Fler aktiva medlemmar?

Regler samt övriga användarfrågor. Moderatorer
Forum rules
Här postas frågor om forumets funktioner och ickefunktioner även allmänna frågor/förslag om regler och dess tolkningar. Frågor om varför specifika trådar har blivit modererade/borttagna skall även fortsättningsvis ske via PM till berörd eller annan moderator och ej på forumet. Vid tveksamhet om det är en allmän fråga eller inte, kontakta en moderator först.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Har gjort en FAQ under EL för beskådning
Den kan inte bli låst eller klistrad men det är ett önskemål
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie ... php?t=4832
Men det är så jag menar.

Problemet med flytande FAQ är ju att den inte ligger höst upp och står svaret 10 rader ner så ser \"folk\" inte det.

Om nu folk inte kan söka, så kommer det inte bli bättre för att det står i reglerna
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Jag tycker ändå att forumsanvändarna bör lära sig att använda sökfunktionen och att alla klistrade trådar är en styggelse.
Med 20 olika faq i samma tråd tycker jag det blir rörigt, men det är inte jag ensam som avgör.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Allternativet som jag ser det är att ha en separat forum del ovanför \"original motor\" som heter FAQ, då kommer dom att se det
I denna \"FAQ\" forum del skall // borde alla olika faq's ha varsin \"tråd\" och då kan man ha én (1) klistrad överst som heter \"så här söker du\"

/Janne

ps inte lika bra men det kan duga ds
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

för övrigt men lite \"offtopic\" så är det bra all \"övrigt\" ligger längts ner. I de forum som \"allmänt\" ligger högts upp så skriver folk \"allt\" där för dom \"orkar inte\" eller \"kan inte´\" skrolla längre ner till \"rätt\" forum del

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Driddler
Posts: 52
Joined: Fri Oct 20, 2006 5:34 pm

Post by Driddler »

Varför inte en stor och tydlig söknapp med en liten snygg hänvisning och förklaring?

För det är väl faktiskt så att skriver man in nyckelordet för det man söker så får man all information som är skrivet på ämnet. Kanske ofta mycket mer än klistrade första hjälpen.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Men man skall inte förlita sig allt för mycket på sökfunktionen. Sökfunktionen i den här forumvarianten är riktigt dålig faktiskt. Den hittar bara en bråkdel av alla trådar där sökordet förekommer.

Man skulle nästan behöva be folk skriva in en \"rubrik\" på varje svar man gör i trådar för att kunna hitta dem lätt sedan.

Angående FAQ tycker jag det är en jättebra idé och jag ser egentligen inget problem med att ha en sån tråd klistrad under respektive forumkategori. Då finner ju folk svaren på de vanligaste frågorna direkt och 1 klistrad tråd i varje kategori stör inte nämnvärt.

FAQn skall såklart vara låst. Vill man lägga till information i den får man PMa en moderator.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

På något forum såg jag att efter en kategori så stod det FAQ som då var länkad. Hittar inte forumet nu då jag inte har min rätta dator lagad än.

Så efter ex Elsysten så kan man ha en texten FAQ länkad till en forumsdel där det bara är FAQ
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Varför inte ha en FAQ kategori och ha alla \"FAQ:ar\" där i? Ser minst risigt ut i alla andra kategorier då.

Hur som helst bör det finnas ett FAQ på detta forum.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

D59471 wrote: hittar bara en bråkdel av alla trådar där sökordet förekommer.
Kan du ge några exempel?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

FAQ info

Post by QV »

Oavsett om det blir en eller flera trådar så borde vi ha en FAQ samling.
Om inte annat så blir det en bra start på den \"nya\" Amazonsidan som komma skall.

Hur går vi vidare?
Att skriva material till FAQ tar tid om det skall vara någorlunda genomarbetat.

Har anmält mitt \"intresse\" att skriva en del om EL men kan även ge ett utkast till lamelldiff,det mesta finns redan i olika trådar.

Finns det fler som vill skriva? och hur går vi vidare?

Angående placeringen i forumet så kommer det att lösa sig. Så länge det endast är ett fåtal FAQ så kan man diskutera var dom skall ligga. Men blir det +50 infotrådar så \"måste dom\" samlas på något sätt. Alla andra alternativ är enligt mig en skymf mot de som kommer till forumet. Skall man nå ut till allmänheten så skall informationen paketeras och presenteras och inte gömas undan.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Det är egentligen tillräckligt många kategorier redan så jag vill nog ha de som du med faq el under el osv.
En annan variant är att ha sjunkande låsta faq med endast ett faq/tråd men en klistradoch låst faq länksamling överst i varja kategori.
Det blir ett klick extra men mer lätöverskådligt än att ha 50 faq i samma tråd, se exempel i testforumet.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re:

Post by Amarace »

Lars Bd wrote:Det är egentligen tillräckligt många kategorier redan så jag vill nog ha de som du med faq el under el osv.
En annan variant är att ha sjunkande låsta faq med endast ett faq/tråd men en klistradoch låst faq länksamling överst i varja kategori.
Det blir ett klick extra men mer lätöverskådligt än att ha 50 faq i samma tråd, se exempel i testforumet.
Jag förstår inte vad du har emot en låst och klistrad Faq?
Om den sjunker tappar den ju sin mening helt enkelt.

Endera ha en låst och klistrad FAQ i varje avdelning där en Moderator fyller på information genom nya svar där varje svar är en FAQ om en del. Tex FAQ om el, sen i den låsta FAQ tråden så finns svar som tex "Laddlampa generator", "Startmotor inkoppling" o.s.v.

Eller ha en Forumskategori som heter FAQ och därunder samla t.ex 10 olika rubriker för El, Kaross, Framvagn o.s.v.och under dom så kommer dom olika "tipsen".
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Amarace wrote: Jag förstår inte vad du har emot en låst och klistrad Faq?
Jag tycker inte om klistrade trådar alls för det ser inte snyggt ut men jag får nog lov att stå ut med en klistrad faq i varje kategori.
Är det då 50 olika faq i samma tråd är det inte så lätt att hitta rätt inlägg och därför tänkte jag mig en klistrad faq länksamling istället.
Som denna http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =14&t=4861
Att samla 400 faq i en separat kategori blir ännu värre.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Man kan ha en samlinginfo i första meddelandet och sedan ha resten under.

Då blir det bara en tråd per forumdel
Alla FAQ finns i samma tråd (om det är samma ämne typ EL)
Man kan antingen trycka på länken, söka eller bara läsa. Alltså full valfrihet.

Se exempel http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie ... 3b8a625185

Nu vart mitt exempel inte lika snyggt som Lars Bd men det är jag inte så orolig för, det finns ju folk som vet hur man skall göra.

Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Men återigen denna diskution är inget värd om vi inte skriver FAQ.

Det viktigaste är inte var dom står för det går ALLTID att ändra på, utan att det står något. Så informationen måste in.

Utan faqinfo endast en diskution om ingenting.........

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply