Marinblock

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
KentFx

Marinblock

Post by KentFx »

Enkel fråga.

Jag hävdar bestämt att det inte finns ett B18/B20 marinblock med tjockare cylindervägger än ett standardblock. Min arbetskamrat hävdar motsatsen att ett sådant finns som är borrbart till tusen. Jag hävdar att han bara blandar ihop det med eftermarknadsvevar med långt slag som ger större cylindervolym. Eller finns det ett sådant block, gammalt eller eftermarknad?

Vem har rätt?

Snälla, ni som VET kan svara (såna som jag ;)).

Mvh Kent
EbbeW
Posts: 58
Joined: Mon Jan 30, 2006 12:08 pm
Location: Norrköping

Post by EbbeW »

Jag kan inte svara säkert på din fråga, men dom block jag har sett (båtmotorer) har alltid varit samma som bilblocken. Vad är det för vits med att kunna borra ett B20 block till mer än 2,2l? Ska din polare uppfinna en B23:a? :wink: Redan när du borrar en B20 till B22 är det rätt lite gods kvar mellan cylinder 2 och 3 för toppackningen att täta på! Mera borr ger en för liten yta med tätningsproblem som följd! Dessutom finns ingen färdig toppackning för större borr, utan lösa kopparringar skulle få användas och dessa skulle då enl. ovan inte få plats.
Lär av andras fel. Man lever inte tillräckligt länge för att göra alla själv...
Post Reply