Byta tröskelplåt

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Byta tröskelplåt

Post by Fredrik Lofter »

Jag behöver byta tröskelplåten (den på utsidan under dörren) på höger sida på min 2d 69:a. Ersättningsplåten är lackad och klar, men jag är osäker på hur själva bytet går till? Någon som har erfarenhet av detta och kan komma med tips och idéer?

Tack på förhand,

:: Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Att lackera den nya plåten innan den svetsas dit är ingen bra ide tyvärr. Att grunda plåten med 2k epoxy-grund kan dock vara vettigt då det är svårt att rostskydda på insidan av tröskeln efteråt (trots inspektionsgluggarna i coupen).

Börja med att plocka bort stolen på den sidan som den dåliga tröskeln sitter, likaså mattan, soffan och sidostycket bredvid soffan. Ju mer du tar bort desto mindre risk är det att något skadas.

Nu vet jag inte hur pass dålig din tröskel är. En grundregel är att inte byta mer än vad som behövs. Har du ett rosthål som täcker in en yta av 5x5 cm så slipar du rent runt rosthålet för att se hur brett rosten spridit sig och undersöker den övriga tröskeln från insidan genom inspektionshålen. Det bör då räcka med att kapa bort den dåliga tröskelbiten och sedan kapa till en likadan bit av den nya tröskeln och svetsa dit.

Angående var du skall lägga snittet när du skär bort tröskelbiten och var du skall lägga svetsskarven känner jag mig lite osäker just nu när jag inte minns exakt hur det såg ut.

Om jag inte minns helt fel kapade jag bort den dåliga tröskelbitens ytterplåt och slipade bort den delen av plåten som är punktad mot karossen i nederkant och överkant. Sedan passar den nya plåten väldigt bra. Se till att den hamnar rakt åt alla håll och kanter, sned-lagade trösklar är ingen ovanlig syn på fina renoverade bilar och drar helt klart ned helhetsintrycket.

Egentligen borde jag försöka åstakomma en bild som visar var du kapar och var du skall slipa bort den fastsvetsade plåtdelen, samt var du lägger punktsvetsarna sedan.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredrik Lofter »

Tack för snabbt, utförligt svar Henrik! Som alltid. Nu var det mormor som rattade i diket med bilen någon gång i början av 80-talet och tröskelplåten är sedan dess rejält bucklig c:a 80% av dess längd. Ingen rost alls. Jag tänkte mest om plåten var skruvad på plats och att det var relativt lätt att byta (helst utan att svetsa - därav att plåten redan är lackad), men så vitt jag kunde se så var det inte så lätt...

Finns sån här typ av åtgärder beskrivna i verkstadshandboken (som jag ju saknar)?

:: Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Nej, det finns inga tips på karosseriarbeten i verkstadshandboken. Inte när det gäller omsvetsning i alla fall. Det som beskrivs är väl karossens uppbyggnad och hur man monterar av lösa delar såsom front, skärmar, dörrar med mera.

Jo, jag tyckte mig minnas att du hade en avlång bula på ena tröskelplåten från bilderna på din hemsida. Bulan såg inte så pass allvarlig ut trots allt. En duktig billackerar kan garranterat suga ut bulan med ett verktyg med elektromagnet eller liknande, slipa ned tröskeln till grundfärgen, lägga lite spackel för att få linjerna helt rätt och sedan 2k epoxy grund (slipgrund) och sist slutlackering.

En sådan reparation är de flesta större lackfirmorna vana vid att göra. De flesta lackeringar idag handlar ju om försäkringsskador av olika slag och då främst dellackeringar av bilar, en skärmkant, någon bula på en dörr eller något annat.

Hör med Sollentuna billackering, de ligger mellan Svenska Bil och Sollentuna Bildemontering typ. och är mycket duktiga. De har hellackerat min bil och många andra gamla volvos. De ordnar det med största säkerhet så att du inte ens kan ana att tröskeln varit intryckt tidigare. Se till att de pigmenterar färgen efter övriga bilen osv. så blir det finfint.

Har du fler smågrejer längs sidorna men en bra lack i övrigt kanske du vill lackera bilen \"under list\". Det brukar bli ruggigt fint.

Sedan finns det ännu duktigare och dyrare billackerare. Några som nog heter \"Sprutan\" eller så i Spånga, men då rör det sig om helt andra pengar. Jag känner till en gubbe som fick en körsbärsröd amazon med ca. 2000 mil på mätaren lackerad under list där, men det kostade också ca. 35000kr!!! Bilen var ju helt ny i övrigt och i nuläget kan man inte ana att någon varit där och lackerat om nedre halvan av bilen.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag vill bara förtydliga att du förhoppningsvis inte ens behöver få den nya tröskeln ditsvetsad utan att en duktig lackerings/karossfirma kan rikta ut den gamla tröskeln för att sedan lackera om den i samma kulör (blekt?) som övriga bilen så att reparationen ej syns på efterhand.

Anser lackfirman att det är bättre att byta tröskeln kan det vara ett täcken på att de inte är tillräckligt duktiga på riktning. Hör i så fall gärna med en annan firma för att få en mer objektiv bild.

Det är oftast dumt att byta ut originalplåt på en gammal bil då kolhalten i plåten minskar med åren. Har plåten ej rostat under de år den suttit där är sannolikheten för ny rost betydligt mindre än om plåten byts ut menar många.
Post Reply