Första amazonen ??

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Amazon_B16_Sport
Posts: 376
Joined: Thu Dec 08, 2005 5:53 pm
Location: Karlstad, Värmland
Contact:

Första amazonen ??

Post by Amazon_B16_Sport »

Tjena.. jag spela in ett tv-program som hette teknikens värld för över tio år sen, där visa dom ett amazonobjekt som antagligen va den allra första amazonen den va gråvit med svart tak.. är det någon som vet vad som hände med denna amazon, är den renoverad idag ??? fy vad nyfiken jag är ! :D
Amazon_B16_Sport
Posts: 376
Joined: Thu Dec 08, 2005 5:53 pm
Location: Karlstad, Värmland
Contact:

Post by Amazon_B16_Sport »

Hmm.. är det ingen här på forumet som vet vad det är för amazon jag skriver om här.. var det någon mer som såg programet på tv:n :?
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Jo jag har spelat in samma program som du. Tyvärr kom inte hela det programet med, amazonen bara skymtar lite i den inspelningen jag har. :cry:
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Amazon_B16_Sport
Posts: 376
Joined: Thu Dec 08, 2005 5:53 pm
Location: Karlstad, Värmland
Contact:

Re:

Post by Amazon_B16_Sport »

Spilloljan wrote:Jo jag har spelat in samma program som du. Tyvärr kom inte hela det programet med, amazonen bara skymtar lite i den inspelningen jag har. :cry:
sablar vilken otur du hadde :(
Fåglefelt
Posts: 71
Joined: Thu Feb 26, 2004 12:20 am
Location: Habo
Contact:

Post by Fåglefelt »

Kolla om du kan lista ut regnumret...ring vägverket, eller ta det numret smsa till 71456 så får du ägaren... sen går du in på eniro.se..

så fick en kompis till mig en vinterbil asbilligt... :lol: :lol: ... skulle vara kul att få reda på vad som hänt med den bilen...amazonen alltså.
Amazon_B16_Sport
Posts: 376
Joined: Thu Dec 08, 2005 5:53 pm
Location: Karlstad, Värmland
Contact:

Re:

Post by Amazon_B16_Sport »

Fåglefelt wrote:Kolla om du kan lista ut regnumret...ring vägverket, eller ta det numret smsa till 71456 så får du ägaren... sen går du in på eniro.se..

så fick en kompis till mig en vinterbil asbilligt... :lol: :lol: ... skulle vara kul att få reda på vad som hänt med den bilen...amazonen alltså.
Finns inga nrplåtar på bilen i filmen.. men killen som sitter i amazonen med chassinr 1 är då ordförandet från amazonklubben.. sen finns det mer om amazon bl.a en högerstyrd med helsoffa fram o rattväxel.. filmsnuttar från volvofabriken mm.. :D :D
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Post by 121 »

För ungefär tio - femton år sen stod en mycket risig Amazon, som sades vara den första, på Säters bilmuseum. Säters bilmuseum finns inte längre och samlingen har skingrats. Vi får hoppas att det är Volvo som tagit hand om Amazonen. De har har helt andra resurser vid en renovering än en vanlig amatör.
Amazon_B16_Sport
Posts: 376
Joined: Thu Dec 08, 2005 5:53 pm
Location: Karlstad, Värmland
Contact:

Re:

Post by Amazon_B16_Sport »

121 wrote:För ungefär tio - femton år sen stod en mycket risig Amazon, som sades vara den första, på Säters bilmuseum. Säters bilmuseum finns inte längre och samlingen har skingrats. Vi får hoppas att det är Volvo som tagit hand om Amazonen. De har har helt andra resurser vid en renovering än en vanlig amatör.
Då är det samma amazon som jag skriver om här, för det är amazonen med chassinr 1 dom visar även chassiplåten på filmen o bilen är mycke risig..
kim
Posts: 158
Joined: Wed Dec 17, 2008 9:48 pm

Re: Första amazonen ??

Post by kim »

Hejsan
Vagnen ägs av ett musseum på Västkusten, den är fortfarande inte i ordninggjord, därmed undanställd.
Finns fnv inga planer på renovering. Samma vagn har varit med i ett reportage i ett Amazonblad nån gång
(sent 80tal eller tidigt 90 tal kommer inte ihåg riktigt)
Bättre svar sent än aldrig :lol:
Mvh Kim
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Första amazonen ??

Post by Uffe »

Håller med Kim. Låter som samma historia som jag hört. Den är rostig som satan, men inte så dålig som min...var ;)
Amazon 1957
skrotnisse
Posts: 70
Joined: Sat Dec 03, 2011 7:50 pm
Location: Räfvåla

Re: Första amazonen ??

Post by skrotnisse »

Roligt att den finns kvar i livet :D
vilket museum står den på? skulle vara värt en semester tripp för att beskåda den,
hade ju vart närmare om man vetat om när den stog i säter hehe
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Första amazonen ??

Post by Pälle »

Intressant, denna skulle man ju vilja veta mer om. Nåt nytt?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
kim
Posts: 158
Joined: Wed Dec 17, 2008 9:48 pm

Re: Första amazonen ??

Post by kim »

Hej
Vagnen står på Svedinos bil och flygmuseum, har pratat med Björn där om att ha en liten Amazonträff där i sommar,
och få sig en närmare titt på den, vore klart intressant och kul. Han ställde sig possitiv till detta. Han berättade att
de letar efter en erfaren 57renoverare som skulle vilja ta sig ann en renovering av den. Kanske ämne till en artikel
i Amazonbladet.
Kim
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Första amazonen ??

Post by Pälle »

Inlägg nr 20 på denna sida? Scrolla ned och där i bakgrunden står nåt grått med svart tak. Kan det vara den?

http://modellbygge.ifokus.se/discussion ... flygmuseum
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
kim
Posts: 158
Joined: Wed Dec 17, 2008 9:48 pm

Re: Första amazonen ??

Post by kim »

Hej
Borde va den, samma färgkomb i allafall, och det verkar som den står lite vid sidan, Björn sa att man skulle boka innan man
kom för att han ville va med själv då bilen stod så att man inte kommer den nära annars.
Kim
Post Reply