Felmonterad rattstång?

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
Nybörjaren
Posts: 45
Joined: Sat May 21, 2005 4:00 pm

Felmonterad rattstång?

Post by Nybörjaren »

Jag har en fråga angående rattstångens montering/genomföring genom torpeden. Har nämligen upptäckt att rattstången vilar mot underkanten av hålet i torpedplåten vilket resulterar i ett klonkande ljud vid körning på ojämt underlag. Rattstångshålet är för övrigt helt tomt - ingen tätning, lager etc. Har en stark känsla av att det inte ska se ut som det gör, men eftersom detta är min första amazon och jag är nybörjare på bilar så är min referensmån ganska så liten :) .

Min fråga är således - saknas det någon monteringsdetalj i torpedhålet som ska centrera och täta rattstångens montering genom torpeden. Jag har studerat en sprängskiss som indikerar att det ska finnas någon form av lager/(kullager enligt skissen!?), ett säte, fjäder, klamma, hylsa samt tätningskrage, men jag är osäker på om jag har tolkat skissen rätt.

Om de inte ska sitta någonting som centrerar rattstången i hålet, varför ligger den då emot torpedplåten? Felmonterad?

Bilen i fråga är en grafitgrå 2-dörrars från -64 som jag köpte i höstas. Bilen ska få genomgå en rullande renovering, men det lär ta lite tid för jag är helt ny på bilar = kommer att behöva besöka detta forum frekvent. Hoppas ni har tålamod med \"dumma\" frågor :D .
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Välkommen!
Denna bild är en 66 ser det ut så på din?.
På men 69 har jag bara en strängbygel som håller fast en skumgummitätning, inget annat runt hålet.
Har du haft lös rattstången?

Vi har alla \"dumma\" frågor i början, så fråga på du :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Nybörjaren
Posts: 45
Joined: Sat May 21, 2005 4:00 pm

Post by Nybörjaren »

Vilken bild menar du? Bild nr. 4 under länken: http://photobucket.com/albums/y24/Hasse63/ ?

Tittade hur som helst på bild 4 i ditt album och det ser inte lika ut. Det ser ut som om du har en \"fyrkantig plåtbit\"/fäste bultad i torpeden vid genomföringen för rattstången (om du förstår vad jag menar). På min bil är det bara ett tomt hål i torpeden. Ingen gummikrage/tätning eller nånting! Förra ägaren har pulat in en bit av en vattanslang mellan rattstången och torpeden för att det inte ska låta så mycket när det slår :lol: .

Jag har inte haft loss rattstången än. Bilen står hos en bekant för lite svetsjobb för tillfället så det lär dröja lite. Kommer att plocka isär rattstången så fort jag får möjlighet för att renovera denna inklusive styrsnäckan som läcker. Undrar dock om det är någonting som fattas för monteringen så att jag kan försöka skaffa det på en gång...
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Hade lite för bråttom, gumman skulle iväg :roll:
På min bil ser du inget, men på denna underbara bild på en 66 ser det ut som det sticker ut lite skumgummi, precis som jag har på min 69.'

Hur ratstången kan ta i vet i xxx. Det ska vara att instrumetbrädan åkt ner en bit? kan gå att lägga nån bricka i mellan brädan och själva rattstången uppe vid brädan så den kommer högre upp.
Image
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Så vitt jag sett brukar de alltid ligga ganska långt ner i hålet, men de ska ju naturligtvis inte slå i. Bäst vore väl om rattstången var någotsånär centrerad i torpedplåtens hål.

Att justera styrsnäckan de millimetrar som går lär inte hjälpa. Däremot kan det väl som Hasse skrev hjälpa att justera rattens läge i coupen. Eventuellt är den fastdragen med brytbultar som är svåra att öppna men det behöver inte vara så. Skulle det va brytbultar kan man fila ett spår i bultskallen eller försiktigt borra bort skallen och sen gänga ur bultresten.

Nya brytbultar finns att beställa hos CVI bla. Annars går det ju att ersätta tillfälligt med vanlig 5/16\" UNC bult med 6-kantshuvud.
Nybörjaren
Posts: 45
Joined: Sat May 21, 2005 4:00 pm

Post by Nybörjaren »

Underbar bild som sagt! Och nu ser jag vad du menar. Och det verkar ju riktigt att det ska vara nån form av tätning mellan motorrum och kupé. Både CVI och Veteranprodukter säljer en tätningskrage/gummikrage för rattstången som ska täta torpedhålet. Har dock inte sett nån sån monterad.

Hur rattstången har hamnat så lågt kan man verkligen fråga sig, men jag var inne på samma tanke att försöka schimsa upp stången vid brädan. Blir dock lite smått orolig att bilen har varit med om en krock eller dylikt som skevat till rattstångens placering. Jag kanske blir klokare när jag har monterat isär det hela. Verkar hur som helst inte som om jag behöver införskaffa några nya delar - utom eventuellt en sån där tätningskrage.

Tack för bilden - så här vill jag att mitt motorrum ska se ut - om en 10 år sådär.... :roll:
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Precis som Henke skriver så är det brytbultar.
Dessa går att lossa genom att använda en körnare eller en huggmejsel
Men några välriktade slag och med en BRA polygrip går de sen att skruna loss.

Dessa brytbultar har haft en skalle med sexkans huvud, denna skalle lossnar när önskat moment är uppfyllt. :wink:

Edit: Härligt att du har ett sån fin plan som att orginalrenovera :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply