Page 1 of 1

Justering trummor fram?

Posted: Mon May 22, 2006 8:52 am
by Pälle
Tjena.

Bytte i helgen hjulcylinder höger fram på min -63a, justerade sedan bägge sidor efter konstens alla regler och tog en testtur. Kändes som att bromsarna tog väldigt jämnt och fint. Har nu några mil senare konstaterat att de tar jämnt när man bromsar hårt men vid en försiktigt inbromsning vill den dra lite åt vänster. Går det att göra nåt eller kan det bero på att vä och hö hjulcylinder inte är lika \"snabba\"?

Det lustiga är att när bilen stått några timmar och jag kör iväg... då vill höger nästan ta lite snabbare än vänster och efter en stunds körning tar de jämnt även vid mjuk bromsning och en stund senare tar vänster först.

Vänster trumma och backar var i ypperligt skick, inga slitkanter eller annat trist.

Kan det vara så enkelt att vänstersidan kärvar lite, att backarna behöver lång tid för att glida tillbaka i ursprungsläge, därav \"snabbheten\"?

Tips emottages tacksamt.

Posted: Mon May 22, 2006 9:57 am
by Arne
Ja, du borde nog ta upp och putsa den andra hjulcylindern lite. Kolla så brickan som bromsbackarna ligger an mot ocså går lätt att vrida på, observera att det är noga vilken väg du vänder denna, det finns en pil framåt.

Posted: Mon May 22, 2006 12:22 pm
by Micke_932
Om den inte drar åt något håll när du trycker till ordentligt på pedalen så är det säkert inga problem, det kan vara ett elände att få trumbromsar att ta jämt vid småbromsande ibland, så länge du är hundra på att allt är monterat där det satt och på korrekt sätt så och backarna justerade korrekt så bör det inte vara några problem, så länge det inte drar något i hästväg åt nått håll.

Den nya och den gamla bromscylindern bör det inte vara någon skillnad på om det inte är något fel på den gamla möjligtvis, oftast brukar man rekommendera att båda byts samtidigt, men det är mest för att om en är utsliten så är det står risk att den andra också ger upp snart.

MA

Posted: Mon May 22, 2006 3:37 pm
by pof2
Hade ett liknande problem som kom och gick men efter en ordentlig rensning av alla rör och slangar så blev det bra. Inga trevliga saker som kom ut ur bromsrören kan jag säga...

Bricka?

Posted: Mon May 22, 2006 8:40 pm
by Pälle
Tack för era svar. Vilken bricka menar du Arne? I överkant finns ju en avlång historia med hål i, det var det enda i form av bricka jag hade loss. Tyckte att den såg helt symmetrisk ut så jag stoppade bara tillbaka den...

Man kan ju även tänka sig att nån av returfjädrarna släppt också.. Jaja, bara att plocka upp vänstersidan och smörja och kolla.. Kan nog vara en vits att göra en rejäl luftning, ev cylinderrengöring även på vänstersidan för det var inte nådigt med gucka i den trasiga cylindern på höger.

Det roliga med den gamla cylindern jag tog bort var av märket Borg Wagner eller nåt sånt. Är den inte original så har den nog suttit där bra länge ändå. Ska se om den är renoverbar.

Posted: Tue May 23, 2006 6:21 am
by Arne
Det ärbrickan innanför den avlånga brickan du nämner.

Re: Justering trummor fram?

Posted: Thu Jan 15, 2009 10:12 am
by Pälle
Följer upp min gamla tråd här. Bytte även hjulcylinder på andra sidan och justerade noga. Samma symptom, drar snett. Blir nu nya backar också för att se om det hjälper. Första cylindern som byttes hade ju kärvat ihop vilket bör ha medfört att backarna på den sidan slitits annorlunda vilket bör ge en annan bromsverkan. Verkar det rimligt?

Re: Bricka?

Posted: Thu Jan 15, 2009 5:44 pm
by QV
Pälle wrote:Tack för era svar. Vilken bricka menar du Arne? I överkant finns ju en avlång historia med hål i, det var det enda i form av bricka jag hade loss. Tyckte att den såg helt symmetrisk ut så jag stoppade bara tillbaka den...
Det finns en pil på brickan som Arne skriver. Brickan är "nästan" trekantig..... runt hål drygt 10 mm

Jag var tvungen att grundjustera bromsarna två gånger innan den bromsade rakt. Inte för att jag tror att jag gjorde fel första gången men bromsbanden låg nog inte helt rätt i trumman innan man kör en stund.

/Janne

Re: Justering trummor fram?

Posted: Fri Jan 16, 2009 11:51 am
by Kent1
Du nämner att du ska byta backar.
Något jag lärt mig den "hårda" vägen är att aldrig byta bromsbackar.

