Topplockspackning gången?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

Det är inte så att du har en kylargardin som råkar vara uppdragen framför kylaren då? Kanske kan vara en så enkel sak (om du inte tänkt på det) Eftersom den går varm även utan termostat.
Bygger amazon-66 med B20E motor
Amazon_60
Posts: 112
Joined: Thu May 12, 2005 2:25 pm
Location: Ryd( 4 mil norr om karlshamn)
Contact:

Re:

Post by Amazon_60 »

amazon121 wrote:Det är inte så att du har en kylargardin som råkar vara uppdragen framför kylaren då? Kanske kan vara en så enkel sak (om du inte tänkt på det) Eftersom den går varm även utan termostat.

Nepp sitter ingen kylargardin. Dock sitter det en elfläkt där framför som inte hjälper när den är igång heller( Japp den går åt rätt hål==)
Amazon b20 -60
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re:

Post by Hasse63 »

ergu wrote:det finns ett rör i toppen som ska fördela vatnet det kan tätna ibland oftast vid 4an eller 2an...jag hade en b18 som det tätnade vid 2an på man märkte inte att den gick för varm på mätarn men 2ans kolv smälte.....
Röret är ett mässingrör och löper nästan hela toppens längd.
Röret kan även lossna inuti toppen.
Det går att komma åt röret på toppens baksida genom att ta bort en frostplugg. kanske även framsidan?

En kompis hade för massa år sen hade problem med kylningen på sen 140, röret var då löst.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon_60
Posts: 112
Joined: Thu May 12, 2005 2:25 pm
Location: Ryd( 4 mil norr om karlshamn)
Contact:

Re:

Post by Amazon_60 »

Hasse63 wrote:
ergu wrote:det finns ett rör i toppen som ska fördela vatnet det kan tätna ibland oftast vid 4an eller 2an...jag hade en b18 som det tätnade vid 2an på man märkte inte att den gick för varm på mätarn men 2ans kolv smälte.....
Röret är ett mässingrör och löper nästan hela toppens längd.
Röret kan även lossna inuti toppen.
Det går att komma åt röret på toppens baksida genom att ta bort en frostplugg. kanske även framsidan?

En kompis hade för massa år sen hade problem med kylningen på sen 140, röret var då löst.
Går det komma åt lättare när toppen är borta så kunde man ju passat på och kollat det när man bytte topppackningen tänkte jag på...?
Amazon b20 -60
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Den som hade motorn före dig ,hade han/hon värmeproblem :?:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon_60
Posts: 112
Joined: Thu May 12, 2005 2:25 pm
Location: Ryd( 4 mil norr om karlshamn)
Contact:

Re:

Post by Amazon_60 »

Hasse63 wrote:Den som hade motorn före dig ,hade han/hon värmeproblem :?:
Jag köpte bilen av en kompis för nån vecka sedan. men tyckte inte den var så här i början direkt. Motorn har suttit i sedan två ägare tillbara. så har nog suttit i 1 år iaf...

Vet inte redigt vad man ska tro om att?
Amazon b20 -60
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Ta lös kylaren och lägg den plant med rören uppåt. Värm upp hett vatten i en stor gryta. Ta en tratt så du inte sölar och häll i ganska kvickt tills den är full.
SKYNDA dig nu att KÄNNA på kyllaren OM den är VARM ÖVERALLT. Är den inte varm överallt det så är den full av skit.

Det bör gå undan att fylla upp och att känna om den är varm för värmen sprids fort...passa dig så du inte bränner dig

Någon kan hjälpa till att \"känna\" medan den andre fyller.

Tror det är ett bra sätt att kolla om den är tät/igensatt. Vad tror ni andra?
Last edited by Hasse63 on Wed May 25, 2005 9:14 pm, edited 1 time in total.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon_60
Posts: 112
Joined: Thu May 12, 2005 2:25 pm
Location: Ryd( 4 mil norr om karlshamn)
Contact:

Re:

Post by Amazon_60 »

Hasse63 wrote:Ta lös kylaren och lägg den plant med rören uppåt. Koka vatten i en stor gryta. Ta en tratt så du inte sölar och häll i ganska kvickt tills den är full.
SKYNDA dig nu att KÄNNA på kyllaren OM den är VARM ÖVERALLT. Är den inte varm överallt det så är den full av skit.

Det bör gå undan att fylla upp och att känna om den är varm för värmen sprids fort...passa dig så du inte bränner dig

Någon kan hjälpa till att "känna" medan den andre fyller.

Tror det är ett bra sätt att kolla om den är tät/igensatt. Vad tror ni andra?

Jo men isf har jag ju lyckats hitta två till kylare som är igensatta och inte en märkbarskillnad.
Har känt när den varit varm och det var ingen större skillnad på uppe och nere. det hade väl varit kallt om det varit stop i nån del?
Amazon b20 -60
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Kylaren är i mässing och leder värme bra så den kan ju bli varm även på igensatta ställen.

hur som hälst så har du problem mer cirkulationen av vattnet.

Har du en ok termostat, vattenpump, kylare så har du antingen ett propp någonstans eller så kanske röret i toppen sitter igenne eller är lös eller (topplockpackningen? )
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon_60
Posts: 112
Joined: Thu May 12, 2005 2:25 pm
Location: Ryd( 4 mil norr om karlshamn)
Contact:

Re:

Post by Amazon_60 »

Hasse63 wrote:Kylaren är i mässing och leder värme bra så den kan ju bli varm även på igensatta ställen.

hur som hälst så har du problem mer cirkulationen av vattnet.

Har du en ok termostat, vattenpump, kylare så har du antingen ett propp någonstans eller så kanske röret i toppen sitter igenne eller är lös.

Termostat= har jag haft ute och det vart samma fenomen då( alltså är den ok? )

Vattenpumpen= har jag bytt till en ny

Kylaren har jag spolar och kommer vatten i andra änden med bra flyt igenom (likaså sprutat motorn med och tycker det flyter på bra där med.

Så vet inte men är det helt omöjligt att kolla det röret på andra sätt?
man kan inte spruta vatten i toppen och se hur det fördelar sig om det kommer överallt eller nått så man slipper dela det?
Amazon b20 -60
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re:

Post by Hasse63 »

Amazon_60 wrote:
Hasse63 wrote: kanske röret i toppen sitter igenne eller är lös.
är det helt omöjligt att kolla det röret på andra sätt?
man kan inte spruta vatten i toppen och se hur det fördelar sig om det kommer överallt eller nått så man slipper dela det?
För din skull så har jag varit och tittat på min F-topp :wink:
Om du tar bort termostathuset och termostaten och släpper ut lite vatten så kan du se röret som vi pratar om (sitter bakom frostpluggen) mitt sitter stumt (går inte att röra) så för dig? eller är det löst?
På min topp går det att ta bort en frostplugg fram och bak.
Men hur man fixar ett löst rör vet jag inte, och jag vet inte hur du ska få bort eventuellt stopp i röret eller någon annanstans.

Om jag får gissa så sitter detta rör tillsammans med slanganslutningen som är på baksidan toppen. Tror därför att röret kan tas lös i framkant. Vattnet kanske ska fördelas jämt över alla cylindrar :?:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon_60
Posts: 112
Joined: Thu May 12, 2005 2:25 pm
Location: Ryd( 4 mil norr om karlshamn)
Contact:

Re:

Post by Amazon_60 »

Hasse63 wrote:
Amazon_60 wrote:
Hasse63 wrote: kanske röret i toppen sitter igenne eller är lös.
är det helt omöjligt att kolla det röret på andra sätt?
man kan inte spruta vatten i toppen och se hur det fördelar sig om det kommer överallt eller nått så man slipper dela det?
För din skull så har jag varit och tittat på min F-topp :wink:
Om du tar bort termostathuset och termostaten och släpper ut lite vatten så kan du se röret som vi pratar om (sitter bakom frostpluggen) mitt sitter stumt (går inte att röra) så för dig? eller är det löst?
På min topp går det att ta bort en frostplugg fram och bak.
Men hur man fixar ett löst rör vet jag inte, och jag vet inte hur du ska få bort eventuellt stopp i röret eller någon annanstans.

