B18 eller B20

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

B18 eller B20

Post by Fender King »

I min limo anno 1962 sitter det ett B20 block, förgasare, afgas o insug är oginal B18 tror jag.
Finns det några fördelar med B18? Drar mindre soppa? Klenare? Svårare att hitta grejer till än B20?
Läckrast vore nog en superrenoverad B18 m D-kam. Åsså overdrajv förstås i combin. Om nån vill kan han få komma hem till mig o sätta i en sån drivlina. Bakaxeln skulle man ha snutmodell med diff. En sån sedan hade jag en gång. Man körde aldrig fast på vintern.

Hejdå.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Amazon limo??Är det den silvriga med blå flames?
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

Post by Fender King »

Nej, det är en vanlig combi, röd med vitt tak. Limo blev det bara för att jag tycker den är så skön att köra. sitter bättre i den än min 945 classic som har halvskinn och tusen inställningar på stolen. Man kan även ha stora cowboyhattar utan besvär, på nyare dumma bilar tar brättet i det onödiga nackstödet. Jag åker hellre i AZn fast den inte ens har radio.
Skulle ha lagt ut en bild men jag är för korkad.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
EbbeW
Posts: 58
Joined: Mon Jan 30, 2006 12:08 pm
Location: Norrköping

Post by EbbeW »

Det är ingen större skillnad på B18-B20, förutom då 200cc större cylindervolym, större insugsventiler, andra ventilstyrningar. B18 drar inte mindre soppa. Jag borrade min B18 till B20, det + en K-kam o en Weber 36 gav en bra bruksmotor (hade overdrive oxå!)
Lär av andras fel. Man lever inte tillräckligt länge för att göra alla själv...
Post Reply