Från Automat till Manuel +OD

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
ly9cs
Posts: 36
Joined: Sun Feb 27, 2005 12:50 pm
Location: Ljungby
Contact:

Från Automat till Manuel +OD

Post by ly9cs »

Hej !
Jag är en lycklig ägare av en Amazon 4 dörr Autmat sport 67.
Nu har jag tröttnat på automatlådan och har på börjat jobbet med att riva ut automatlådan. Varför vill jag slänga ut den. Den börjar bli sliten och den läcker olja så snart den bara står still ett par dagar. Det är ajöss me den nu.

Av en händelse så fick jag tag på en växellåda med Over drive. Jag vet dock inte hur status är på den. Här beöver jag råd och rön.

Kan jag testa att den funkar innan jag gör jobbet att sätta den på plats ?

Som jag förstår det, och jag är ingen van mekaniker, så verkar det som om att kardan är den samma mellan automat och en manuell med Overdrive. Det ser ut så då jag mäter. Har jag rätt?

Då jag som sagt inte är någon van bilmekaniker så skulle man ju behöva lite tips. Hur allt skall sättas ihop.

Jag har lagt ut en bild på den Lådan som jag vill testa innan jag sätter dit den
http://www.schultze.nu/gallery/The-Amazon-Project
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Det du kan göra är att kolla oljan om den ser ut att vara fin och utan metallspånor samt att solenoiden fungerar.
Annars är det enklast att prova lådan i bilen men det krävs ganska mycket delar för att byta aut till manuell tex svänghjul koppling kopplingskåpa pedalställ kopplingscylindrar.
Det kan vara lite irriterande att först efter ombyggnaden upptäcka att lådan är skrot, kanske du kan övertala någon kompis att prova lådan i någon bil som redan har manuell låda.
Dessutom är sportautomater mycket sällsynta och om du byter låda så spara alla delar till en framtida originalrenovering.
Svis kan renovera automatlådan åt dig det kan vara en mycket enklare och billigare lösning beroende på hur mycket delar du redan har till konverteringen.
Är det en 122x61 och slutar reg nummret på 665 det är den enda 4d sport automaten 67 jag känner till.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
ly9cs
Posts: 36
Joined: Sun Feb 27, 2005 12:50 pm
Location: Ljungby
Contact:

Post by ly9cs »

Tack Lars för ditt svar. Jag tror att jag har allt jag behöver. Den bil jag har idag är en bil som var gjord för amerika. Det ser jag í och med att all text är på engelska på instrumentpanelen. Troligen visste inte jänkarna hur de skulle göra för att växla så det blev en auomat. Av någon konstig anledning så har den blivit kvar i svergie. Det är lite roligt för det är original motorn som sitter i. Jag har kollat i Göteborg då jag köpte bilen för 15 år sen. Lådan är kass och jag pallar inte hålla på och strula med den. Den är redan urtagen och narturligtvis så skall jag spara den. Det blir nog en dyr affär och renovera den.

Min plan är alltså att släppa 2 stegs automat och sätta in en låda med over drive. Då jag inte har någon kompis som har en amazon så får jag allt förlita mig på mina egna krafter.

Regnummer på bilen är 122461231201..... ? Jag fattar inte vad det har för betydelse..... Kan man se nåt genom att kolla på chassinummer ?


Åter till min Overdrive låda ? Som jag har fattat det så är den eletronisk. Och växlen nr 5 gick då man slog till på en knapp ? Eller hur ?
Borde jag inte kunna kolla det innan jag häller ditt den på plats ?
Kan jag inte sätta ström till den óch sen se om den slår till ?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Det enda du kan kolla är om solenoiden slår till, om resten efter solenoiden fungerar kan du inte kolla förrän lådan sitter i bil eller i en provbänk där lådan kan belastas med hela motoreffekten.
Grova lagerfel kan kanske upptäckas genom att snurra på ingående axel med olika växlar i.
Reg nummret var en förkortning av registreringsnummer och sitter på nummerplåten :wink:.
Chassienummret du angav är den bilen jag menar men ska man vara noga så är det både typkod och chassienummer 122461 betyder 4 dörrars sport i amerikautförande med automatlåda vänsterstyrd http://www.nvak.no/amazon/type/type.html 231201 är själva chassienummret.
Din bil har drag monterat och vid den registreringsbesiktningen fördes hela den instansade sifferraden in som chassienummer men det saknas ett M mellan typkod och chassienummer.
https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_11.asp står den som avställd (1994-06-22) är det så?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
ly9cs
Posts: 36
Joined: Sun Feb 27, 2005 12:50 pm
Location: Ljungby
Contact:

Post by ly9cs »

Coolt ! Det visst jag inte !
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Lars Bd wrote:https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_11.asp står den som avställd (1994-06-22) är det så?
Jag fick inte något svar på den frågan.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Post by stoffe_74 »

Hej.
Tyvärr är det inte så enkelt.... Det är ett mycket omfattande projekt att bygga om från manuell till automat och tvärt om. Fästerna för växellådsbalken sitter längre fram på automaten i förhållande till den manuella lådan (eller var det tvärt om?). Hur som helst så måste dom flyttas.

