Stödlager.
Stödlager.
Jag undrar vad för stödlager och gummi man skall ha till en 66:a. Det vibrerar när jag drar i väg på ettan men sedan e det lugnt. Kan det vara nåt annat? Hittar delar till 67 och uppåt...
Höl i vägga...
-
- Posts: 5
- Joined: Sun Mar 14, 2004 9:30 pm
Man brukar kunna se hur glappt det är genom att lägga i en växel och vrida och rycka i kardanstången. Har du ett glappt knutkors bör du märka det. Alternativet är att montera bort korsen och se hur de ser ut, jämföra med ett nytt.
Det finns säkert några angivna måttgränser i verkstadshandboken dessutom så att du kan mäta upp slitaget.
Det finns säkert några angivna måttgränser i verkstadshandboken dessutom så att du kan mäta upp slitaget.
De skall vara likadana med eller utan nippel så vitt jag vet. Däremot övergick man ju till skötselfria knutkors, leder i framvagnen osv. senare i produktionen.
Själv tycker jag att det är trevligt med smörjnipplar så att man kan smörja sakerna efter hand, men det är ju en smaksak. Förmodligen övergick volvo till skötselfria delar pga. att fetterna uppnått bättre kvalite varvid byte av smörjmedlet inte var lika nödvändigt.
Kika under bilen vad som sitter där nu. Annars vet nog veteranprodukter om du skall ha med eller utan smörjnippel original.
Sista utvägen, reservdelskatalogen på http://www.gcp.se/ och se vilka chassinummer som hade nippel och när nipplarna försvann.
Själv tycker jag att det är trevligt med smörjnipplar så att man kan smörja sakerna efter hand, men det är ju en smaksak. Förmodligen övergick volvo till skötselfria delar pga. att fetterna uppnått bättre kvalite varvid byte av smörjmedlet inte var lika nödvändigt.
Kika under bilen vad som sitter där nu. Annars vet nog veteranprodukter om du skall ha med eller utan smörjnippel original.
Sista utvägen, reservdelskatalogen på http://www.gcp.se/ och se vilka chassinummer som hade nippel och när nipplarna försvann.
Re:
Förvisso. Men det är ju onödigt att byta ut dem om de inte är slitna. Det kan ju vara andra saker än slitna knutkors som orsakar vibrationer vid acceleration.JE Jr wrote:Om man ändå plockar bort knutkorsen, som antagligen varit med väldigt länge, tycker jag man ska byta dem på en gång!!
Är det inte trasigt, varför byta ut det?
Hördu, jag tror att delarna i kardanen är sambalanserade, så om du delar på dem för att byta knutkors så se till att de kommer tillbaks lika igen!!!
Jag tycker att om du rycker o sliter lite i bakaxeln och inte ser eller känner något som verkar misstänkt, så byt knutkorsen om du känner minsta glapp i dem!
Jag vet inte riktigt vad ett dåligt stödlager har för symptom, men det är kanske lika bra att byta det också, det kanske aldrig blivit bytt??
Har du bytt det+knutkorsen så vet du att det åtminstonde inte är det som är fel, sedan har du säkert fått en lite trevliogare bil att köra!
Jag har glapp i ett knutkors på min 140, och det är lite irriterande att åka runt med... Jo, det ska väl bytas iår är det tänkt...
Jag tycker att om du rycker o sliter lite i bakaxeln och inte ser eller känner något som verkar misstänkt, så byt knutkorsen om du känner minsta glapp i dem!
Jag vet inte riktigt vad ett dåligt stödlager har för symptom, men det är kanske lika bra att byta det också, det kanske aldrig blivit bytt??
Har du bytt det+knutkorsen så vet du att det åtminstonde inte är det som är fel, sedan har du säkert fått en lite trevliogare bil att köra!
Jag har glapp i ett knutkors på min 140, och det är lite irriterande att åka runt med... Jo, det ska väl bytas iår är det tänkt...
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Ja, du har helt rätt Johan.
Jag skulle gjort såhär:
1. Palla upp bilen och undersök knutarna genom att vrida och vränga på kardanaxeln.
a) Om det är minsta glapp är knutarna slut och måste bytas!
b) Är det inget glapp, smörj alla knutar om du har nipplar.
Volvos Sprängskiss över kardan
Om du känner dig minsta osäker. Ta med dig kardan till en verkstad som utför dylika arbeten och låt dem byta knutkorsen åt dig. Det är viktigt att allt hamnar i rätt läge och att du har rätt balans i axeln.
Du borde för övrigt ha smörjnipplar på dina knutkors om din bil är en 1966:a. Jag är relativt säker på att första 140 modellen hade smörjnipplar och de kom ju 1967!
Införskaffa en volvo verkstadshandbok eller kopia av volvos verkstadshandbok för fullständig instruktion om bytet. Bilderna säger en del så en avskrivning av förfarandet säger inte så mkt. tyvärr.
Jag skulle gjort såhär:
1. Palla upp bilen och undersök knutarna genom att vrida och vränga på kardanaxeln.
a) Om det är minsta glapp är knutarna slut och måste bytas!
b) Är det inget glapp, smörj alla knutar om du har nipplar.
Volvos Sprängskiss över kardan
Om du känner dig minsta osäker. Ta med dig kardan till en verkstad som utför dylika arbeten och låt dem byta knutkorsen åt dig. Det är viktigt att allt hamnar i rätt läge och att du har rätt balans i axeln.
Du borde för övrigt ha smörjnipplar på dina knutkors om din bil är en 1966:a. Jag är relativt säker på att första 140 modellen hade smörjnipplar och de kom ju 1967!
Införskaffa en volvo verkstadshandbok eller kopia av volvos verkstadshandbok för fullständig instruktion om bytet. Bilderna säger en del så en avskrivning av förfarandet säger inte så mkt. tyvärr.
Last edited by D59471 on Wed Mar 24, 2004 10:47 pm, edited 1 time in total.
Jag la mig under bilen och vred fram och tillbaka på kardanaxeln och könde ett glapp på säkert någen centimeter om man säger så. (Några grader). Och jag tror att jag bytar båda delar, bilen har stått still i 22 år och jag besiktigade den i höstas, så lite översyn i \"linan\" skadar nog inte...
Jag läste även det på en annan del av forumet att det var noga att delarna kom på samma plats, men det borde väl funka om jag märker delarna och är noggrann. Däremot balansen i axeln blir väl vad den blir, eller är det trix där med...
Jag läste även det på en annan del av forumet att det var noga att delarna kom på samma plats, men det borde väl funka om jag märker delarna och är noggrann. Däremot balansen i axeln blir väl vad den blir, eller är det trix där med...
Höl i vägga...