sn@kesh!t wrote:Det återstår att se, ska bort idag och kolla på den
Hur gick det, blev det köp? Var det en GT?
sn@kesh!t wrote:Det återstår att se, ska bort idag och kolla på den
Har inte varit o kollat på den än. Det är jag o en kompis som ska köpa den och han fick akut meka bil igår. Så får se om vi kommer iväg idag. Får väl annars åka själv och köpahadirajraj wrote:sn@kesh!t wrote:Det återstår att se, ska bort idag och kolla på den
Hur gick det, blev det köp? Var det en GT?
.....JA ..!!!!!..annars anmäler jag mig som resesällskap...ha ha hasn@kesh!t wrote: Får väl annars åka själv och köpa
Intressanta frågeställningar, någon här som sitter på mer info?Blomquist wrote:Skall bli intressant att höra om denna vagn. Har inte lyckats hitta tillbaka
till källan, men jag läste någonstans att dessa B20 Gt-vagnar endast gick
till Schweiz, Österrike (samt Sydafrika?) och att de inte var utrustade med overdrive.
Ganska nära vanlig sport med andra ord.
Stämmer detta? Hur många tillverkades?
Men om overdrive saknas blir ju typbeteckningen 133341...alltså en 122S med B20.Blomquist wrote:Skall bli intressant att höra om denna vagn. Har inte lyckats hitta tillbaka
till källan, men jag läste någonstans att dessa B20 Gt-vagnar endast gick
till Schweiz, Österrike (samt Sydafrika?) och att de inte var utrustade med overdrive.
Ganska nära vanlig sport med andra ord.
Stämmer detta? Hur många tillverkades?
De är rätt ovanliga och de flesta gick, som redan nämnts i tidigare inlägg, till Schweiz. Påfallande många med S-kod 5396 (fläktkoppling). De marknadsfördes inte i Sverige men gick att specialbeställa här. Just kombinationen pärlvit (79), vit (egentligen beige) inredning och årsmodell 1969 tror jag inte på. Mer troligt är i så fall ljusgul (97) och beige inredning. Pärlvit utgick 1968. Carliforniavit (42) fanns 1969 men inte med beige inredning. Men undantag kan finnas, t.ex. specialbeställningar, och går lätt att se då både färg och inredning framgår av typplåten.sn@kesh!t wrote:Hur pass vanligt är det med en Volvo Amazon 123 GT från 1969? De är så att jag skall imorgon åka o kolla på en sådan. Det jag vet om den är att den är pärlvit, vit inredning, alla GT utrustning, 5,5" kpz fälgar m.m
Vad skiljer 69an från 67an? Bör väl vara B20B i 69an? m41 J-type osv?
Den mellanblå (99) som står på Öland?Ragge wrote:jag försöker att hålla register på alla i sverige , och jag känner bara till 2 st där den ena är svensksåld och blå , men den 2,a är vit och importerad från österrike men har stått hos en samlare i många år och jag betvivlar om han släppt loss den ... men jag kan ha fel så det vore kul att veta .
I vart fall Schweiz, men säkert till andra länder också. Japan? Alla 1969 123GT vi har i chassidatabasen har vi verifierat mot Volvos leveransböcker (då det tidigare fanns dem som ifrågasatte om de alls tillverkades) och alla har overdrive, dvs typbeteckning P13335xS. Jag har aldrig sett en 123GT utan overdrive. Hur många tillverkades? Vet ej. Volvo saknar uppgifter om tillverkat antal nedbrutet per utförande, så någon måste i så fall sätta sig och räkna antalet förekomster av P13335xS (möjligen även P13395xS, i den mån de finns) bland 27,500 chassinummer i leveransböckerna. Detta bara för årsmodell 1969. Ingen på Volvo har hittills varit intresserad av att hjälpa till med det och det kan man ju kanske förstå...Blomquist wrote:Skall bli intressant att höra om denna vagn. Har inte lyckats hitta tillbaka
till källan, men jag läste någonstans att dessa B20 Gt-vagnar endast gick
till Schweiz, Österrike (samt Sydafrika?) och att de inte var utrustade med overdrive.
Ganska nära vanlig sport med andra ord.
Stämmer detta? Hur många tillverkades?
Helt rätt. Nog så ovanliga de också, men ingen 123GT.hakano wrote:Men om overdrive saknas blir ju typbeteckningen 133341...alltså en 122S med B20.
Ragge wrote:ja , den blåa finns på öland ... helt korrekt !
Blå inredning, 431-596. I princip samma utrustningsnivå som 67-68 (se volvoamazonpictures.se) men med B20B (118hk SAE), M41J och 4,3:1 bakaxel. Även med de förenklingar som kom 1969, dvs hatthylla i papp, inga dörrfickor, inget noskrom, osv.hadirajraj wrote:Någon som sett den, skick? Färg på inredningen? Samma utrustningsnivå som på de tidigare GT-vagnarna?
Nej det verkar inte bättre tyvärr.123GT wrote:Okey, tråkigt...så du får inte ens titta på den..!?..om den nu finns!?
/ sven