Om jag får gissa så sitter detta rör tillsammans med slanganslutningen som är på baksidan toppen. Tror därför att röret kan tas lös i framkant. Vattnet kanske ska fördelas jämt över alla cylindrar :?:

jag tar bort mitt termostathus imorgon så fort jag kommer hem från skolan och ska kolla detta( tack för du tog dig tid och kolla det)
Om det nu är så att det sitter löst så är det la bara till att slänga dit en annan topp. Tror min broder har en liggande nog inte hela världen att hitta en annars=)...
men om man när man har toppen lös då sätter vattenslangen i den slanganslutningen som sitter i toppen där så kanske man ser om det är stopp i den lr nått?
Tack än en gång :wink:
Amazon b20 -60
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Det va så lite så :wink:
Om du nu tar bort toppen så glöm inte att släppa ur vattnet först.
Kanske lite väl tidigt med när du får till tempen så fyll på med glykol, annas så får snart brunt rostvatten igen. Glykol innehåller även rostskyddsmedel.

På återseende :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon_60
Posts: 112
Joined: Thu May 12, 2005 2:25 pm
Location: Ryd( 4 mil norr om karlshamn)
Contact:

Re:

Post by Amazon_60 »

Hasse63 wrote:Det va så lite så :wink:
Om du nu tar bort toppen så glöm inte att släppa ur vattnet först.
Kanske lite väl tidigt med när du får till tempen så fyll på med glykol, annas så får snart brunt rostvatten igen. Glykol innehåller även rostskyddsmedel.

På återseende :wink:
japp det får la bli det= )hehe återkommer imorgon så fort jag kännt om den sitter fast/löst....
ok ok jo jag fattar inte hur man kan köra runt med en bil på rent vatten?
DÅ är man snål=) hehe
Amazon b20 -60
Amazon_60
Posts: 112
Joined: Thu May 12, 2005 2:25 pm
Location: Ryd( 4 mil norr om karlshamn)
Contact:

Re:

Post by Amazon_60 »

Hasse63 wrote:
Amazon_60 wrote:
Hasse63 wrote: kanske röret i toppen sitter igenne eller är lös.
är det helt omöjligt att kolla det röret på andra sätt?
man kan inte spruta vatten i toppen och se hur det fördelar sig om det kommer överallt eller nått så man slipper dela det?
För din skull så har jag varit och tittat på min F-topp :wink:
Om du tar bort termostathuset och termostaten och släpper ut lite vatten så kan du se röret som vi pratar om (sitter bakom frostpluggen) mitt sitter stumt (går inte att röra) så för dig? eller är det löst?
På min topp går det att ta bort en frostplugg fram och bak.
Men hur man fixar ett löst rör vet jag inte, och jag vet inte hur du ska få bort eventuellt stopp i röret eller någon annanstans.

Om jag får gissa så sitter detta rör tillsammans med slanganslutningen som är på baksidan toppen. Tror därför att röret kan tas lös i framkant. Vattnet kanske ska fördelas jämt över alla cylindrar :?:
Nu har jag varit ute och hivat dän termostaten... röret verkar faktiskt sitta fast.
Men kollade lite rakt ner där termostaten ska sitta. framför det röret ner till vattenpumpen så är det två kanaler ner ( den ena ser jag helt den andra bara lite av)
Och som det ser ut nu så sitter fan halva packningen över det hålet.Kan ju inte vara bra?
Amazon b20 -60
Post Reply