3 växlad orginal

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

3 växlad orginal

Post by Goofy »

Hej har en amazon 66:a som det påstås ha suttit en B16 med 3växlad låda i orginal, men nu sitter det en B18 med 4 växlad låda

undrar nu vad det kan vara för utväxling på de bakaxeln, eftersom jag fått höra att motorn är orginal, men den går väldigt mycket bättre än en orginal, så jag undrar om det verkligen gör så mycket när det är en annan bakaxel?

har märkt att det inte är några större problem att gå på fullt ställ på 2:ans växel, på torr asfalt!! jag tror att motorn inte är orginal, men, är det så att bakaxeln gör så mycket?
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

B18 och M40 är original i en 66:a. Sista året med B16 och M30 var 1961.

Motorn kan ju vara lätt trimmad varför du upplever bilen som extra pigg. Planad topp, K-kam, annan förgasare osv. gör ju sitt för pigghet och bottenvrid.

Se andra trådar här på forumet ang. bakaxelutväxlingar till amazon. Egentligen har det bara funnits 2 utväxlingar för vanliga 2/4-dörrars bilar.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Det fans även b18-m30 66.
Kolla typkoden för att se vilken växellåda det ska vara.
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

bakaxel/växellåda

Post by Goofy »

Var och hur ser jag typkoden?, och hur läser man den?
om det är Fabrikat/typ du menar, som står på regbeviset? så står det Volvo 13121 VF
Modellkod V00714


Toppen ser inte ut att vara planad, det sitter en zenith/stromberg 175cd, det tycker jag låter väldigt orginal, har inte tittat vad det är för kam än

Jag fick höra att det sitter en bakaxel med \"fel\" utväxling, varpå bilen är väldigt stark, men då varvar mycket vid högre farter

någon som vet hur man får reda på en bakaxels utväxling?

har även hört att det kan vara en så kallad favorit?, någon som har en bild på en orginal favorit, som den ska se ut?

vore tacksam för mer svar
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: bakaxel/växellåda

Post by Lars Bd »

Goofy wrote: typkoden?, och hur läser man den?
Volvo 13121 VF
Sista ettan säger att du har en bil som har m30 låda och saknar kromlister runt rutorna, solskydd på passagerarsidan, cigaretttändare och har en röd inredning med dörrsidor som är helt släta (favorit).
Titta här vad siffrorna betyder.
http://www.nvak.no/amazon/type/type.html
Det ska inte sitta en zenith/stromberg 175cd den kom till 67 års modell utan det ska vara den tidigare stående zenitförgasaren med enkelt avgasrör.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re:

Post by D59471 »

Lars Bd wrote:Det fans även b18-m30 66.
Kolla typkoden för att se vilken växellåda det ska vara.
Ja, det stämmer Lars. Fram till 1966 gick M30 att få som tillbehör i en B18-utrustad amazon. Och om jag inte minns helt fel introducerades favorit-modellen just 1966, då med B18 och M30.

De mest typiska detaljerna för en favorit är följande:
- M30 växellåda
- Saknar blanka dropplister och lister runt vindruta och bakruta.
- Ingen cigarett-tändare i coupen.
- Annan klädsel, lite enklare utan fickor på dörrsidorna.
- Ej öppningsbara sidorutor bak.

Det kanske räcker med den infon. Jag kunde inte hitta någon bild nämligen.

Den tidigare ägaren kan ju ha bytt till sport-bakaxel, eller bara bytt ut utväxlingen i originalaxeln.

Sedan är det väl ingen omöjlighet att spinna på 2:an på torr asfalt med original B18A motor. Det är ju mycket en fråga om hur mkt. man vill misshandla motor och koppling för att få spinn på bakhjulen. Med sport-bakaxeln blir det ännu lättare.

Sist men inte minst. Varför vill man spinna på 2:an med sin stackars amazon på torr asfalt?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

D59471 wrote: Fram till 1966 gick M30 att få som tillbehör i en B18-utrustad amazon.
Vilken typkod/s-kod har en sådan bil, jag menade favoriten 66- i mitt inlägg?
Sista årsmodellen för favorit amazonen med m30 låda kan ha varit 68 själv har jag haft en vit 67:a, alla (66-68?) hade samma röda inredning.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Heh, jag började skriva mitt inlägg och postade det efter att du postat ditt Lars. Nåväl, typkoder är inte min grej men jag känner iaf. ett par personer som har amazoner som originalutrustats med M30 som tillbehör trots B18 motor osv. och det rör sig ej om några favoriter.

