hjälp med tutan!

Moderatorer
Post Reply
amazonfreddan

hjälp med tutan!

Post by amazonfreddan »

hej! jag ska besiktiga min amazon -66 nu i vår och behöver fixa tutan.
själva \"tutramen\" hänger löst och tutan fungerar inte. vad kan detta bero på?
MVH Fredrik
Blomquist

tutproblem

Post by Blomquist »

Tutramen antar jag är den på ratten. Du får väl skruva loss den med de två skruvar som sitter i ratten (baksidan). Sitter ledningen som den skall? I så fall får du mäta och se om ledningen är hel. När tändningen är på skall det vara ström i den pröva att sätta den mot rattstången, då skall det låta (pass på för elchock). Det sitter ett par runda plattor i botten av rattkringlan. Det skall sitta tunn skumgummi mellan dem. Detta skumgummi brukar få ändrad karaktär efter 40 år, då får man byt ut den. Meningen är att den skall funka som en fjädrande förhindring till att de två plattorna ligger emot varandra =kontakt =tuuuuut. Antingen blir skumgummit som cement eler så möglar den bort, sistnämnda är troligen inte gällande för dig eftersom det då skull tuta så fort du slog på tändningen.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det låter som om fjädrarna till \"tutramen\" i ratten saknas om den hänger lös. Det skall sitta en tryckfjäder bakom ramen som fjädrar tillbaka. Om det är vad du menar med \"lös\" tutram vill säga.

Beskriv gärna problemet mer i detalj så blir det enklare att hjälpa till. :)
Autoholic
Posts: 41
Joined: Thu Mar 11, 2004 10:49 am
Location: Stockholm
Contact:

samma problem!

Post by Autoholic »

jag verkar ha samma problem! min \"tutram\" den som man tutar med hänger löst. när jag köppte bilen hade bilen detta problem och säljaren hade kopplat bort sladdarna till tutan (vid fronten). han sa att tutan lät ständigt. detta borde alltså bero på att \"gummigrejjerna\" inte är i speciellt bra form!?
P221
Posts: 38
Joined: Tue Mar 30, 2004 6:25 am
Location: Älvängen

Post by P221 »

Kolla om ni har bromsljus. Tuta och bromsljus har samma säkring 8A.
Har ni det så skaffa ett elschema och en voltmeter, sedan är det bara och mäta. Det är ett kul och lärorikt jobb som \"alla\" ägare av gamla bilar får genomgå. Lycka till!
Amazon kombi -64 svart
Amazon kombi -66 ljusgrön
Amazon 4-d -62 dimgrön
Amazon 4-d till salu -61 blå-gråbiege
Amazon 4-d automatic -65 ljusblå
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Ett tjuvknep

Post by horgalaten »

Hejsan.
Vill du ha ett tjuvknep för att besiktiga bilen??

Dra en kabel från 8 amp säkring på Säkringsdosan, till vänster.
Koppla den sladden till den ene polen på tutan
Dra en ny kabel från den andra akontakten på tutan och in i Kupén
Sätt på en strömbrytare aller en tryckknapp på kabeln.
Jorda denna tryck funktion med en kabel. Skruva fast den nån stans i karossen.
När besiktningsmannen frågar dig om tutan så visar du honom kontakten.
Då säger han förmodligen:\" Den bör sitta i ringen\" men det är helt lagligt att ha det så här, så länge tutan fungerar.


OBS!! Detta är bara ett tips. Det ska inte fortgå. Då ska den ju kopplas rätt.

Mvh Jörgen
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag har alltid haft problem med tutan i min bil trots renoverade signalhorn, nydragna kablar osv. Numera låter den, men endast krasst och omusikaliskt. Det skall bli en översyn. Men jag vill bara inflika att besiktningen aldrig har provat tutan eller brytt sig om att fråga om den fungerar. De har varit glada över att se bilen ändå. ;-)
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Boka i Hörby

Post by horgalaten »

Annars så kan du boka tid i Hörby, där jag bor.

Här är det mest \"Jaja...du får fixa det sen\".

Hörby är Veteranbilens mecka.
Jag ljuger inte om här är minst 15 Amazonägare här. Jag såg i Matrikeln att där var visst 6 eller 7 som var medlemmar. Sen kör här Massor av Jänkebilar och bubblor och en hel del SAAB ocks.

Alla har besiktigat sina bilar här i Hörby. Tackar för detta.

Har ni möjlighet så kom hit på Hörby Marknad den 30 Juni, ta era ögonstenar med så ses vi.... :D
Post Reply