Problem med tomgången

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
roZZer
Posts: 107
Joined: Mon Feb 16, 2004 6:51 am
Location: V-ås
Contact:

Problem med tomgången

Post by roZZer »

Har en B18 sportmotor fast med ett försök till byte av förgasare. Har bytt alla tänddelar, ställt in ventilspel och brytare, bytt jordfläta. Förgasaren som sitter på nu är en weber 32/36, den innan var en 36/36 och innan det glappa su'n.

Nu till problemet:
Tomgången går upp och ned och efter gas-på-drag så tar det ett tag innan den kommer ner till tomgången. Har problemsökt ett tag nu utan resultat. Därav \"in need of help\"! Tror själv att det inte har med förgasaren att göra då problemet kvarstår vid förgasarbyte!
666th SPC
Hanse
Posts: 64
Joined: Fri Feb 06, 2004 7:46 pm
Location: Småland
Contact:

Post by Hanse »

Kanske tjuvluft
roZZer
Posts: 107
Joined: Mon Feb 16, 2004 6:51 am
Location: V-ås
Contact:

Post by roZZer »

Har letat efter tjuvluft utan att finna något. Men ger det den här konstiga stegrande effekten?
666th SPC
roZZer
Posts: 107
Joined: Mon Feb 16, 2004 6:51 am
Location: V-ås
Contact:

Post by roZZer »

En teori.

Kan det vara så att bränslepumpen har gjort sitt så att den inte pumpar ordentligt på tomgång?
666th SPC
Hanse
Posts: 64
Joined: Fri Feb 06, 2004 7:46 pm
Location: Småland
Contact:

Post by Hanse »

Det borde väl märkas vid gas på drag med?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Hur har du bestyckat förgasaren till det trim du har?

EDIT :
När jag hade 36/36 och låg i en te.x. omkörning så kunde förgasaren bli tom pga dålig bränslepump. Men en \"ny\" så funkade det.
Så jag tror inte att det är bränslepumpens fel.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
roZZer
Posts: 107
Joined: Mon Feb 16, 2004 6:51 am
Location: V-ås
Contact:

Post by roZZer »

Motorn är i övrigt orginal B18D, gasaren som sitter på nu är ju en 32/36:a som är grundbestyckad antar jag(satt på en B18 från en LV 205, konserverad). Tidigare hade jag en 36/36:a på den och den var/är bestyckad efter KG's rekomendationer. Men problemet har funnits ett tag och kvarstår vilketsom.

Min tanke med bränslepumpen är att på tomgång blir det lägre tryck och vid gaspådrag vice-versa. Bara en tanke...

Kanske kan vara en dålig vacumklocka eller något, hur kollar jag det? Suger i slangen :D
Men 32/36:an har ingen anslutning till slang-helvetet, hur blir det då med tändningen? Vad är det bästa att göra, sätta igen slangen eller låta den vara öppen?
666th SPC
roZZer
Posts: 107
Joined: Mon Feb 16, 2004 6:51 am
Location: V-ås
Contact:

Post by roZZer »

Uppdatering:

Har inget att göra med fördelaren eller vacumtjossan. Böt till en annan utan resultat...

Hm... Ska leta tjyvluft engång till imorgon!
666th SPC
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stoffe »

ett klassiskt tips.. använd startgas och spraya runt där du tror det kan läcka, om motorn ändrar varvtal eller om du märker någon skillnad när du sprayar så är det läckage där..
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
roZZer
Posts: 107
Joined: Mon Feb 16, 2004 6:51 am
Location: V-ås
Contact:

Post by roZZer »

Tjo!

Här var det då inge tjuvluft. Vad kan den vandrande tomgången bero på? Såg att det fattades en ventiltätning på trean, vet ej om det är ut eller in. Kan det annars vara en defekt eller sunkig tändspole? Orginalspolen pajade på en semester och en lös universal skruvades dit på plats och den sitter fortfarande kvar.

Hjälp :oops:
666th SPC
roZZer
Posts: 107
Joined: Mon Feb 16, 2004 6:51 am
Location: V-ås
Contact:

Post by roZZer »

Ingen som är sugen?
666th SPC
roZZer
Posts: 107
Joined: Mon Feb 16, 2004 6:51 am
Location: V-ås
Contact:

Post by roZZer »

Jag bytte till en orginalspole och det vart avsevärt bättre. Men fortfarande dåliga tomgångsegenskaper. Skaffade mig en Weberhandbok för att lära mig hur allt går till, så nu ska det nog gå fint att justera med alla typer av munstycken hit och dit...
666th SPC
roZZer
Posts: 107
Joined: Mon Feb 16, 2004 6:51 am
Location: V-ås
Contact:

Post by roZZer »

Fick verklig hjälp av Weberhandboken, fick reda på att förgasaren hade elektriskt lågfartsmunstycke som skulle kopplas in, plus att jag bestyckade om mina 36/36'or. Äntligen en glad prick med Weber. Det tar tid att ta reda på allt själv, men skam den som ger sig :D
666th SPC
Post Reply