Killen ovan har ju iaf. en Volvo Amazon favorit -66 som kanske har utrustats med annan utväxling bak(?). Kul med en favorit, de ser man inte så ofta.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

D59471 wrote:Heh, jag började skriva mitt inlägg och postade det efter att du postat ditt Lars.
Så kan det gå om man är lite för noga med sina inlägg.
Och ehm 13121 VF där är det tvåan som anger att utförandet är standard (favorit) och sista ettan är bara koden för m30 låda.
Så kan det också gå.
Det finns minst en 13121 av 65 eller äldre i matrikeln om uppgifterna är rätt så finns favoriten tidigare även om den kanske inte hette så då.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Intressant! Skall ta och kika lite mer på typkoderna. Även om amazonens typkod inte säger allt så säger den i alla fall en hel del.

När vi ändå talar om siffror. Visst är det väl så att ett visst chassinummer på en amazon ej är knutet till ett visst motornummer? Det går väl inte att se om en motor har suttit original i en bil eller ej. Det kan vara rätt skoj att veta om man kikar på efter objekt att renovera.
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Post by Goofy »

Man får tacka så mycket, då kan jag vara säker på att det är en favorit då, eller?

fast den är ombyggd i så fall, för jag har dubbla solskydd, cigg-tändare och kartfack i dörrklädseln, har även rullbälten fram + bak, nackskydd bak från 240 tror jag

det enda som är krom är handtagen på dörrar och baklucka samt backspeglar ock lite runt rutorna i dörrarna

angående att den spinner lätt på 2:an, märkte jag en dag då jag hadde lite bråttom, har funderat på att byta bakaxel, men har inte bestämt än, den är ju starkare som den är nu
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Favorit? stupsäkert typkoden säger så.

Angående motornummer så kan man jämföra med andra chassienummer för att se om motornummret är rimligt skiljer chassienummren 500 ska inte motornummret skilja 10000 kom bara ihåg att samma motordetaljnummer kan sitta i flera olika modeller pv 1800 140 az.
Annars är det nog bäst att försöka få motornummret hos volvo om de har lust att hjälpa till.
Volvo har eller har haft alla sifferuppgifter (motor vxllåda bakaxel nycklar)om sina moderna bilar
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Post by Goofy »

Man får tacka så mycket, då kan jag vara säker på att det är en favorit då, eller?

fast den är ombyggd i så fall, för jag har dubbla solskydd, cigg-tändare och kartfack i dörrklädseln, har även rullbälten fram + bak, nackskydd bak från 240 tror jag

det enda som är krom är handtagen på dörrar och baklucka samt backspeglar ock lite runt rutorna i dörrarna

angående att den spinner lätt på 2:an, märkte jag en dag då jag hadde lite bråttom, har funderat på att byta bakaxel, men har inte bestämt än, den är ju starkare som den är nu
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Tack för det Lars. Jag misstänkte att volvo har dessa uppgifter, men har samtidigt hört från folk som argument vid motorbyten till (som det brukar heta) ett \"fräschare block\" att det kvittar pga. att motornummret ej är knutet till bilen på något vis. Nåväl, det säger väl bara litet om hur (o)seriösa somliga är i sin argumentation.

Goofy:
Ja, det tycks ju vara en solklar favorit med visst överengagemang från tidigare ägare. Det kan ju hända mycket på 38 år. :)

Vore jag dig skulle jag helt klart försöka återställa den till originalskick. Favoriter är inte särskilt vanliga. Det finns säkerligen färre favoriter i fint skick än 123GT, 122S och 121 \"standard\" exemplar.
Andreas Madsen
Posts: 37
Joined: Sun Mar 07, 2004 4:43 pm
Location: Malmö

Post by Andreas Madsen »

Tänk såhär, hur många Impala `59 cabbar och coupéer har du sett? Jämför sen med hur många 4d stolpe med raksexa av samma modell du sett..
Snikvarianter har en tendens att glömmas bort och folk riktar sitt intresse på att bevara de dyrare modellerna,vilket i sin tur gör att snikvarianterna blir mer ovanliga jämfört med de lyxigare på träffar o.d..
(Var på en träff en gång där det stod 2 Impalacabbar och en 4d snik-Impala. Gissa vilken bil som drog intresse? Folk hade ju aldrig sett en sån, men Cabvarianter ser du dussintals av(nåja) på varje träff.)
Post Reply