Mc \"förknasare\" på amazon?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Mc \"förknasare\" på amazon?

Post by Rogge »

Halloj!

satt och läste i en bilsport (10/03) och såg en artikel om en kille som har använt mc förgasare på mototrer och påstår att upp till 2liters motorer så är det bättre med MC fuggar för det är inget \"skit\" i vägen..

så jag tänkte då iom att jag har en B18 dvs 1,8 liter..då borde det funka..men då är frågan/frågorna som så:

Funkar det?
vilken storlek?
monteringsbesvär?
svårighetsgrad?

tacksam för svar!!
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag såg nån bild på någon som hade installerat Mikunu (?) förgasare för länge sedan. Några japanska MC-förgasare. Tror att det var så de hette.

Sök efter \"Sölves motorsidor\" på http://www.google.com så skall du nog hitta lite info om MC-förgasare på bilmotorer. Där finns massor med nyttig info om B18/B20, amazon mm. också.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

mikuni=)

ok.. tack
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re:

Post by D59471 »

Rogge wrote:mikuni=)
Alright!

Vad är det för fel på Zenith, SU, Weber, Dellorto mfl? ;)
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

De där MC förgasarna skall visst vara lite mer sofistikerade!

Men det blir nog tyvärr väldans dyrt ,för man måste antagligen bygga egna insug, eller adapters för att passa Weberinsug...
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

det är inget fel på zenith dellorto osv..
men som den artiklen hade som överskrift..inget skrot ivägen..
dvs att när man gasar fullt med en bil så är spjällaxeln lite ivägen för luften..det är den inte på en hoj..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Mikuni

Post by Henke 12136 »

Mikuni förgasaren kan ge bra mycket högre effekt i en bilmotor. Problemet är att först måste en god teori arbetas fram om bestyckningar, och sedan måste allting justeras i bänk för att bli optimalt, och till sist så får du ut större del av effekten högre upp i varvtalet och med alla problem som det innebär. För övrigt så är Mikuni förgasare svindyra även beggade. (Jag har själv funderat på dessa fast till en helt annan motor)
Teorin med skrot i vägen bygger just på att man vill komma upp rejält i varvtalen. Annars så är det viktigare med ett rejält undertryck i insuget som fyller cylindern rejält även på låga varv eftersom det ger en mycket bättre acceleration. Fast det vore väldigt intressant om någon hade tid och råd att testa. Kanske Rogge blir synonym med Colin Chapman och de andra verkliga hjältarna som vågade gå mot strömmen? Kör hårt!
-anglofil-
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

hehe..kanske kanske inte.. först ska jag laga massa rost och annat på bilen.. sen kanske..de som är ledande på förgasare (tror jag) är JPM i helsingborg.. så det ligger ju nära till hands.. bor ju själv i ängelholm så..
men ska det bli nått så byter jag nog motor ist.. har många drömmar men lite pengar..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Post Reply