Page 1 of 1
Konstig b18(d)
Posted: Fri Apr 09, 2004 6:12 pm
by Åden
Hejsan!
Jag har en 123GT med originalmotor, kan inte beteckningen, är det b18d ?
Det är motorn som ska ha 100hk original(för de som inte visste)
Nu undrar jag om de sitter extraktorrör original på dem, mitt är 4-2-1.
Sen så tänkte ja köpa en trimmtopp men jag blir bara mer och mer förvirrad när ja är ute i garaget, först så är toppen 89mm hög ?!
Sen så kollade jag kompet med en komptestare(billig) och då visade den 12bar på alla cylindrarna...
Hur kan detta ens vara möjligt... ?
Någon som kan svara på mina frågor..
Mycket tacksam för svar. Mvh. Kennet
Re: Konstig b18(d)
Posted: Fri Apr 09, 2004 6:53 pm
by Lars Bd
Åden wrote:först så är toppen 89mm hög ?!
Sen så kollade jag kompet med en komptestare(billig) och då visade den 12bar på alla cylindrarna...
Hur kan detta ens vara möjligt... ?
Hur vet du att det är originalmotorn?
Är det några av dessa motortyper: 496860 496861?
De ska vara originalmonterade i gt 67-68 (b18b).
Avgassystemet är identiskt från avgasventilerna till slutröret med andra amazoner från samma årsmodell inget extrektorrör med andra ord.
Toppen ska vara 86,2mm på en b-topp (67-68) och en a/d-topp är 88mm hög, kompressionen ska vara på en a-motor 11-13 kg/cm2 och på en b 12-14kg/cm2.
Dessa möjligheter finns
1: du har mätt toppen med packning och toppen är inte 89mm hög, mätning ska ske utan packning (mycket sannolik felmätning).
2: du har inte originalmotorn utan en a eller d-motor
3: du har b-blocket med en a/d-topp
4: du har en b-motor med rätt topp
5: motorn är borrad till öd eller till b20
Samtliga dessa kombinationer kan ge en kompression på 12 kg/cm2 om b18-motorn är i bra skick eller en dålig b20 med b18 topp
Posted: Fri Apr 09, 2004 8:13 pm
by Åden
Tjena ja kollade motornr och fick fram följande. : 419330.... Vad är detta då ?
Hälsn. kennet
Posted: Fri Apr 09, 2004 8:34 pm
by Lars Bd
Skilj på \"motornummer\" (tillverkningsnummer) och motorns detaljnummer (reservdelsnummer) jämför med bilens chassienummer och typkod.
Motorns detaljnummer består av 4 gjutna siffror 4968 (B18) och 2 instansade, efter detta 6 siffriga nummer som finns i reservdelskatalogen kommer motorns tillverkningsnummer med 1-7 siffror som är unikt för varje motor med samma detaljnummer.
Fast egentligen består motornummret av samtliga siffror som gör en fullständig identifiering av motorn möjlig (både typ och tillverkningsnummer).
Posted: Fri Apr 09, 2004 9:41 pm
by D59471
Nu slinker jag in med en fråga till dig Lars. Var får man tag på informationen om de olika motornummren? Är det genom motoravsnittet i reservdelskatalogen eller finns det andra vis?
Posted: Sat Apr 10, 2004 4:23 pm
by Lars Bd
Reservdelskatalogens förord, där syns vilka motordetaljnummer som hör ihop med bilens typkod.
Posted: Sat Apr 10, 2004 7:29 pm
by bjørn bakke
b motoren hadde vel IKKE vakumklokke på fordeleren
å 2 su fogasare
Posted: Sun Apr 11, 2004 5:25 pm
by Lars Bd
De b-motorer som förekom i amazon och 140 hade ej vacumklocka men de tidigaste b-motorerna som satt i p1800 hade vacumklocka som däremot ej användes, enligt en diskussion på 1800 klubbens forum.
http://pub46.ezboard.com/fsvenskavolvop ... =135.topic
Alla b18b hade däremot 2Xsu vissa b20b kan ha 2X stromberg