..
-
- Posts: 45
- Joined: Thu Jun 22, 2006 8:17 pm
- Location: Falkenberg
Eller så köper du ett Öppet luftfilter hos Dalhems jag kör sj med ett Pipercross.
ta väck innehållet i luftburken och montera det direkt efter förvärmaren så får det precis plats, för bästa effekt skall det vara ett koniskt filter!
ta väck innehållet i luftburken och montera det direkt efter förvärmaren så får det precis plats, för bästa effekt skall det vara ett koniskt filter!
Blå Amazon 70:a 122S
-Pipercross öppet luftfilter
-K-kam
-Ferrita 2\" avgas system
-Pipercross öppet luftfilter
-K-kam
-Ferrita 2\" avgas system
Re:
hm men då ska det väll vara "rakarör" ner till förbräningsutrymmet o inte nått tomt utrymme i vägen om konan ska göra nytta ellerAmazon_falkenberg wrote:för bästa effekt skall det vara ett koniskt filter!
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 45
- Joined: Thu Jun 22, 2006 8:17 pm
- Location: Falkenberg
Alltså att filtret är koniskt gör bara att reningen blir bättre och att ett koniskt släpper igenom mer luft än ett icke koniskt, och det är luftmängden, som spelar roll för hur mycket extra effekt du plockar ut jag skulle uppskatta (har inte bänkat den med öppet luftfilter) att du får 2-3hk på en amazon
Blå Amazon 70:a 122S
-Pipercross öppet luftfilter
-K-kam
-Ferrita 2\" avgas system
-Pipercross öppet luftfilter
-K-kam
-Ferrita 2\" avgas system
-
- Posts: 45
- Joined: Thu Jun 22, 2006 8:17 pm
- Location: Falkenberg
Alltså att filtret är koniskt gör bara att reningen blir bättre och att ett koniskt släpper igenom mer luft än ett icke koniskt, och det är luftmängden, som spelar roll för hur mycket extra effekt du plockar ut jag skulle uppskatta (har inte bänkat den med öppet luftfilter) att du får 2-3hk på en amazon...
det som kan bli ett problem med dessa filter är om omkretsen på filtret, är den för stor så kommer det inte att fungera, den kommer då att ta emot mellan inneskärm och expansions kärlet för kylarvätskan.
det som kan bli ett problem med dessa filter är om omkretsen på filtret, är den för stor så kommer det inte att fungera, den kommer då att ta emot mellan inneskärm och expansions kärlet för kylarvätskan.
Blå Amazon 70:a 122S
-Pipercross öppet luftfilter
-K-kam
-Ferrita 2\" avgas system
-Pipercross öppet luftfilter
-K-kam
-Ferrita 2\" avgas system
-
- Posts: 15
- Joined: Wed Apr 26, 2006 2:34 pm
Re:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1 ... persfilter
http://www.gtiklubben.nu/showfaq.php?id=55
Jag vet inte men jag tror nog att volvos konstruktörer visste va de pysslade med när de konstruerade motorer, filtrena ser ut som de gör och det finns det säkert goda anledningar till...
http://www.gtiklubben.nu/showfaq.php?id=55
Jag vet inte men jag tror nog att volvos konstruktörer visste va de pysslade med när de konstruerade motorer, filtrena ser ut som de gör och det finns det säkert goda anledningar till...
Totalt överjävlig....
Andreas Persson - snart i en amazon nära dig!
Andreas Persson - snart i en amazon nära dig!
-
- Posts: 45
- Joined: Thu Jun 22, 2006 8:17 pm
- Location: Falkenberg
De kilalrna har inte riktig koll mitt Pipercross filter tar in ca: 255cm3 luft och rginal filtret 150cm3(uppgift kan diffa), Vad du får då är mer luft i bensinen, vilket ger mer effekt, jag uppskattar att jag får 2-3hk i min B20 och sen kyler den bättre, jag har provat så ingen skall säga något om det,
Blå Amazon 70:a 122S
-Pipercross öppet luftfilter
-K-kam
-Ferrita 2\" avgas system
-Pipercross öppet luftfilter
-K-kam
-Ferrita 2\" avgas system
Re:
Om du provat så tar vi gärna emot dokument på effektökningen, före och efter luftfilterbyte Vars har du fått uppgiften om luftmängden ett originalfilter kan ta in? Borde ju rimligen begränsas av arean på själva pappfiltret och ett original har ju rätt så stor area.Amazon_falkenberg wrote:De kilalrna har inte riktig koll mitt Pipercross filter tar in ca: 255cm3 luft och rginal filtret 150cm3(uppgift kan diffa), Vad du får då är mer luft i bensinen, vilket ger mer effekt, jag uppskattar att jag får 2-3hk i min B20 och sen kyler den bättre, jag har provat så ingen skall säga något om det,
Annars vad gäller dessa öppna "tuffa" filter är ju att OM dom ska göra nån nytta så är det ju väldigt dumt att ha dom i motorrummet för det första, varm luft som tas in är ju aldrig bra egentligen, man vill ju ha så kall luft som möjlgit. Så nog tycker jag man bör montera det längre fram isåfall (såklart avskärmat).
