bilen startar inte..

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

bilen startar inte..

Post by Rogge »

hej..
jag har ett problem med min amazon -66 den startar inte..
jag har laddat batteriet, putsat alla kontakter som har med motorn att göra..(enligt mej) dvs. batteripolerna, vid säkringarna, vid tändspolen, vid startmotorn, vid generatorn.. tror det var alla
och när jag har laddat batteriet så lyser ampere lampan och den går runt när jag vrider på nykeln, men sen dör den och orkar inte gå runt och till sist måste jag ladda batteriet igen.
det börjar bli störande nu kan ngn hjälpa mej??, har även bytt kabeln mellan startmotor och generator.
jag går elprogrammet så el är inget större problem det är nog mest det som har med sjävla motorn att göra som e ev. problem annars, men den gick när jag fick hem den för ca 2 veckor sen jag funderar på om det kan vara generator remmen eller laddnings regulatorn som är knas men jag är inte riktigt säker
hjälp skulle vara skönt att få.
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
trevor
Posts: 103
Joined: Sun Apr 04, 2004 3:21 pm

Post by trevor »

raderat
Last edited by trevor on Mon Nov 29, 2004 11:51 pm, edited 1 time in total.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

ok..
ja det tar laddning.. ett tag iaf..
är det bara att köpa nytt då eller kan man göra ngt åt det?
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Finns många aspekter

Post by horgalaten »

Hejsan.
Det kan vara att motorn har gammal olja eller gammal bensin i systemet.

Det kan även vara att Startmotorn är slut.

Det kan vara att Fläktremmen inte är spänd.

Fel på kontakterna mellan Generator och Laddningsrelä

Kolla så att det inte sitter rost eller oxidering på alla kontakterna som rör start och laddning

Hoppas att du får rätt på det. Lycka till :D
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Det låter som ditt problem kan vara en fältande startmotor. Mät upp startmotorn innan du går vidare med felsökningen, det är det billigaste och enklaste sättet.
AVG
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

arne>> hur mäter man den?? resistans? eller kontakt? mellan var och var ska man mäta den?

kontakterna kan det mycket väl vara, de mellan generator och laddningsrelä har jag inte gjort ngt med.. får väl byta kablarna lr nått..
remmen är spänd det har jag kollat.. bensinen kan det nog vara, oljan likaså.. i värsta fall får jag byta nog generatorn, hur mycket kan det gå på tror ni? köper den på skroten troligtvis.. det löser sig nog.. man lär sig ju ngt i varje fall så =)

tack för hjälpen!!
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Generatorn skall du inte byta ut.

Du vrider om nyckeln och Ampere-lampan och oljetrycks-lampan tänds. Men när du vrider den ett steg till tändläge så drar inte startmotorn runt alls? Säger det klick ens eller är det knäpptyst?

Har du testat med ett helt fräscht batteri som garranterat fungerar?

Har du kollat pluspolen ned till startmotorn? Mätt så att du har rätt spänning där (samma som batteriet) och händer det något med spänningen när du vrider om nyckeln eller är den oförändrad?

Du skall ha nästan 13V på ett fulladdat batteri.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Känn efter om rotorn är glapp i lagringarna, för då kan den ta i fältlindningen det kallas \"fälta\". Annars kan man mäta resistansen på lindningarna och kolla så fältlindningarna har ungefär samma resistans. Om du är osäker rekommenderar jag att du tar loss startmotorn och tar den till en bilelektrisk firma och låt dem mäta upp startmotorn, detta gör de på 10 - 15 minuter.
AVG
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

ok generatorn får vara kvar då=)
jag har inte testat med ett annat batteri.. får inte ta det från mammas bil =( men ska fråga.. har testat med starhjälp oxå men det gick inte då heller!
när jag mäter då ska jag mäta mellan batteri plus och startmotorn? volt då eller?? troligtvis men jag frågar ändå..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Rogge »

Arne wrote:Känn efter om rotorn är glapp i lagringarna, för då kan den ta i fältlindningen det kallas "fälta". Annars kan man mäta resistansen på lindningarna och kolla så fältlindningarna har ungefär samma resistans. Om du är osäker rekommenderar jag att du tar loss startmotorn och tar den till en bilelektrisk firma och låt dem mäta upp startmotorn, detta gör de på 10 - 15 minuter.
kan man mäta den på plats eller måste man ta loss den i vilket fall?
har du nån bild så man vet hur det ser ut. e inte SÅ hemma på bilen ännu.. =)
jag är alltid osäker men det brukar lösa sig..oftast =)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Frilägg så du ser kolbryggan och mät resistansen (ohm). Be någon hjälpa dig så går det lättare, kan vara svårt om man inte gjort det tidigare.
AVG
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Rogge »

Arne wrote:Frilägg så du ser kolbryggan och mät resistansen (ohm). Be någon hjälpa dig så går det lättare, kan vara svårt om man inte gjort det tidigare.
okej.. nu är jag helt konfunderad.. jag får ta hjälp av ngn.. =)
kan du förklara vad du menar med frilägg? ska jag plocka av "kåpan"(som jag tror att den heter)?
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Ja, vid bakgaveln
AVG
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Rogge:

Ordna Elsystem-delen av verkstadshandboken så hittar du anvisningar för uppmätning av startmotor, elscheman och allt annat som har med elsystemet att göra.

En komplett uppsättning verkstadshandböcker borde vara det första man köper efter att ha införskaffat en Amazon med meckbehov. Ingenting blir enklare än med böckerna till hands!

Hör med Lennart Samuelsson om han har delar av verkstadshandboken. Normalpriset är ca. 80kr/grönt häfte eller mindre. Det är värt varenda öre!!!

Lennart Samuelsson
Tel: 040-41 19 41
e-post: lenning@delta.telenordia.se

Han har mycket billitteratur och brukar ha verkstadshandboks-häftena till Amazon, även instruktionsböcker och annat skoj.

Om du följer anvisningarna i boken kan du lätt mäta upp startmotorn själv. Men att ta den till en bilelektriskfirma för att låta dem mäta den, med ett fikabröd under armen är ju ett annat alternativ.
caddy331
Posts: 15
Joined: Wed Mar 17, 2004 10:34 pm

Post by caddy331 »

startar bilen när du har nycklen i tänd läge och dör när du släpper nycklen????
gör den detta får den ingen ström till tändspolen efter att du släpper nycklen och då sitter problemet i tändningslåset.
Post Reply