Om bromsbackarna belägg är slut eller behöver fixas ska man lämna in dem för att få nya belägg pålimmade.
Samtidigt som man lämnar in backarna för att få nya belägg pålimmade lämnar man självklart också in trummorna så att de nya beläggen blir inslipade med rätt böj. Man brukar kalla detta radialslipning.
Skillnaden blir att när man limmar på nya belägg använder man ett tjockare material som man ska kunna slipa till samma böjning som de nötta eller svarvade trummorna har utan att det blir för tunt med beläggningsmaterial på något ställe.

En trumma som är nött eller svarvad får en större diameter än en ny trumma och nya backar är gjorda för att passa en ny trumma.
Detta får till följd att de nya beläggen är böjda mer än bromsytan på den gamla trumman och tar därför bara på en liten yta när man bromsar med mycket sämre effekt. De slits också därför mycket fortare och ojämnare efter detta.

Priset är inte så mycket mer för att limma nya belägg så att jag tycker att det är värt priset att inte få sämre bromsar.

Den gamla metoden att nita beläggen är inte lika bra som att limma. Detta kan man se på de ränder som uppstår i trumman efter att nithålen har fyllts med material från trumman och därigenom sliter annorlunda än själva belägget och ger dessa fåror.

Givetvis kan man sätta in nya backar om man sätter på nya trummor men kolla alltid hur det passar genom att lägga den lösa backan mot slitytan i trumman. Är det rätt ska backen ligga kloss mot hela slitytan utan att glappa eller "gunga" om man trycker den mot trumman.

Re: Justering trummor fram?

Posted: Fri Jan 16, 2009 12:09 pm
by Arne
På den brickan jag nämner som nästan är trekantig finns det en instansad pil, den pilen ska peka framåt. Har du gamla bromsslangar så kan de ha separerat invändigt och begränsar flödet.

Re: Justering trummor fram?

Posted: Fri Jan 16, 2009 12:43 pm
by Pälle
Aha, ja just det.

Min bil har bara gått 13300 mil och enligt min bedömning med blotta ögat så är trummorna i utmärkt skick, inte särskilt slitna. Men såklart mäter man upp dom så kanske det ser annorlunda ut. Hursomhaver tror jag nog att jag testar med nya backar först. Funkar inte det så får man väl göra som beskrivet ovan eller ragga rätt på nya trummor... Tack för alla tips, brickan med pilen ska jag lägga på minnet.

Re: Justering trummor fram?

Posted: Fri Mar 20, 2009 12:47 pm
by Pälle
Sådärja! Har nu rivit vänster frambroms. Som jag tolkar volvos gröna häfte så ska det kortare bromsbandet monteras längst fram, alltså i färdriktningen. Har jag rätt??

Om detta nu stämmer så kan jag säga att det var inte många rätt på min bil. Backarna felvända, den där brickan med pilen var duktigt fastrostad, tog säkert 20 min med varmluftspistol, rostlösning och huggmejsel innan den rackarn släppte.

Har nu smort upp allting och återmonterat enligt volvos beskrivning men väntar med att sätta tillbaka trumman innan nån kunnig person på forumet bekräftar att jag tänkt rätt ang backarnas placering.

Re: Justering trummor fram?

Posted: Fri Mar 20, 2009 2:13 pm
by StefanM
på din beskrivning så låter det som problemet sitter i slangarna...............Är de aldrig bytta så gör det på engång. På tid och längd separerar de invändigt och flärparna som blir fungerar som backventiler ungefär när de vill.
Detta är mycket vanligt på alla gamla bilar.

Re: Justering trummor fram?

Posted: Fri Mar 20, 2009 2:29 pm
by Pälle
StefanM wrote:på din beskrivning så låter det som problemet sitter i slangarna...............Är de aldrig bytta så gör det på engång. På tid och längd separerar de invändigt och flärparna som blir fungerar som backventiler ungefär när de vill.
Detta är mycket vanligt på alla gamla bilar.
Tycker inte slangarna ser så stenålders ut. Testade att bromsa lite utan trumma för att se så att bromsarna går tillbaka som de ska, provade 15 ggr och det gick som smort. Återstår att se hur högersidan beter sig.

Jag tror att problemet sitter i att beläggen, åtminstone på vänster sida, är felmonterade och att den där rörliga brickan som beläggen ska vila på var fastrostad. Beläggen var mycket ojämnt slitna vilket bör tyda på att grejerna inte funkar som det var tänkt.

Men vi får väl se om jag har rätt efter att ha gått igenom höger sida också.

Kan tillägga att efter byte av även den högra cylindern så drog den konsekvent snett åt samma håll.

Hur många mils körning kan behövas innan man anser att bromsarna har slitit in sig? Trummorna är jättefin med minimal slitkant så det finns inga ojämnheter som backarna måste anpassa sig till.