I min limo anno 1962 sitter det ett B20 block, förgasare, afgas o insug är oginal B18 tror jag.
Finns det några fördelar med B18? Drar mindre soppa? Klenare? Svårare att hitta grejer till än B20?
Läckrast vore nog en superrenoverad B18 m D-kam. Åsså overdrajv förstås i combin. Om nån vill kan han få komma hem till mig o sätta i en sån drivlina. Bakaxeln skulle man ha snutmodell med diff. En sån sedan hade jag en gång. Man körde aldrig fast på vintern.
Hejdå.
B18 eller B20
-
- Posts: 113
- Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm
B18 eller B20
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Original 4-växlat är bäst!
-
- Posts: 113
- Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm
Nej, det är en vanlig combi, röd med vitt tak. Limo blev det bara för att jag tycker den är så skön att köra. sitter bättre i den än min 945 classic som har halvskinn och tusen inställningar på stolen. Man kan även ha stora cowboyhattar utan besvär, på nyare dumma bilar tar brättet i det onödiga nackstödet. Jag åker hellre i AZn fast den inte ens har radio.
Skulle ha lagt ut en bild men jag är för korkad.
Skulle ha lagt ut en bild men jag är för korkad.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Original 4-växlat är bäst!
Det är ingen större skillnad på B18-B20, förutom då 200cc större cylindervolym, större insugsventiler, andra ventilstyrningar. B18 drar inte mindre soppa. Jag borrade min B18 till B20, det + en K-kam o en Weber 36 gav en bra bruksmotor (hade overdrive oxå!)
Lär av andras fel. Man lever inte tillräckligt länge för att göra alla själv...