Page 1 of 6

Renovering av Volvo Amazon 1970 - Bilen är såld.

Posted: Sat Oct 01, 2005 7:18 pm
by Fredrik
Image

Image

Image


En Volvo Amazon av 1970 års modell. Har haft 2 st ägare innan mig. Den första ägaren var en anställd som jobbade på Rejmes och inte alls körde speciellt många mil med den innan han sålde den till Rejmes igen. Därefter köpte en farbror den och hade bilen väldigt länge samtidigt som han vårdade den med bla. underredsbehandlingar/hålrumsbehandlingar med jämna mellanrum. När bilen tillslut hamnade i min familjs ägor så hade den gått 14 000 mil och var ganska hyfsad.

Pappa använde den lite till och från som bruksbil i ca ett år. När det började talas om försäljning. Jag sa tvärt nej, jag ville ha kvar bilen. Den blev aldrig såld, utan istället stog den på pappas jobb och förföll. En dag frågade pappa om jag ville ha den. Självklart fick han ett \"Ja tack!!\" som svar på sin fråga :D Då hade den gått 15000 mil. Jag började lite smått att plocka ner bilen och göra den klar för rostlagning och lackering i början av September.

Lite smått nerplockad:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Rost!

Image

Ahh bättre :lol:

Image

Vänstra sidan helt klar. Först kapades den gamla rostiga plåten väck och nya friska bitar klipptes till och svetsades fast. Efter det målades svetsarna med grundfärg och sist lades ett tjock lager sprutkitt på.

Resultatet blev:

Image

UPDATE 23/10 2005!!!

Image

Här är motorrummet. Har påbörjat slipningen av det:
Image

Efter att karrosen och motorrummet var färdigslipat sprutades ett tunnt lager med epoxygrund (det gula). Den biter väldigt hårt i plåten och skyddar bra mot rost:
Image

Image

Motorrummet helt epoxygrundat:

Image

Här läggs en slipgrund på. Den läggs i 3 lager. Den slipar man för hand med ett fint sandpapper (400) När det är gjort syns alla bulor och annat mög mycket bättre. När man slipar på den gråa färgen får man en len och fin yta att lackera på.

Image

Image

Sedan när hela bilen var täckt av slipgrund rullades den in i ugnen för att torka ordentligt. Obs att det inte är jag som lackerar, det är min pappa!

UPDATE 29/10!!

Idag har fokus lagts på motorrummet. Det var sedan tidigare målat med slipgrund och idag har jag slipat hela motorrummet för hand med 400-papper. Efter det tvättades allt med thinner för att få väck fettfläckar och annat som kan förstöra lacken. Sedan maskerades delar som inte skulle lackeras röda och den röda färgen, lack nr 46, lades på!

Image

Image

Image

Här läggs den röda färgen på.
Image

Image

Det färdiga resultatet. Nu är motorrummet klart! Resten av karrossen målas på Måndag av en annan lackerare. Pappa lackerar inte själv eftersom han inte har målat \"aktivt\" på ett par år. Utan jag överlåter jobbet åt en som håller i sprutan mellan 7-16 5 dagar i veckan och har gjort det i åratal.

Image

UPDATE 4/11 2005
Igår monterades det mesta av motorn ihop! Kolvar sattes in och vevlager samt kamaxel och vevstakslager monterades.

Image

Image

När det var klart så såg ju motorn inte så rolig ut så jag började maskera in och tvätta motorn för att göra den redo för målning!

Image

Image

Image

Efter maskeringen och tvättningen så lades ett mycket tunnt lager Washprimer över ytorna som skulle målas. Detta för att Washprimern fäster mycket bra i den rena metallen och sedan fäster färgen bra i Washprimern!

Sen började penslingen! Tråkigt var det men ack så bra det blev tillslut:

Image

Image

Image

Saknas det inte nåt här?! Hmm kan inte komma på vad det skulle vara! Nåja :D

Image

Tillslut en bild på fronten av bilen. Hela bilen är lackerad nu och det kommer snart fler bilder och då från sidan. Stay tuned!

Image

Här kommer tre nya bilder på motorrummet. Den här gången med motorn i :mrgreen: (Jag vet att fördelaren sitter fel så det behöver ni inte säga :wink: )

Image

Image

Image

Update 25/1 2006

Idag hämtade jag lite grejer som varit iväg på elförzinkning! Ventilkåpan blev riktigt bra. De andra grejerna blev lite sämre, mest pga att de vart blästrade med aluminiumsilikat till skillnad från ventilkåpan som fick smaka glas! Men de är mycket finare i verkligheten.



