Tips på att sota rent ett grenrör!

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
fredand44
Posts: 99
Joined: Tue Feb 24, 2004 9:26 am
Location: Sweden\\Lidingö

Tips på att sota rent ett grenrör!

Post by fredand44 »

Hej!
Tänkte höra om någon har ett tips på hur man bäst sotar rent ett grenrör?

Bör man lägga det i någon lösningsvätska eller är det något sotningsverktyg som funkar bäst?

Tacksam för svar
Mvh
Fredrik Andersson
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

sota

Post by Henke 12136 »

Jag har lyckats få rent en 70 år gammal sotig sid-topp i gjutjärn med följande metod:

1: blötlägg i 5-56
2: gnugga med tandborste
3: dra igenom frugans lakan som du rivit i trasor
4: köp en blomma tilll frugan
5: tvätta med bensin eller förtunning

blankt som en spegel
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Post by Goofy »

går det lika bra att använda WD-40 istället för 5-56 :?:
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det borde gå lika bra att lägga grenröret i ett fotogenbad och sedan använda en grov piprensarborste och skrubba kanalerna med. Det finns nog många sätt att göra rent ett grenrör på.

Själv har jag gjort så att jag lagt det i fotogenbad, skrubbat kanalerna efteråt, sedan kört med trasor i kanalerna osv. Sist lämnar jag det till en blästerkille som får blåsa rent det ordentligt. Efter det blir det riktigt rent och fint. Rostporerna kommer man ju dock inte ifrån men dem kan man säkert leva med. Är man petig får man väl ta lamellskivan på vinkelslipen och jämna till ytan utvändigt med.

En annan variant jag skulle kunna tänka mig om sotet sitter stenhårt vore att koppla en cirkulär stålborste med lagom diameter till en flexslang till borrmaskinen och köra den i kanalrna efter att diesel/fotogenet/5-56/WD-40 har fått verka.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Re:

Post by Henke 12136 »

Goofy wrote:går det lika bra att använda WD-40 istället för 5-56 :?:
Såklart. Och om jag ska vara ärlig så körde jag med OKs MoS2 olja för den är billigast... :roll: Men jag brukar kalla allt sånt för 5-56. Lite slarvigt.
Fotogen är ett annat utmärkt alternativ som sagt.
fredand44
Posts: 99
Joined: Tue Feb 24, 2004 9:26 am
Location: Sweden\\Lidingö

Post by fredand44 »

Hej!

Jag har försökt få tag på det ni kallar för flexislang, men varken clas olsson eller biltema kan få fram vad det är. De verkar förstå vad jag menar, men de verkar inte ha det i sitt sortiment.

Så om någon vet den rätta benämningen samt vart man köper en sådan förlängare till borrmaskinen vore det toppen.

Mvh

Fredrik
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag tror inte att stålborste kopplad till den typen av slang är ett måste. Det är givetvis ruskigt effektivt, men om du låter grenröret ligga indränkt i fotogen kommer förhoppningsvis soten lösas upp.

Vi sålde dylika förlängare till borrmaskinschuckar där jag jobbade förr. Smidigast blir dem väl tyvärr till mindre maskiner, typ Dremel, Proxxon mfl. då själva chucken i änden på slangen blir tillräckligt liten först då.

Börja med fotogen som får verka något dygn och testa sedan med en cirkulär borste för hand in i kanalerna.

Jag är ledsen för förvirringen angående förlängningskabeln till borrmaskinen.
fredand44
Posts: 99
Joined: Tue Feb 24, 2004 9:26 am
Location: Sweden\\Lidingö

Tack!

Post by fredand44 »

Hej!

Tack för det snabba svaret!

Jag testar med ett fotogenbad.

Jag hittade denna på Flinks Järn, men jag tror inte riktigt den är böjlig nog i slutändan:
http://www.flinks.se/images_BIG/100/75/1007545L.JPG

Mvh

Fredrik
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, tyvärr är det ofta ett sådant \"grepp\" i änden på dem. Det man vill ha är ju en minimal chuck i änden för det här ändamålet.

Tanken var väl snarare att om du kände någon som hade en liknande pryl eller kanske hade en själv så var den lämplig för ändamålet. Det känns lite overkill att köpa en sån pryl bara för att få grenröret rent. Du kommer lyckas bra ändå.
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

kam også bruke høytrykkspyler eller hottank med sun diskmedel,det funke på oljie motora åssa.....
Lindqvist
Posts: 20
Joined: Mon Feb 09, 2004 9:19 pm
Location: Skellefteå

Post by Lindqvist »

En gammal diskmaskin är inte dumt att ha i garaget å tvätta grejer i.

Visst borde det gå använda en liten slangstump mellan borrmaskinen å borsten? Dra fast bosten med ett slangklammer å en axelstump i andra ändan så den går dra fast i chucken...
Dammtussar kommer av sig själv, allt annat måste man anstränga sig för
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Precis. Det är ju bara fantasin som sätter begränsningarna i ens finurlighet. ;-)
rocknroll
Posts: 11
Joined: Fri Mar 05, 2004 12:40 am

Post by rocknroll »

ultraljuds tvätt brukar lösa upp de mesta.
Dom flesta industrier som kräver rena verktyg brukar ha såna
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Nu kanske vi inte skall gå till överdrift här. Jag vet inte vad Fredand44 har tänkt att göra med sitt grenrör, men inte borde det behöva vara \"kliniskt\" rent iaf. Je JR kan säkert hjälpa till med ultraljudstvätt, de har väl en sådan apparat på hans jobb om jag inte minns fel. Inget man stoppar ett sotigt grenrör i dock.
bamazonen
Posts: 23
Joined: Fri Apr 02, 2004 7:40 pm
Location: karlstad
Contact:

Post by bamazonen »

mitt lyckades ja få rent genom följande metod:


tandemcykel till statoil
köp avfettning och ös in i röret
låt det verka över dagen med på fyllning nån gång
spola rent med vatten
be om ursäkt till farsan för att det luktar avfettning i hela garaget och seja att det aldrig kommer hända igen


KLART!

//viktor
att ha en saab liggandes framför en i 50 på 90 väg är lika irriterande som ett sendrag när man runkar
Post Reply