B-18 Kompressionsprov visar diff på uppåt 2kg!

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Joehan
Posts: 16
Joined: Wed Mar 08, 2006 11:03 pm
Location: Göteborg
Contact:

B-18 Kompressionsprov visar diff på uppåt 2kg!

Post by Joehan »

Har haft några trådar ute ang min svårstartade B-18 och fått god hjälp av folks svar, tack för det! :D

Idag gick jag vidare med ett kompressionsprov och det visade sig ligga till som följande:
Cyl.1: 9,5
Cyl.2: 8,7
Cyl.3: 8,2
Cyl.4: 7,5

Det här är väl inte så bra värden vad jag förstått på andra trådar?! Upptäckte också att stiften var dränkta i sopp som hade tydliga inslag av vattendroppar! Jag antar att toppackningen är blåst men frågan är hur jag skall gå vidare och även utesluta att kolvar, lopp, ventiler är slut. Isåfall borde det ju vara mer vettigt att byta motor istället för att renovera?! Här stod det otillåtna saker Lars BD
Volvo Duett Televerket 1968 (fast min är inte lika fin som min avatar *ähum*)
EbbeW
Posts: 58
Joined: Mon Jan 30, 2006 12:08 pm
Location: Norrköping

Post by EbbeW »

Enklast är väl att lyfta av toppen o kolla om ventilerna o sätena är slitna. Kolla även om du har vändkanter i cylindrarna. Har du ordentliga vändkanter är en renovering enda lösningen, eller så byter du hela motorn mot en bättre.
Lär av andras fel. Man lever inte tillräckligt länge för att göra alla själv...
Joehan
Posts: 16
Joined: Wed Mar 08, 2006 11:03 pm
Location: Göteborg
Contact:

Post by Joehan »

Ja, toppen får lyftas så fort det blir väder. Tack för det Ebbbe :D
Volvo Duett Televerket 1968 (fast min är inte lika fin som min avatar *ähum*)
Post Reply