Image

Posted: Sat Oct 01, 2005 7:28 pm
by BGJ594
Ser fint ut det där, visst är det perfekt när man har en far som kan laga rosten :) Det är lika för mig, perfekt att få plåten lagad samtigigt som man lär sig lite själv. Har ni en egen bilverkstad eller, ser nästan ut så i bakgrunden???

Posted: Sat Oct 01, 2005 7:29 pm
by Fredrik
Japp. Han lagar och jag försöker lära mig så mycket som möjligt av honom :)

Posted: Sat Oct 01, 2005 7:34 pm
by Rogge
ser inte så pjåkit ut.. :lol:

i med en vråltrimmad b20 sen oxå =) hehe

Posted: Sat Oct 01, 2005 11:10 pm
by Hasse63
Fin bil ..kromet blänker och rosten är inte mycket att tala om :D

Re:

Posted: Sun Oct 02, 2005 1:24 pm
by hallin
Rogge wrote:ser inte så pjåkit ut.. :lol:

i med en vråltrimmad b20 sen oxå =) hehe
hehe lille fredrik lär svimma om han ser det där han är en originalare..
Det där ser mkt bra ut lycka till mee arbetet..

Posted: Sun Oct 02, 2005 3:43 pm
by Thomas
Ser fint ut, ett riktigt bra objekt för en originalrenovering!

Re:

Posted: Sun Oct 02, 2005 6:19 pm
by Fredrik
Rogge wrote:ser inte så pjåkit ut.. :lol:

i med en vråltrimmad b20 sen oxå =) hehe
Haha, här kommer inte en trimbit nära min fina B20 :roll: :wink:

Posted: Sun Oct 02, 2005 7:18 pm
by D59471
Ser grymt bra ut Fredrik. Hur mycket har ni gjort på karossen?

Berätta gärna lite mer om bilen om du orkar. :)

Re:

Posted: Sun Oct 02, 2005 10:09 pm
by Rogge
hallin wrote:hehe lille fredrik lär svimma om han ser det där han är en originalare..
jag vet.. det var just därför jag skrev det :lol:
Fredrik wrote:Haha, här kommer inte en trimbit nära min fina B20
det kan vi nog bli två om.. :wink:

får ta o titta upp på studiebesök nån gång igen.. dock praktik i 3 veckor nu, så det får vänta ett litet tag :(

Posted: Tue Oct 04, 2005 5:12 pm
by Fredrik
Raderat.

Posted: Tue Oct 04, 2005 5:38 pm
by Rogge
personligen tycker ju jag att det knappast är ett renoveringsobjekt, men det är ju min åsikt, som Thomas skrev, det är ett bra oginal renoveringsobjekt. .

en bil behöver inte renoveras förrän det är 90% rost! :D

Posted: Tue Oct 04, 2005 5:58 pm
by Raggarn
men det är ju kul också att ha en bil som man vet själv är 100% rostfri och att inget är trasigt. Personligen tycker jag att ser man rost någonstans så ska man inte vänta tills det blir mer synlig, det kan bara bli värre med tiden, fixa den lilla rosten direkt innan det blir ett lik med 90% rost, de FLESTA (inte alla) som ser en bil som är så rostig skulle troligtviss skrota bilen utan blinka.

Fin bil föresten!

Re:

Posted: Wed Oct 05, 2005 6:34 am
by MoNster
Rogge wrote:personligen tycker ju jag att det knappast är ett renoveringsobjekt, men det är ju min åsikt, som Thomas skrev, det är ett bra oginal renoveringsobjekt. .

En bil behöver inte renoveras förrän det är 90% rost! :D
Eller förrän den ser ut så här... :wink:

Posted: Wed Oct 05, 2005 6:07 pm
by Rogge
raggarn>> jo, det är ju sant, men vad ska man då göra när allt är vidgjort på den? :wink:

sen beror det ju helt på vad det är för bil oxå.. är det nått ovanligt så tänker man nog 2 gånger innan man skrotar, iofs är inte en amazon SÅ ovanlig..än..

Monster>> jo.. men din var ju extrem!

sen har vi ju min amazon oxå, den renoveras med, och den var inte heller 90% rost när jag köpte den..