Sen har du en helt annan kardantunnel (bredare) för automat. Vet ej om den ställer till något men ett hål för växelspaken lär du ta upp i alla fall.... I värsta fall måste du byta tunneln.

Kardanaxeln är av korta modellen(samma som od lådan) så den behöver du inte byta.

I övrigt så behöver du en hel del prylar till för att få det att funka så som pedalställ, kopplingshydralik, svänghjul, lameller, uttrampningslager, hastighetsmätar vajer (olika längd) m.m.

Du bör också regga bilen med manuell låda.......

Sen så skulle jag personligen aldrig renovera en sådan här bil till annat än original eftersom den är så ovanlig.


Mvh Stoffe.
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re:

Post by D59471 »

stoffe_74 wrote:Sen så skulle jag personligen aldrig renovera en sådan här bil till annat än original eftersom den är så ovanlig..
Du får givetvis göra precis vad du vill med din amazon. Men jag hade nog övervägt det hela en extra gång med tanke på hur ovanlig den är.

Värdet lär förbli högre om du bevarar den som original. Säljer du den och skaffar en liknande bil men med manuell växellåda så spar du säkerligen många timmar och kronor.

Gör du många långresor på motorväg med bilen?

Det är väl egentligen bara då som automatlådan är tråkig. BW35:an varvar ju ganska friskt. Men det kanske går att förbättra läget genom annan bakaxelutväxling?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

ly9cs wrote:Det blir nog en dyr affär och renovera den.
Kolla med svis vad en renovering skulle kunna kosta först (du måste vara med i en volvoklubb ansluten till svis).
Byter du till en annan automatlåda så blir bilen lite fördärvad eftersom det är fel nummer på växellådan och det är viktigt för en riktig originalare.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
ly9cs
Posts: 36
Joined: Sun Feb 27, 2005 12:50 pm
Location: Ljungby
Contact:

Post by ly9cs »

Wow ! Vilken Feedback !
Lars! Ja bilen är avställd. JAg har haft den att köra endast småsträckor med. Mellan jobbet och hemmet

Jag tro jag fortstätter att gå mot en manuell låda. Det har varit för mycket strul med att ha den automat. Visserligen har jag bara kört småsträcker med den men så snart bilen står still så började droppa och läcka. Det är kan väl inte vara lönt och renovera en 2 steg borgwarner....

Eller ?

Fast jag kan ju lyfta ur lådan och sen testa och få en kostandsförslag på renoveringen. JAg tror inte detta ens är orignal lådan. Det är en två stegs låda... ska det vara det ?

E det verkligen lönt ?


Fråga ? Skall det vara en slav cylinder nere vid växelådan på en låda med over drive ?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Få kostnadsförslag innan du lyfter ur lådan så du kan göra prov utifall de frågar om funktionen vid 70km/h i en uppförsbacke med 12,5% lutning.

Det beror på vad du menar med \"en slav cylinder nere vid växelådan\".
En hydraulisk kopplingsmanövrering kräver en hydraulisk manövercylinder och den sitter på kopplingskåpan.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Nu minns jag jättedåligt men nog är väl BW35:an 3-stegsautomat ändå?

Jag hade absolut tyckt att det varit värt att renovera den. Det blir en helt annan låda i renoverat skick.

En god vän har en BW35 i sin röda 144 från 1968 och den går som ett spjut i renoverat skick. Den enda nackdelen är varvtalet i högre hastigheter tycker han och jag. Vi gjorde en långresa tillsammans ner till Skåne en sommar med våra bilar.

Jag vet inte om jag tycker att en M40 eller M41 är en så mycket mer upphetsande växellåda. Mycket roligare med en litet udda automatväxlad gammal bil ju. Det är väl ingen bruksbil ??
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Post by Amakombi »

har alltid tyckt automat varit skit men fick för ett tag sen åka lite i en kompis 144 automat och det var riktigt roligt den lådan var inte riktigt så kry så den växlade lite konstigt. måste verkligen vara roligt och köra omkring i automat amazon det skiljer sig från mängden...riktigt tufft tycker jag så det är allt värt och renovera automatlådan även om det kostar mer men det är din bil och du gör vad du vill med den.
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Post by stoffe_74 »

Är enda problemet med din låda att den läcker? Har jag fattat rätt? I så fall blir nog renoveringen riktigt enkel.

Tror bara du har två packboxar och en oljertågspackning som bör bytas innan du har en tät låda.

Om du har lådan kvar i bilen så rulla in i en gör det själv hall och avfetta hela lådan med motortvärr. Spola den sedan med högtryckstvätten så den bli riktigt ren. Kör ett par varv med bilen och sedan in i hallen igen. Då kan du se vartifrån den läcker och vad du ska byta ut....

Packningar finns att få tag på....

BW35 är 3-stegs. Kikade nyss i volvos gröna häfte om BW35:an....
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
amiz-raggarn
Posts: 222
Joined: Sun Oct 02, 2005 7:30 pm

Post by amiz-raggarn »

jo jag tycker det verkar bättre att renovera lådan, finns ju inte så många automat amazoner så då verkar det synd att ta bort en...
Post Reply