Jag har provat öppna filter av olika fabrikat på olika motorer men aldrig märkt nån skillnad förutom att man får insugningsljud. Men alla har vi ju olika erfarenheter.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
-
- Posts: 45
- Joined: Thu Jun 22, 2006 8:17 pm
- Location: Falkenberg
har du bänkat?
jag har inte sj tillgång till bänk längre, får pröjsa 300kr/bänkning men det är skillnad, och för den delen så sätter du ju filtret efter förvärmaren vilket gör att det komemr väldigt långt fram i motorn =)
jag har inte sj tillgång till bänk längre, får pröjsa 300kr/bänkning men det är skillnad, och för den delen så sätter du ju filtret efter förvärmaren vilket gör att det komemr väldigt långt fram i motorn =)
Blå Amazon 70:a 122S
-Pipercross öppet luftfilter
-K-kam
-Ferrita 2\" avgas system
-Pipercross öppet luftfilter
-K-kam
-Ferrita 2\" avgas system
Re:
Om du menar mig så nej, varför skulle jag då det inte blev någon förbättring.Amazon_falkenberg wrote:har du bänkat?
jag har inte sj tillgång till bänk längre, får pröjsa 300kr/bänkning men det är skillnad, och för den delen så sätter du ju filtret efter förvärmaren vilket gör att det komemr väldigt långt fram i motorn =)
Du hävdar att det blir en förbättring så "bevisbördan" ligger ju på dig
Motorrummet är dock varmt även om du har det långt fram, du ska åtminstone ha nån avskärmning av nåt slag.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
-
- Posts: 45
- Joined: Thu Jun 22, 2006 8:17 pm
- Location: Falkenberg
eftersom inte motorn går varmare än vanligt så anser jag dedt inte behövligt, och visst ibland ger det ingen extra effekt ibland upp till 5hk, så teoretiskt kan båda ha rätt, jag har bänkat den till 105hk med K-kam, 2-tums systemet och filtret så lite ger det...
Blå Amazon 70:a 122S
-Pipercross öppet luftfilter
-K-kam
-Ferrita 2\" avgas system
-Pipercross öppet luftfilter
-K-kam
-Ferrita 2\" avgas system
Skulle en laddluftskylare göra en förgasar- eller en insprutningsmotor piggare? eller stryps luftllödet i en sådan när man inte får hjälp av en turbo som trycker på?
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 497
- Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm
Hasse, laddluftkylare skulle inte hjälpa en förgasar- insprutningsmotor.
Ponera att vi har en turbobil som laddar fullt, fullgas. Insugsluften är väldigt varm pga komprimering och turboaggregatets hetta. Luften passerar igenom laddluftkylaren som är av aluminium. Aluminiumet värms upp snabbt och \"tar\" värmen från luften som kyls. Luften blir inte kall, snarare mindre varm. Nu släpper vi gasen på vår turbobil och temperaturen sänks automatiskt eftersom luften inte längre komprimeras. Nu är laddluftkylaren upphettad pga det tidigare arbetet men samtidigt svalnar den snabbt tack vare att den är i aluminium och sitter i fartvinden.
Ponera att vi har en turbobil som laddar fullt, fullgas. Insugsluften är väldigt varm pga komprimering och turboaggregatets hetta. Luften passerar igenom laddluftkylaren som är av aluminium. Aluminiumet värms upp snabbt och \"tar\" värmen från luften som kyls. Luften blir inte kall, snarare mindre varm. Nu släpper vi gasen på vår turbobil och temperaturen sänks automatiskt eftersom luften inte längre komprimeras. Nu är laddluftkylaren upphettad pga det tidigare arbetet men samtidigt svalnar den snabbt tack vare att den är i aluminium och sitter i fartvinden.
-anglofil-
-
- Posts: 497
- Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm
Re:
Jag ifrågasätter starkt att du skulle få upp till 5% effektökning på en sugis. Det tror jag inte ens tillverkaren hävdar. Jag har ett sportpanelfilter till familjebilen med turbo och jag tycker själv att det ger något snabbare gasrespons och något bättre flås efter 5000 varv. Men då har jag höjt laddtrycker rejält så bilen är inte standard. Däremot skulle jag aldrig våga hävda att det faktiskt blir någon skillnad vid en mätning utan att det kanske bara är som det känns lite roligare och låter lite mer "swuuuusch-poff".Amazon_falkenberg wrote:eftersom inte motorn går varmare än vanligt så anser jag dedt inte behövligt, och visst ibland ger det ingen extra effekt ibland upp till 5hk, så teoretiskt kan båda ha rätt, jag har bänkat den till 105hk med K-kam, 2-tums systemet och filtret så lite ger det...
-anglofil-
-
- Posts: 45
- Joined: Thu Jun 22, 2006 8:17 pm
- Location: Falkenberg
Som jag sa är det olika från bil till bil men upp till 5hk, jag tror om jag räknar på det att mitt ger 2 eller 3 vilket skulle innebära runt 2,5% vilket är ungefär det samma som ett sportavgassystem vilket låter rimligt.
Blå Amazon 70:a 122S
-Pipercross öppet luftfilter
-K-kam
-Ferrita 2\" avgas system
-Pipercross öppet luftfilter
-K-kam
-Ferrita 2\" avgas system