Page 1 of 1

Bakaxel oljeläckage

Posted: Sun Mar 19, 2006 7:09 pm
by Amazon_64
Hej jo som sagt har jag ett litet problem med min bakaxel, den läcker vid ingående axel..jag undrar om den tätningen är svårt att byta??


nån som har tips hur man skall gå till väga med detta..vill inte att det ska läcka...blir glad om någon skulle kunna ge beskrivning på detta... :D

Posted: Sun Mar 19, 2006 11:46 pm
by D59471
Du skriver inte vilken bakaxel du har.

På spicer-axeln som jag har brukar de kunna läcka även nära man bytt främre packboxen. Kan avhjälpas med tjockt fett som pressas in runt packningen eller annat \"fulmek\".

Jag skall försöka komma ihåg hur vi bytte packboxen på SVIS. ;) Har för mig att man bara lossade anbringaren för kardanaxeln, letade bort den gamla packboxen, tryckte dit den nya (med eller utan fett runt??) och monterade tillbaka anbringaren.

Men jag kan ha helt fel.

http://www.gcp.se/catalog/P120_P130_P22 ... ge_085.gif

Posted: Mon Mar 20, 2006 8:13 am
by Lars Bd
Jag har varit med om en bakaxel som läckt i nämda tätning men efter rensning av avluftningshålet blivit helt tät utan tätningsbyte.
Det blev helt enkelt övertryck i axeln när den blev varm och dessa tätningar klarar inte övertryck.

Posted: Thu Jun 29, 2006 2:23 pm
by Tim
lyfter denna och fråga var sitter luftningen?

så ser min bakaxel ut...
Fick med en packning tydligen skulle vara ingående packning.. såg ut som ett ihålig puck i metallfärg :lol:

Image

Posted: Thu Jun 29, 2006 2:48 pm
by QV
ett litet mäsingsrör c:a 2 cm högt 2-3mm i diameter sitter ovanpå drivaxelröret. Om jag kommer ihåg rätt är det mellan fördelningsplinten till bromsarna och klumpen i mitten.

Det finns bara ett rör som sticker rakt upp och slutar i tomma intet. Så om du drar handen ovanpå drivaxelrören så kan du inte missa det.

/janne

Re: Bakaxel oljeläckage

Posted: Tue Jan 24, 2012 9:40 pm
by gudu
Himla bra kunskapsbank att söka i detta!

Jag lyfter denna tråden igen för en vidare fråga. I verkstadshandboken står att det behövs fem specialverktyg för att byta denna tätning. Mothåll, en avdragare för medbringaren, en avdragare för packboxen, en påtryckare för packboxen och en påtryckare för medbringaren.

Hur är det, behövs alla dessa verktyg eller räcker det med en avdragare och lite pill för att få loss den gamla packboxen och sedan någon hylsa för att banka i nya packboxen? Men jag antar att man inte får slå på anbringaren. Jag har en spicer axel.

Re: Bakaxel oljeläckage

Posted: Tue Jan 24, 2012 11:25 pm
by Blomquist
Nej, man behöver inte alla dessa specialverktyg.
Att ha tillgång till tryckluft är dock nära nog en förutsättning. Nära nog, som sagt.
En avdragare för medbringaren behöver ju inte vara original SVO-verktyg,
men det kan vara svårt att få bort denna utan avdragare. Packboxen kan man ta ur
genom att trycka igenom en skruvmejsel och lirka ur den. Därmed förstör man
packboxen, men det är väl vanligtvis inget att hänga upp sig på då demonteringen
handlar om att smäcka dit en ny. Däremot skall man akta
sig så att man inte rispar någonting i axeln.
Jag hade en gammal lagerbana till hjälp, när jag knackade dit den nya, att på så sätt
undvika att slå direkt på packboxen är att rekommendera.

Re: Bakaxel oljeläckage

Posted: Wed Jan 25, 2012 7:42 pm
by gudu
Bra tack, jag trodde det skulle vara ett relativt lätt ingrepp men jag blev lite fundersam när jag läste verkstadshandboken och såg alla specialverktyg, men då är det nog som jag trodde. Enkelt förutom allt som skall krångla.

Ett normalt förlopp på en renoverings i smileysar:
:lol: :shock: :evil: :lol:
(Det här skall väl gå lätt! - aj! aj! - faan! - Ja! jag klarade det.)

Jag låter meddela hur det gick, även rensningen av luftningsröret.

Mvh

Re: Bakaxel oljeläckage

Posted: Tue May 22, 2012 11:55 am
by gudu
Hej
Det verkar som om en rensning av luftningshålet löste problemet med läckan. Den verkar helt läckagefri. Så enligt devisen pilla inte på det som fungerar väntar jag med att byta packboxen till det finns en annan orsak att ge sig in i bakaxeln.

Tack!
Lars Bd wrote:Jag har varit med om en bakaxel som läckt i nämda tätning men efter rensning av avluftningshålet blivit helt tät utan tätningsbyte.

Det blev helt enkelt övertryck i axeln när den blev varm och dessa tätningar klarar inte övertryck.
QV wrote:ett litet mäsingsrör c:a 2 cm högt 2-3mm i diameter sitter ovanpå drivaxelröret. Om jag kommer ihåg rätt är det mellan fördelningsplinten till bromsarna och klumpen i mitten.



Det finns bara ett rör som sticker rakt upp och slutar i tomma intet. Så om du drar handen ovanpå drivaxelrören så kan du inte missa det.



/janne