Varm motor, igen

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
LokOve
Posts: 17
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:47 pm
Location: Stockholm

Varm motor, igen

Post by LokOve »

Hej!
Är det någon som jag ge mig ett tips om någon firma i Stockholm som kan mäta glykolflöde/tryck i motorn. Min termostat öppnar inte förrän nålen är långt uppe på det röda fältet och har varit där en stund. Jag har förljande komponeter nya: Kylare, värmepaket, slangar, vattenpump (ett par år gammal), termostat, värmekontrollventil samt tempmätare. Termostaten bytte jag senast, men ingen skillnad.
Till saken är att jag även monterat en fembladig fläkt pga tidigare värmeproblem. Men nu är det så att har termostaten väl öppnat så är temperaturen sedan OK!
Varför öppnar inte termostaten när den ska?
Luft? Nja, även om det är en liten bubbla så ska det väl inte yttra sig på detta vis.
Jag skulle vilja mäta flödet i motorn! Trycket verkar vara OK då det bubblar mycket i expansionskärlet då jag öppnar det.

Tips mottages tacksamt!

MVH Ove 4908
LokOve
Posts: 17
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:47 pm
Location: Stockholm

Tillägg varm motor

Post by LokOve »

Jag kan tillägga att det är en B 20 A som sitter i en 70:a. Allt original och termostaten är naturligtvis en 82 graders.

//Ove
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Något stör varmvattenflödet vid termostaten tex så sitter det ett rör från vattenpumpens sugsida (inloppet) upp till termostatens undersidasom ska tillse att det blir cirkulation på vatnet i motorn även när termostaten är stängd.
Är det röret tätt så misstänker jag att inget varmt vatten från toppen når fram till termostaten och kan öppna den i tid.
Mät/känn på termostathuset vilken temperatur det har vid olika temperaturmätarutslag.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
EbbeW
Posts: 58
Joined: Mon Jan 30, 2006 12:08 pm
Location: Norrköping

Post by EbbeW »

Doppa termostatet i en kastrulol med kokande vatten och se att det öppnar o stänger ordentligt. Det kan vara fel även på nya grejor.
Har för mig att det inte ska bubbla alls i exp. kärlet!?
Lite dumt kanske, men du har inte satt termostaten upp-och-ner?
Lär av andras fel. Man lever inte tillräckligt länge för att göra alla själv...
LokOve
Posts: 17
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:47 pm
Location: Stockholm

Varm motor

Post by LokOve »

Tack för svaren, grabbar!
Ja när det gäller röret så har jag kollat det för länge sedan och t o m kackat lite på \"flänsen\" så att inget vatten skulle hindras. Men jag skall nog byta topp så får jag se. Det är väl det sista jag kan göra, för kanalerna i motorblocket är väl inte så små att de skall sättas igen.

Ja termostaten är rättvänd. Samma fenomen på två termostater. Då borde felet ligga någon annanstans. Jag är dock öppen för alla tips.

Tack för svaren i alla fall!

//Ove
Chevyzon_
Posts: 22
Joined: Sat Jan 07, 2006 3:39 pm

Post by Chevyzon_ »

Hej.Duhar inte provat att köra utan termostat?Du kan ju prova och se om det är nån skillnad
Fullblod från Volvo Amazon. Det intelligenta valet! 4 st Ammor på gården.Vill ha fler

http://spaces.msn.com/chevyzon/
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Post by Frenell »

borra ett litet hål i termostaten så ska du se att det funkar fint sen :wink: så gjorde jag i sommras när termostaten pajja och jag ville inte köra utan:P
Post Reply