Felmonterad rattstång?

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
Nybörjaren
Posts: 45
Joined: Sat May 21, 2005 4:00 pm

Felmonterad rattstång?

Post by Nybörjaren »

Jag har en fråga angående rattstångens montering/genomföring genom torpeden. Har nämligen upptäckt att rattstången vilar mot underkanten av hålet i torpedplåten vilket resulterar i ett klonkande ljud vid körning på ojämt underlag. Rattstångshålet är för övrigt helt tomt - ingen tätning, lager etc. Har en stark känsla av att det inte ska se ut som det gör, men eftersom detta är min första amazon och jag är nybörjare på bilar så är min referensmån ganska så liten :) .

Min fråga är således - saknas det någon monteringsdetalj i torpedhålet som ska centrera och täta rattstångens montering genom torpeden. Jag har studerat en sprängskiss som indikerar att det ska finnas någon form av lager/(kullager enligt skissen!?), ett säte, fjäder, klamma, hylsa samt tätningskrage, men jag är osäker på om jag har tolkat skissen rätt.

Om de inte ska sitta någonting som centrerar rattstången i hålet, varför ligger den då emot torpedplåten? Felmonterad?

Bilen i fråga är en grafitgrå 2-dörrars från -64 som jag köpte i höstas. Bilen ska få genomgå en rullande renovering, men det lär ta lite tid för jag är helt ny på bilar = kommer att behöva besöka detta forum frekvent. Hoppas ni har tålamod med \"dumma\" frågor :D .
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Välkommen!
Denna bild är en 66 ser det ut så på din?.
På men 69 har jag bara en strängbygel som håller fast en skumgummitätning, inget annat runt hålet.
Har du haft lös rattstången?

Vi har alla \"dumma\" frågor i början, så fråga på du :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/