b20 som lägger av..

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
c0rny
Posts: 1
Joined: Tue Apr 06, 2004 8:22 pm

b20 som lägger av..

Post by c0rny »

min b20 lägger av när man har kört ett tag... jag har bytt brytare, kondensator och bränslefilter.. Vad kan det vara för fel? Kan det vara bränslepumpen?
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

B20 stannar

Post by Ola O »

Hejsan

Jag skulle vilja tipsa dig om att prova med en ny tändspole. Jag har haft samma fel på min VW 1303S. Jag kunde köra cirka en kvart därefter stannade bilen och gick inte att få igång igen. När den sedan blivit helt kall startade den igen och gick cirka en kvart. Min tändspole blev väldigt varm och när jag bytt den fungerade allt igen som vanligt.
Fredde_F
Posts: 125
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:48 pm
Location: Karlstad
Contact:

Post by Fredde_F »

Hej!
Jag har nästan precis samma problem med min amazon- 69. Så fort motorn fått upp värmen så börjar den att gå dåligt som satan, ungefär som att man kväver motorn när man gasar. Får väl ta och prova med en annan tändspole och se.

/Fredrik
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

En överhettad tändspole kan helt klart ställa till det. Det fick jag befara efter att jag klantade till det när jag monterade fläktvingen till min B18. Den hamnade åt fel håll och försökte \"suga ut\" varm luft ur motorrummet genom kylaren istället för tvärtom.

Känn på spolen om den är RIKTIGT varm. Är den inte det så är det troligtvis något annat.

Varmkör bilen och låt den dö på det vis som den brukar. Sedan tar du fram tändstiftsnyckeln och gängar ur stiften för att se hur de ser ut. Om de är fuktiga av bensin kan motorn ha dött av att den får för fet bränsle/luft-blandning när den blivit varm. En justering/renovering av förgasaren kan hjälpa där. Är däremot stiften helt snustorra så kan det ju vara så att pumpen inte levererar tillräckligt med soppa eller att förgasaren är alldeles för magert inställd.
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

om du har elektronisk tenning......prøv crane ps 91......må LAV ohmie tennkablar....
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

B20 stannar

Post by Ola O »

Det kan vara så att om du varmkör motorn och bilens tändsystem lägger av pga tändspolen kan motorn suga in en del bensin i cylindrarna och tändstiften blir våta. Då kanske du tolkar detta som förgasarfel/bensinpumpsfel när det ändå kanske är tändspolen. Tänk bara på det. Hade jag varit du skulle jag montera en pirattändspole provisoriskt och provköra.

Då ser du ganska snart om det var spolen eller ej. En originalspole till en Amazon är tyvärr ganska dyr och den köper man inte utan att man säkert vet att den är dålig.
Fredde_F
Posts: 125
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:48 pm
Location: Karlstad
Contact:

Problemet fixat!

Post by Fredde_F »

Hej!
Jag fixade problemet! Det visade sig att avståndet mellan brytarna var närmare 1 mm än 0.4. Efter justeringen gick den som aldrig förr. Nu bär det av till bilprovningen imorrn!

/Fredrik
Post Reply