska för fan inte snacka skit om oss yngre...

2; om din amazon är så jävla original och fin så vad fan gör du i denna tråd om custom.....

3; Men jag vill fråga en sak varför är det nästan ingen som tar oss ungdomar på allvar...

4; Du jag som är 17år jag har ingen trucker-kepa jag varkan snusar eller röker sedan har jag en takchoppad kombi
...
1 Har inte gjort det heller men av de komentarerna jag redan citerat kan man inte dra andra slutsatser. Däremot har jag kastat ett ägg på dig i en annan tråd... hehe :P (http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... php?t=2437)

2 Jag har min amma som den är men gillar custombilar samtidigt. Dock inget som jag själv skulle vilja äga/köra runt med. Inget fel på en cust.

3 Thats life, förmodligen för att man beter sig som man gör i den åldern. Tror du inte jag var frustrerad över det i tonåren!?

4 LOL :lol:
:) ähh slutdiskuterat föreslår att vi är trevliga och har kul i sttället än att bråka....
Image
amahemi
Posts: 21
Joined: Tue Mar 01, 2005 3:22 pm

Re:

Post by amahemi »

Decoy wrote:
amahemi wrote:...men vad jag undrar är vad som är glädjen med att ha en amazon i helt original utförande jag förstår itne ritkigt vad som är glädjen me å ha den förutom för er "gubbar" som sett dom som svensson bil en gång i tiden,men det kan väl knappast vara nån körglädje att glida omkring me en gammal amazon? nån av er original gubbar kan väl förklara..
Vad snakkar du om alltså :?: Av detta utlägg kan tolkas att du inte är riktigt torr bakom öronen efter ännu(efter förlossningen). Varför måste man vara en "gubbe" för att gilla en bil i orginalskick? Körglädje sitter väl hos brukaren av bilen och inte betraktaren!? Jag har då sannerligen aldrig med egna ögon sett en amazon "som svenssonbil en gång i tiden", inte så jag mins det iaf och lika fullt gillar jag bilen som den är. Smaken är olika och en dag om många år när även du växt upp så kanske du kommer till insikt med att man måste respektera att smaken inte är densamma hos alla hur befängt man än tycker det är.

P.S
Förvånade mig själv genom att ens bevärdiga detta dravel från nån snusfull finnig sugrörstonåring med truckerkepa som tror att alla som inte är i hans egen ålder är gubbar med en kommentar. Killen kör epa for gods sake. :D
jag tycker det låter som mer fördommar än objektiv kritik från ditt håll...
sen varför snackas det massa skit om epor,jag har förmodligen lagt ner mer jobb och tid på den än dom flesta här gjort på någon av sina amazoner och vad jag menade med att jag inte förstod körglädejn var att åka en gammal amazon med klen motor dåliga bromsar (trummor runt om) å nu kommer säkert hälften av er gnälla om att det finns me skivor i fram...och va det gäller dig du kör ju skoter ffs!
har amazon a-traktor
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Som 16 åring (1978) köpte jag min första bil en 65 Amazon men den var i min fars ögon dålig så han skaffade mig en 69 isället som var rakare i plåten och hade betydligt mindrs mil på mätaren.
Amazonen revs ner i molikyler utom motorn, framvagn, bakvagn målades röd plåtskärmbreddare bak plåtskop på huven och skiftkitt och konsoll. Den fick efter massa jobb innan den fick vinröd mettaliclack på sig. Den var det körglädje i tills den stals och sedan skrotades :cry:

Nu 2005 har jag samma känsla i amazonen jag har nu. men nu vet jag att det inte är någon bra väghållning eller skärskild bra komfort i den, men vad gör det, det är ju själva tjusningen med en gammal bil att det skramlar lite och att man får hålla på att laga och dona för att hålla den på vägen.

Att gömnföra med en mordern bil går INTE om det nu är någon som fått för sig det, och tycker man att det är en så dålig bil till det mekaniska så varför lägga ner en massa tid på att byta ut det om man nu bara tycker om grundutseendet på bilen och framförallt varför överhuvudtaget ytra sig om saken så att det ska behöva bli en massa tjafs om saken?????????????

Ett forum är till för att man ska få ideér/svar och ge ideér/svar till andra och att ha kul och vissa upp det man gjort eller ska göra mm mm.

Jag tycker Abmin för detta forum skulle ha låst tråden innan det blir en massa utdradet tjafs för det är INTE roligt att behöva läsa skiten visst kan man ha årikter men man måste tänka på vad man skriver så att det inte kan misstolkas.

Styck nu ett sträck över detta och gå vidare med att skriva bra saker här för det är mycke roligare att läsa. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

jäjä säger ja bara...
jag skulle gärna villja se lite bilder på 80-tals custom om det är nån som har. Mittkonsol, breda skärmkanter, knappar till förbannelse, bakrute jaulusi, omgjord grill, takchopat med en typisk 80 tals lack och en härlig plysch inredning skulle va ganska kul å slänge en blick på.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Och höjd bak 10cm :D . Hade jag haft en scanner så skulle du få sen min \"första\" :wink: den uppfyller inte alla dina önskningar men iallafall några :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

har du en digitalkamera? om du har det kan du kanske ta ett kort på ditt kort :) Skulle va spännande å se din ungdomsbil.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Jo visst har jag det men det är en skit kamera bara 800.000 megapixel.
Har provar att fota med den funkar inte :evil:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Re:

Post by Raggarn »

Hasse63 wrote:Jo visst har jag det men det är en skit kamera bara 800.000 megapixel.
Har provar att fota med den funkar inte :evil:
Är du säker på att det är en skitkamera med så hög upplösning? tycker det låter as bra :roll: . ska det inte vara 800.000 pixlar? mega betyder väl miljon.
den kamera jag använder har 5,25 megapixlar
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

kilo är tusen (*10^3), mega torde va en miljon, (*10^6)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Post Reply