Vad ska man ha för svetsgas?

Moderatorer
Post Reply
amiz-raggarn
Posts: 222
Joined: Sun Oct 02, 2005 7:30 pm

Vad ska man ha för svetsgas?

Post by amiz-raggarn »

Jo nu har jag prövat lite olika såsom argon, mision, atal, osvosvosv... vilket är bäst? vad kör ni med? vilket är billigast?
Jag ska bara svetsa bilplåt och inget annat....

Är det nån som bor i sthlms området som kan säga vart ni köper eran gas, vad ni köper och vad det kostar... är MYCKET tacksam för svar.
amiz-raggarn
Posts: 222
Joined: Sun Oct 02, 2005 7:30 pm

Post by amiz-raggarn »

är det INGEN av er 24 som har kollat som svetsar som bara kan säga vad ni kör med för gas???
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Jag använder Atal till min mig/mag när jag svetsar bilplåt. Flaskan är hyrd hos en järnhandel (ca 90kr/månaden) Vad det kostar att fylla den 80 cm höga tuben minns jag inte.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

Jag kör med AGA Mison 25 normalt, men nu har dom slutat med den (iaf här) så jag kör med Mison 18, men jag upplever det som att den är kinkigare med att det ska vara riktigt rent.

Billigast är ju att skaffa nån gammal kolsyretub o ändra anslutning på, billigt o fylla, inte lika bra som blandgas, men duger.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Är inte bra nog på att svetsa, så jag kan inte avgöra om \"en gas\" är bättre än \"en annan gas\" Använder mison25 från AGA.

Mison25 finns inte längre utan är ersatt med Mison18.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amiz-raggarn
Posts: 222
Joined: Sun Oct 02, 2005 7:30 pm

Post by amiz-raggarn »

okej.... mision 18 ska jag väl få tag i nu tänkte jag...
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Själv använder jag Atal, men tror inte det har så stor betydelse. Priset är nog mer avgörande.
AVG
Jahkov
Posts: 20
Joined: Mon Nov 21, 2005 3:39 pm
Location: Tomelilla

Post by Jahkov »

Alla mison:er funkar jättebra till bilplåt (MAG)
Men är man inte så supernoga med varje svets, och kanske inte svetsar på de finaste renaste rostfria ytorna så funkar helt vanlig co2 jättebra. Billigt och bra.
Svetsar man med TIG eller MIG så är det helt andra krav på gasen.
amiz-raggarn
Posts: 222
Joined: Sun Oct 02, 2005 7:30 pm

Post by amiz-raggarn »

en ytterligare fråga: har AGA slutat sälja misiongasen?
Jahkov
Posts: 20
Joined: Mon Nov 21, 2005 3:39 pm
Location: Tomelilla

Post by Jahkov »

Nejdå. Dom säljer sina Mison:er som vanligt.
Kanske är det din återförsäljare som inte har allt hemma. AGA's återförsäljare tar hem på beställning (om dom nu inte bestämt sig för att inte göra det).
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Svetsgas

Post by Blomquist »

Jag kör med ren kolsyra. Funkar kanon.
210 -64, 223 -68
Rickard
Posts: 62
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:18 pm
Location: Alingsås

Post by Rickard »

mison 25 finns fortfarande i de stora tuberna (20LITERS) har svetsat mycket med båda kan va inbildning men tycker att 25 var ngt bättre, setar man mycket lönar det sig att hyra en 20liters tub. en 5liters mison 18 kostar ca 460kr att fylla motsvarande mison 25 20 liter runt 500kr! enligt lokala järnhandeln består avgiften mest av hanteringsavgift för de små flaskorna som kräver mer manuella moment. För mig att om man hyr en 20 liters i 5 år kostar det ngt över 1000lappen per år... Men testa att köp en gassparventil på Swedol el likande för en 500kr. Om man punktsvetsar mycket kan den löna sig, den tar bort de värsta puffarna när man just slår på gasflödet... Har en själv tycker den funkar bra. värd sina pengar på skikt när nu gasen är så dyr! Rickard
Gillar allt som har med bilar att göra... Äger/Kör bla. Pv Amazon, 140, 160, 240,Corvette, volvo valp....
anton!
Posts: 117
Joined: Wed Sep 27, 2006 9:13 pm

Re: Vad ska man ha för svetsgas?

Post by anton! »

mison 18 har jag... svetsat en hel del med vanlig co2 också men gillar mison 18 bättre
Post Reply