Hur kör ni era ORGINAL amazoner?

Moderatorer
amiz-raggarn
Posts: 222
Joined: Sun Oct 02, 2005 7:30 pm

Hur kör ni era ORGINAL amazoner?

Post by amiz-raggarn »

Om ni sitter och brummar i lugna 90-100, vad gör ni då om det kommer en nedförsbacke.. lång och härlig. Lägger ni ur växlen och rullar på friläget eller hur gör ni??

Samma sak om man kör i typ 50, hur gör ni då?

Vilket e mest skonsamt för bilen/drivlinan/bränsleekonomin?
Äger en amazon-65 i orginalskick

Amazon, Sveriges egna lilla jänkare!
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Det händer att jag trycker ner kopplingen och (sparar nån centiliter bensin) men det är lite spännande när motorn går ner i varv och man hör alla små ljud från bakaxel och hjulupphängning mm..men det händer nog bara i lite högre hastighet, typ landsväg..

Sen kan det vara en skada från när jag körde Saab V4 med frihjul som sitter i..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Jo nog brukar det sparas på varv i nedförsbackar. Men att sitta och trampa koppling är väl ingen höjdare i längden? Borde inte urtrampningslagret få onödigt mycke arbete då?
Jag brukar lägga i neutralen, amazonen rullar ju så enormt lätt så det känns väldigt bra att \"frihjula\" nerför en backe. Sedan om jag ska börja använda motorn igen så brukar jag varva till i neutralen med kopplingen uppe, anpassa varvet och sedan lägga i lämplig växell. Blir som en typ av dubbeltramp för att spara både på synkringarna och lamell.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Det får nog vara en lång backe om man ska bättra på bränsleekonomin, funkar dessutom bara på förgasarbilar, bilar med insprutning (modern) drar mindre bensin om man ger fanken i att frikoppla eller använda friläge, moderna insprutningmotorer förbrukar i stort sett bara luft vid motorbroms, fast det är väl inte så många Amazåner som har insprutning.

Rent mekansikt tror jag inte du sparar på någonting genom att frikoppla eller lägga i friläge, eventuellt minskat mekaniskt slitage motverkas nog av att du ökar slitaget på koppling och växellåda när di flikopplar och lägger i friläge..... :lol:

Fast här nere har vi inte så mycket backar, det är väl i stort sett bara Hallandsåsen.
amiz-raggarn
Posts: 222
Joined: Sun Oct 02, 2005 7:30 pm

Post by amiz-raggarn »

Tack för de bra svaren... Att insprutare drar runt noll vid motorbromsning vet jag..


Ne den e ju så mkt skönare att lägga i neutralen när man rullar i typ 100, känns som man skonar bilen då..
Äger en amazon-65 i orginalskick

Amazon, Sveriges egna lilla jänkare!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag frikopplar nästan aldrig i nerförsbackar. Sparar hellre lite på de stackars trumbromsarna bromsarna genom att motorbromsa i långa nerförsbackar på motorvägen. ;)

Annars är det väl långa avstånd till framförvarande bilar och aldrig ligga bakom långtradare vars släp vinglar ut i grusdammet på motorvägen då och då!! :shock:

Jag tror att jag skall köra bilen mellan Stockholm och Åre den här sommaren. Det får bli sommarens långtur.
magnus B30
Posts: 13
Joined: Wed May 25, 2005 6:22 am

I nedförsbacken

Post by magnus B30 »

När jag kommer till en nedförsbacke så brukar jag för det mesta lägga i friläge. Detta gör jag för att med ett helt stängt stängt spjäll så blir undertrycket i insuget så stort att man får ett för högt undertryck i insug och förbränningsrum. Detta undertrycket gör att olja och vevhusgaser dras upp förbi kolvringarna, och det vet man ju vad motorn tycker om motorolja i förbränningsrummena. Detta kan också hända på vissa moderna bilar som inte har en funktion i tomgångsregleringen som öppnar upp och släpper in extra luft ifall man motorbromsar. Vissa bilar har denna funktion, vissa inte.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Hur vet man helt säkert att det blir så Magnus?

Är det efter att man rivit en motor som man kört på visst sätt eller vid provkörning i bänk?

Teoretiskt är jag med på att det borde kunna ske men. :)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

D59471 wrote:borde kunna ske men. :)
Om motorn är i mycket dåligt skick kan det vara en faktor att räkna med.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
magnus B30
Posts: 13
Joined: Wed May 25, 2005 6:22 am

I nedförsbacken del 2

Post by magnus B30 »

Varför drar motorn olja vid motorbromsning?
Svar: Kolvringarna är konstruerade för att täta mot förbiströmande gaser om det är högre tryck på ovansidan än på undersidan, som det är vid kompressionstakten och förbrännigstakten. Om man tittar på dom flesta kolvringarna så är dom snedfasade på baksidan för att trycket i förbränningsrummet skall hjälpa till att pressa ut kolvringen mot cylinderväggen. Det är därför som man måste vara noggrann med att vända kolvringarna åt rätt håll vid monteringen, för annars så tätar dom bra vid motorbromsning men dåligt annars. Dom flesta delarna som sitter i en bilmotor är ett hopkok av kompromisser för att få fram en motor med rätt egenskaper, och kolvringarna är tyvärr inget undantag från det.
Varför jag vet detta beror på att jag har jobbet med motorprovning på Volvo personvagnar i 18 år nu.

Mvh Magnus
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

i riktigt stora backar brukade jag gasa på allt vad det gick och se vad bilen toppade, när den gick som fortast så la jag i ettan, och sprättade kopplingen, då såg man kolvarna åka som månraketer =)
Bygger amazon-66 med B20E motor
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Re:

Post by Spilloljan »

amazon121 wrote:i riktigt stora backar brukade jag gasa på allt vad det gick och se vad bilen toppade, när den gick som fortast så la jag i ettan, och sprättade kopplingen, då såg man kolvarna åka som månraketer =)
?!
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Post by Amakombi »

jag brukar skita i och kolla på oljenivån och gasar tills de rasar :lol:
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Tur att du inte har en gammal chrysler sexa då, dom går lika bra utan olja..... :)
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

min förra amazon jag hade ville ha cirka en liter olja på 3 mil landsväg, snacka om oljeförbrukning 0.33l/mil muahahaha.
Bygger amazon-66 med B20E motor
Post Reply