AKU 516 - ”Senast inställde sig 1976?”

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Helge
Posts: 99
Joined: Tue Sep 07, 2004 4:10 pm
Location: Kvillsfors
Contact:

AKU 516 - ”Senast inställde sig 1976?”

Post by Helge »

För snart 30 år sen skulle min far laga ett par stenskott på sin bil. Det var hans första bil, en Rubinröd Volvo Amazon av årsmodell -67.

Under min uppväxt har denna fräna bil stått i vårt garage, halvt nerplockad, utan vare sig skärmar eller front och rensad på inredning. Som tur är så köptes nya plåtdelar i slutet av 70-talet på Volvo och de gamla inredningsdetaljerna fanns kvar på min farfars vind, där de skuffades upp när den lilla renoveringen började.

Ja, som ni kanske förstår så blev det inte bara en liten stenskottslagning, när man ändå har den i garaget så kan man ju ta och… ja, en sån lista kan man ju göra hur lång som helst. :D
En hel del customiserings tankar fanns, ny frontspoiler, ankstjärt, sportratt och Wolfrace fälgar inköptes under denna tid. Väghållningen skulle också ta och hottas upp, varför Volvos Progressiva fjädrar (Art.Nr. 552060 samt 552061, ev 525*** ?!), Gasdämpare från Biltema (fram: Bilstein, bak: DeCarbon) samt en grövre krängningshämmare införskaffades.
Hela bilen skrapades ren från underredsmassa (med en packningsskrapa) och den lilla rost som letat sig fram åtgärdades.

Här någon stans byttes arbetstiderna från skiftform till dagtid, min mor kom in i bilden och det skaffades hus. Amazon renoveringen lades på is. En Amazon kombi skaffades så länge… tyvärr stoppades den nyrenoverade motorn från sedanen ner i denna för att sedan säljas iväg. :cry:

Jag föddes och växte upp. Intresset för bilar kom tidigt!

Image

Mina äldre kusiner hade a-traktor när de var i den åldern, klart intressant! Jag skaffade mig en Epa som jag grejade lite med, byte motor och fräschade upp, för att sedan volta tre varv framlänges ner i ett dike med sprängsten.
Jag tackar Gud för att jag klarade mig!

Detta minskade dock inte mitt bilintresse. Snarare hade jag lärt mig att meka gammal Volvo är förhållandevis lätt och roligt! Vänta lite, det står en gammal Volvo i vårt garage!

Målet sattes så småningom till min gymnasiala skolavslutning. Vilket hölls med gemensamma insatser jag som lärling/tjatande son och far som kunnig. Utan denna påtryckning hade den inte sett ut som den gör idag.

Image

Image

Image
En del av customiseringstankarna blev av, andra inte. Varför baken inte har någon cromkofångare har sin förklaring i att den lånades bort till någon med brett samvete. Denna skulle bara ha den för att passa in diverse plåt i bakdelen men tyckte antagligen att den var fin och behöll den. Att den försvann var kanske inte så intressant just då, tanken var ju att det skulle bli som det ser ut nu.

Image

Image
Frontspoilern som inköptes för länge sen…

Image
…provmonterades genom att staplas upp med ett däck och en kartong…
har funderingar på att bygga något så att man kan montera denna frontspoiler i samma fästen som den vanlig cromstötfångare sitter i, men vet inte hur det ska göras för att bli både bra och stabilt...

Image
Den i många år undanskuffade inredningen…

Image
Framskärmssköldarna har försvunnit under de många åren och i de nya framskärmarna var ju inte några förborrade hål...
Var Volvos progressiva fjädrar samma sak som en höjningssats?! :roll: :P
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Ser ju supersnyggt ut! Originallook i all ära men denna har sin charm! Rolig läsning var det också. Bara att gratulera till en fin amazon!
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Ja den va fin!!! och du fick då till bilderna grymt bra men det är kanske amazonens förtjänst:wink:

Mm den va lite hög både fram o bak.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

snygg!!!! Är det volvos orginal röda? Körsbärsröd?

Gillar även spoilern bak du har gjort, looking good!
Chevyzon
Posts: 77
Joined: Sat Jan 07, 2006 3:34 pm
Location: Mellan Sverige och finland
Contact:

Post by Chevyzon »

Den var ju riktigt snygg.Men en sänkning skulle inte sitta fel ser ju lite offroad ut :lol:Snygga fälgar har exakt likadana själv :lol:
Fullblod från Volvo Amazon.Det intelligenta valet.
http://spaces.msn.com/chevyzon/
http://petrolinahotrodders.websida.org/
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Fin bil. Men jag tycker hjulen är alldeles för små, oavsett sänkning eller ej.

Det krävs rätt ordentliga sulor för och fylla hjulhusen på en amazon. Men små hjul + sänkning ser bara konstigt ut. :roll:
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Riktigt fränt, kapa bara inte de där R-Sportfjädrarna!! Det är ju närmast helgerån ;)


Det står att det ska vara standardhöjd, men de är väl lite hårdare, så det blir lite högre därför kanske?

Köpte du Krängningshämmare och frontspoiler från Volvo eller?

kika här:
http://web.telia.com/~u67800607/Amazon_ ... ning_1.jpg
http://web.telia.com/~u67800607/Amazon_ ... ning_2.jpg
http://web.telia.com/~u67800607/Amazon_ ... ning_3.jpg
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Duett Kim
Posts: 65
Joined: Wed Apr 14, 2004 11:32 am
Location: Öland
Contact:

Post by Duett Kim »

snygg bil, snygga fälgar. har just införskaffat likadana. den ser helt okej ut med tanke på höjden. jag tycker det ser väldigt fräscht ut när bilen är hög. inga nersjunkna gamla skit fjädrar där inte.
mvh kim
Gå in på min hemsida och kolla in min Duett
http://skoljobb.kalmar.se/kagg/projekt/kr041
Helge
Posts: 99
Joined: Tue Sep 07, 2004 4:10 pm
Location: Kvillsfors
Contact:

Post by Helge »

Tack för all respons!

Färgen är Volvos 46, alltså Körsbärsröd eller Rubinröd. Den är lagd i garage av en fd billackerare. Det är inte någon superfin lack, men det var det ju inte direkt från fabrik på den tiden heller...

Helst hade jag sett en cromstötfångare även bak... men det finns en viss charm i detta utförande.

Visst skulle en sänkning göra att linjerna blev snyggare även i mina ögon, men det faktum att det är R-Sport fjädrar gör att det känna bra mycket fränare med dessa än med ett par sänkfjädrar. Naturligtvis ska det inte kapas i några R-sport fjädrar... helt borta är man inte :D

Visst är fälgar och däck små. Men nu är det ju det stuket som var när farsan var ung som råder på bilen, och då var dessa Wolfracefälgar heta prylar.

Krängningshämmare och Frontspoilern har inte köpts direkt från Volvo. Dessa köptes loss från en kompis som inte skulle slutföra sina amazonplaner.
Krängningshämmaren har en diameter på 24mm så det stämmer ju med R-Sporten... Finns det några specifika kännetecken som man kan kolla?!
Post Reply