123GT Bilder / snack

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

De här är en 123GT hittad här http://www.volvo1800-120club.com/index.htm
Image
Det jag funderar på är dragningen av \"bromsvacumslang\"/vevhusventilationsslang. Funkar detta och är de original? och vad är det för mässing grej på slangen ovan vevhusvent.. hm dosan, en backventil?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Post by Nalletill1000 »

Hasse det ar en restriktor och helt korrekt for GTn aven om den som ar pa bilden inte ser att vara av ratt modell. De brukar ha ett litet \"klickande\" pa tomgang pga att dar ar en liten los ventil av metall inuti, vid lite vartal sa tystnar den vanligtvis.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Ok tack för svar :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
peps
Posts: 12
Joined: Tue Apr 17, 2007 9:45 pm

Post by peps »

Lägger ut en efterlysning här ang en GT om det är OK. En släkting hade en röd GT när jag var liten. Tyckte den var hur häftig som helst med sin varvräknare öppna luftfilter och Simons 2-tum. Den ska vad jag fått höra befinna sig i trakterna kring Gävle sedan några år, efter att i många år befunnit sig i Småland Karossmässigt kommer jag ihåg att lacken var blekt när han sålde den. Men motorn var pigg och kry.

Är det någon som känner till bilen, skicka gärna ett PM!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Torkararmar

Post by QV »

Det är ju \"special\" torkararmar på en GT
Eftersom jag har ett par i min lada så lägger jag upp bilden här.
Image

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re: Torkararmar

Post by Amazon_V8 »

QV wrote:Det är ju "special" torkararmar på en GT
Eftersom jag har ett par i min lada så lägger jag upp bilden här.
Image

/Janne
Vad skiljer mot de vanliga torkar armarna??Lägg gärna upp en referensbild också :wink:

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Volvo P1200VB 1958
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Härligt sound men det känns som om han har ett par hästar mer än original GT.. :D
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
440+6
Posts: 29
Joined: Sat Oct 13, 2007 9:27 pm
Location: Jönköping

Post by 440+6 »

Intressant ämne det här :)

De flesta detaljerna har ju diskuterats, men är det någon som har bild på hur rätt backspeglar till GT ser ut? och satt dom bara på GT eller finns de på någon mer bilmodell? :?

Det är lite blandade varianter när man tittar på bilder i tex amazonpictures..
Anton
Posts: 78
Joined: Sat Mar 06, 2004 9:27 pm
Location: Luleå

Post by Anton »

\"123GT\"-backspeglarna fanns som orginaltillbehör till volvo 140-serien också.
/Anton
Anton
Posts: 78
Joined: Sat Mar 06, 2004 9:27 pm
Location: Luleå

Re: 123GT Bilder / snack

Post by Anton »

Hur lång ska själva armen på skärmspegeln vara (ej fot inräknad)?
/Anton
oeh
Posts: 2
Joined: Mon Sep 22, 2008 6:55 pm

Re: 123GT Bilder / snack

Post by oeh »

Hei !
For en tid siden kjøpte jeg en 123 GT som var et prosjekt som hadde stått lenge. Med denne bilen fikk jeg med en motor hvor det var preget inn et navn på blokka, "Zebbes racing". Er det noen på dette forum som vet hva dette innebærer. Eller er det gjort bare for skjemt.

Takker for tilbakemeldinger.
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re:

Post by hakano »

FallerWiking wrote:\"Volvo Canadian har tex kunnat ta beslutet att alla 13395 bilar de skulle sälja beställdes extrautrustade med antispinnaxel och varningsblinker de kallades sedan standardutrustade.
De skulle då förmodligen ha en s-kod för detta (5324?).\"


Ville bara inflika att jag själv ägt 2st 1967 GT på 70 & 80 talet som var utrustade med antispinnaxel och dessa hade ingen s-kod, (den första nyköpt av släkting och bakaxeln var ej utbytt)

Vidare ägde en kompis ytterligare en bil samtidigt även den en 67:a som hade antispinn axeln men ingen s-kod där heller...

Så detta var sannolikt standard utrustning på GT modellen -vilket ju också framgår av texten i broschyrklippen ovan!
Tidigare på 60-talet så monterades antispinn bakaxeln av återförsäljaren efter att man beställt sin bil. Så fungerade det 1962 i alla fall då min far beställde en 122 S med antispinn på bakaxeln. (Bilen har jag kvar i dag)
oeh
Posts: 2
Joined: Mon Sep 22, 2008 6:55 pm

Re: 123GT Bilder / snack

Post by oeh »

Hei igjen !
Jeg skrev noen linjer her for leden om mitt prosjekt vedr. merknader på motor. Jeg har vært ivrig leser av dette forum nå i flere år under min jobb med å renovere det prosjekt jeg kjøpte i Jõnkõping for noen år siden. Jeg kjøpte en 123 GT som var ferdig sveist for rust, men eier slet med å få til resten av restureringen. Jeg må bare innrømme at jeg hadde nok ikke hele og fulle kontroll på hva jeg kjøpte, men det kunne jeg ikke vise det til min "bedre halvdel ". Full kontroll, et karroseri på hjul og resten i kasser. Måtte bare stole på selger at dette var et komplett objekt med alle deler som skulle til for å få en komplett bil.( Jeg må lære meg å legge inn bilder )

Det var ferdig sveist rust på bilen og jeg fikk ikke noe tilbakemelding fra lakkerer at det var feil, så det var nok riktig. Det var sagt at det var ferdig alt under bil, men det manglet bremserør. Når jeg startet med å se på hva andre hadde gjort under sin renovering så var ikke dette riktig. Her plukket jeg ned hele forstilling pga at alt var lakkert svart. Alt ble sandblåst og alle deler som skal være svarte ble pullverlakkert. Selve bærebro ble levert til et verksted som lakkerte Volvo lastebil rammer. og ble lakkert grå med klarlakk. Alle foringer ble kjøpt nye, samt alle bremserør.

Dette blir for "tørt" uten at jeg kan legge inn bilde, er det noen som kan komme med et hint ?
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: 123GT Bilder / snack

Post by poolio »

oeh wrote: Dette blir for "tørt" uten at jeg kan legge inn bilde, er det noen som kan komme med et hint ?
Kolla här...
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =12&t=1740
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
Post Reply