5½ tums fälgar

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Blåser liv i denna tråd igen. Jag har tänkt att införskaffa 5,5:or nu till sommaren. Men hur är det nu egentligen? Är det att rekommendera egentligen och sliter det onormalt på bilen som det beskrivs? Jag vill ju inte att någonting ska gå sönder.
Andra tips vore också bra, vad kan en uppsättning vara värda och vilka däckdimensioner bör det vara på dessa fälgar, någon som vet?
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re:

Post by Hugger69 »

...

eller blir det en annons av detta?! :roll:


Skulle man kunna säga va? /D59471

PM !!
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Det lär definitivt bli annons av det där :roll:
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Re:

Post by Spilloljan »

Hugger69 wrote: eller blir det en annons av detta?! :roll:


Skulle man kunna säga va? /D59471

PM !!
Jaha och vad menar ni med detta?! Kan jag få ett riktigt svar. Om ni tror att det är någon sorts annonsering så tror ni FEL. Jag har aldrig haft som avsikt att försöka ens annonsera här. Jag vill försöka få svar på de frågor jag ställde ovan men det ska jag tydligen inte få.

Grunden till att jag ställer dessa frågor är att jag har fyra st på G, dessa sitter på en PV. Jag vill ju vara säker på att det är bra prylar man köper som inte tär på bilen i onödan.
Hade jag inte köpt dom så hade jag förmodligen annonserat på annonstorget.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re:

Post by Hugger69 »

Det var inte du!! :lol:
Det var mitt inlägg som refuserades.....! Men jag ser att du redan löst problemet med införskaffningen! :D
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Spilloljan: Nej, jag ändrade Hugger69's inlägg eftersom det var en ren annonsering. Det har därmed inte med dig / din tråd att göra.

Kan ni vara så vänliga och ta eventuellt säljsnack via PM. Hur länge skall man behöva tjata om detta. :roll:
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

D59471 wrote:Hur länge skall man behöva tjata om detta. :roll:
Tills folk lär sig det,det får man ta när man inte vill ha nån köp och sälj avdelning på forumet :wink: (Notera smileyn)
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re:

Post by Hugger69 »

D59471 wrote:Spilloljan: Nej, jag ändrade Hugger69's inlägg eftersom det var en ren annonsering. Det har därmed inte med dig / din tråd att göra.

Kan ni vara så vänliga och ta eventuellt säljsnack via PM. Hur länge skall man behöva tjata om detta. :roll:
Det verkar vara lite känsligt det där, men man behöver väl inte sätta på sig de arga ögonen för det? :twisted:
Är med på en mängd liknande forum och jag upplever inte den här lätt aggresiva tonen vid ev. rättelser - skärpa sig lite! :roll:
....är relativt ny här....... :?
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Re:

Post by Spilloljan »

D59471 wrote:Spilloljan: Nej, jag ändrade Hugger69's inlägg eftersom det var en ren annonsering. Det har därmed inte med dig / din tråd att göra.

Kan ni vara så vänliga och ta eventuellt säljsnack via PM. Hur länge skall man behöva tjata om detta. :roll:
Jaha ok, jag blev bara lite fundersam eftersom det inte stog någonting om vad som sas. Nästa gång kanske det är bra att vara lite tydligare om vad som tagits bort/ändrats. Kändes som om det var jag som var och annonserade.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

Post by Daggis »

5,5 tumsfälgar t ex KPZ såldes faktiskt även av Biltema i slutet av 60-talet, och även av andra företag. Dock var de aldrig original som tidigare sagts.

De är ju i utförande exakt som en originalfälg förutom att all breddning sker utåt, vilket ger en spårviddsökning på ca 37,5mm vilket är helt olagligt. Men nuförtiden skiter för det mesta bilprovningen i detta.

De funkar bäst med lite negativ camber, ca 1 grad.

Självklart frestar dessa mer på drivaxlar än 4 tummare särskilt med moderna däck, 185/65 funkar bra och ser rätt ut.

MEN MEN MEN grejorna verkar ju hålla hur bra som helst för gatkörning. Jag har kört med 5,5: or i massor med år och inte haft några problem. ALLA har ju 5,5 or till Amazoner och PV och tappade hjul pga drivaxelbrott är inget jag hört talas om i alla fall.

De problema som jag stött på är att dessa nu gamla fälgar ofta är tämligen orunda vilket ger mer eller mindre med vibrationer. Mina fälgar lämnade jag till Skullman för riktning och efter det funkar det perfekt.
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Tack Daggis! Precis de svaren jag ville ha! Jag hade gett upp hoppet på att jag skulle få något svar men se det kom! Jag är lite kluven på hur jag ska göra men det vore fränt! De är dock lite fyra, såg en annons på 10000kr :shock: för fyra med däck. Helt ofattbart enligt mig!
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

Post by Daggis »

Behöver dessa dyra fälgar riktas blir det ändå dyrare och då efter riktningen behöver de förmodligen lackas om.

Det bästa egentligen är om du kunde hitta 4 hyfsade fälgar, gärna ej nylackade och fantasiprissatta.

Sen lämnar du in dom för blästring, sen riktning och tilll tist lackering. Då blir det bra.

Jag har åkt omkring på snygga 5,5:or som inte är runda. Det är hemskt.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Jag tycker att folk begär för mycket för dessa 5,5\" fälgar som ofta inte är runda och fula i lacken då man kan få tag på Minilite fälgar för inte så mycket mer pengar.
AVG
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

5,5\" fälgar har ju varit övervärderade i flera år men nu börjar det bli lite väl extremt.

Tyvärr gäller ju det samma med nästan alla Amazondelar. Det tråkiga är att priset på delarna verkar haussas betydligt hårdare än priset på kompletta bilar. Det känns ganska skevt! :)
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Re:

Post by Spilloljan »

Arne wrote:Jag tycker att folk begär för mycket för dessa 5,5" fälgar som ofta inte är runda och fula i lacken då man kan få tag på Minilite fälgar för inte så mycket mer pengar.
Tyvärr så klingar minilite inte lika bra enligt mig, det är något speciellt över plåtisarna.

Jag är nästan lite inne på att låte ett proffs få bredda ett par vanliga fälgar, blir nog förmodligen inte lika dyrt då. Givetvis så breddas fälgen exakt som en "riktig" femhalva. Eller är jag en bov då? :oops:
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Post Reply