Från Automat till Manuel +OD

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
ly9cs
Posts: 36
Joined: Sun Feb 27, 2005 12:50 pm
Location: Ljungby
Contact:

Från Automat till Manuel +OD

Post by ly9cs »

Hej !
Jag är en lycklig ägare av en Amazon 4 dörr Autmat sport 67.
Nu har jag tröttnat på automatlådan och har på börjat jobbet med att riva ut automatlådan. Varför vill jag slänga ut den. Den börjar bli sliten och den läcker olja så snart den bara står still ett par dagar. Det är ajöss me den nu.

Av en händelse så fick jag tag på en växellåda med Over drive. Jag vet dock inte hur status är på den. Här beöver jag råd och rön.

Kan jag testa att den funkar innan jag gör jobbet att sätta den på plats ?

Som jag förstår det, och jag är ingen van mekaniker, så verkar det som om att kardan är den samma mellan automat och en manuell med Overdrive. Det ser ut så då jag mäter. Har jag rätt?

Då jag som sagt inte är någon van bilmekaniker så skulle man ju behöva lite tips. Hur allt skall sättas ihop.

Jag har lagt ut en bild på den Lådan som jag vill testa innan jag sätter dit den
http://www.schultze.nu/gallery/The-Amazon-Project
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Det du kan göra är att kolla oljan om den ser ut att vara fin och utan metallspånor samt att solenoiden fungerar.
Annars är det enklast att prova lådan i bilen men det krävs ganska mycket delar för att byta aut till manuell tex svänghjul koppling kopplingskåpa pedalställ kopplingscylindrar.
Det kan vara lite irriterande att först efter ombyggnaden upptäcka att lådan är skrot, kanske du kan övertala någon kompis att prova lådan i någon bil som redan har manuell låda.
Dessutom är sportautomater mycket sällsynta och om du byter låda så spara alla delar till en framtida originalrenovering.
Svis kan renovera automatlådan åt dig det kan vara en mycket enklare och billigare lösning beroende på hur mycket delar du redan har till konverteringen.