123GT Bilder / snack

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Menar du s-koden ska det inte vara någon, den speciella GT s-koden kom inte förrän på 69-70 års modell.
Jag gissar om den speciella gt s-koden, om det på någon marknad tex yttre mongoliet eller nordkorea gick att köpa en 69-70 122S med od fick dessa bilar identisk typkod med GT.
För att skilja sport och gt fick den senare en s-kod som specificerade den extra utrustningen.
Det kan också vara så att Volvo inte visste om de skulle sälja sport med od och därför garderade sig med s-koden för att kunna skilja GT från en eventuellt tillverkad sport med od.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Men bilen måste väll ha ett serienummer eller ett chassinummer?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

På senare bilar så finns chassienummret endast instansat i karossen, typkoden finns då stansat efter chassienummret och även på typbrickan.
Typbrickan finns alltså i 2 utföranden, tidigt med chassienummer och sent utan chassienummer.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Lars Bd wrote:
Amazon_V8 wrote:kul att få se den.
En ledtråd, det är ett renoveringsobjekt och finns på amazonpictures.
Ok en fråga bara,vad har GT:n för modellkod??Jag har inte riktigt koll på det och kan inte hitta din GT på Amazonpictures utan lite hjälp.Står ju ingenstans i infon där om det är en GT.

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Alla som börjar på 13335 67-70 är GT men enligt en diskussion på norska amazonklubben så finns det även canada GT med 13395.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Lars Bd wrote:Alla som börjar på 13335 67-70 är GT men enligt en diskussion på norska amazonklubben så finns det även canada GT med 13395.
Ok tack så mycket för info,du är en säker infokälla här på forumet Lars Bd,det uppskattas.

MVH Micke

Image

Är detta din GT Lars Bd??
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Ja.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Lars Bd wrote:Ja.
Kul,hur går det med den då,är den under renovering för tillfället??

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Den ser exakt ut som på bilden just nu datumet på bilden är inte rätt utan det ska stå juni/juli 06.
Renoveringsarbetet är uppskjutet på obestämd tid.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Re:

Post by Spilloljan »

Lars Bd wrote:Den ser exakt ut som på bilden just nu datumet på bilden är inte rätt utan det ska stå juni/juli 06.
Renoveringsarbetet är uppskjutet på obestämd tid.
Ojj den måste du ta tag i! Men den ser ju inte ut att stå dåligt hur som helst så. Men skull du bli less på den så kan du få sälja den till mig!

För övrigt samma fula "backspegelförstorare" som vi hade på våran 121:a 1986. :)
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Spilloljan wrote:Men skull du bli less på den
När den dagen kommer är nog du pensionär och har fullt upp med barnbarn.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Re:

Post by Spilloljan »

Lars Bd wrote:
Spilloljan wrote:Men skull du bli less på den
När den dagen kommer är nog du pensionär och har fullt upp med barnbarn.
Hehe ja men då har man ju tid då i så fall! :D

Skulle vara kul med en GT eller en Poliskombi 69! Dessa står verkligen på önskelistan! Nog för att jag aldrig skulle sälja "min" men ändå!
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
133951M
Posts: 2
Joined: Wed Jan 03, 2007 1:58 pm

Post by 133951M »

Hei ! Jeg er ny bruker av forumet. Jeg er eier av en 1967 modell 133951M mørkeblå kode 96. Dette er en 123 GT bygget i Halifax, Canada.

Jeg har drevet med Amazon i over 10 år og hatt over 30 stykker. Jeg har aldri sett eller hørt om maken til denne bilen. Videre har bilen s-kode 5324 og ikke 5314 som GT vanligvis har. For dem som måtte hevde at dette ikke er en original 123 GT kan jeg med rette hevde d ette. Bilen har GT-utstyr og er aldri blitt renovert. Bilen har levd hele sitt liv i Canada, og tilgangen på GT-deler her borte er lik null. Motorblokken har kode 60 - noe som kun er for 123 GT.

Jeg har tidligere sett annonser for 65/66 modeller fra Canada, men etter hva jeg kan huske å ha lest ble det i 67 kun bygget 140-serien. Er min bil den eneste bygget for en eller annen direktør ved fabrikken????
Er interessert i å høre om noen har sett flere 133951M før. Volvoklubben i Canada kjente ikke til noen!

Videre er det meget sjeldent med mørkeblå GT. Dette er ikke en offisiell farge på GT. Jeg har også sjekket opp min bil hos Volvos arkiv, og der får jeg opplyst om at ch. 258557 er type 133951M, mørkblå med rød innredning og forlot Sverige som byggesats i april 67.

Jeg vil også kommentere at jeg har sett 68 GT med s-kode 5314. Dette finnes på en 133351P mørkegrønn i USA. Videre kan det nevnes at jeg i 2004 importerte en 133351 S fra Tyskland. Dette var en 69 GT i 42 californiahvit med s-kode 5314. Innvendig var allt GT-utstyret intakt.
Lamper og speil savnedes, og jeg er noe usikker på om 69-70 GT skal ha like mye utstyr som de tidligere modellene. Denne bilen kom opprinnelig fra Sveits.


MVH Stein Christian Husby
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Vid en tidigare diskussion med dig om 13395 så finns den med i reservdelskatalogen så det borde vara fler tillverkade.
Angående motorkod 60 och 61 vad är skillnaden, finns båda koderna i svenska nordiska och/eller europeiska bilar?
Jag har svårt att tänka mig att volvo skulle ha låtit slumpen avgöra vilka bilar som fick 60 eller 61.
Kan det vara årsmodellen som avgör?
133394 dvs en sport med b-motor har 61 den typkoden kan vara en sydafrikansk 67:a då det enligt ett test i Car South Africa var det enda landet där det man fick b-motor utan att köpa en GT eller 1800S.
Jag ska titta i morgon vilken kod jag har i min 67GT.
Motorkoden på min 67:a var (4968)60.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Ingen som har några nya bilder eller kul info om 123 GT??

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Post Reply