Page 3 of 4

Re: Solbränd -60:a

Posted: Tue May 19, 2009 12:59 pm
by Caltex
Kollade på Transportstyrelsen... den har ju varit avställd ett litet tag..

Fordonsstatus: Avställd (1981-03-26)
Tillfällig registrering: Nej Privatimport: Nej
Antal ägare: 6 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat:
Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 1960-01-01
I trafik första gången i utlandet:
Ägarbunden dispens: Nej
Ägarbunden dispens upphör: Nej

Besiktningsuppgifter
Besiktning senast: 1982-02-28
Senast godkända besiktning: 1980-02-18

Re: Solbränd -60:a

Posted: Mon May 25, 2009 8:48 am
by Caltex
Var till garaget igår och dammsugade / blåste ur motorrum kupe och bagage, f-n vad barr och spindelnät det har hunnit bli i bilen. Jag har väl inte direkt spindelfobi, men snudd på, och det är ett väldigt dåligt komplement till mitt intresse för "gammbilar" kan jag säga... :shock:

Nåja.. när det var överstökat så plockade jag lös en trumma fram, skulle undersöka om det var nitade belägg, då det fanns
en uppsättning sådana på tradera till rätt kurs.

Plötsligt händer det , som trissreklamen säger... Bromsbanden var som nya, justeringen satt inte fast och bromstrumman behövde inte ens slipas fri från rost.
Hjulcylindern satt däremot fast, men tätningarna var som nya, och med en rejäl honing, så blev cylindern fullt duglig.
Trodde att jag skulle vara tvungen att byta allt :D

Hittade också fantastiskt glapp hjälpstyram, att nån kunnat köra och ha det så..

/Nöjd Amazonmekaniker

Re: Solbränd -60:a

Posted: Mon May 25, 2009 10:26 am
by Shift
Nej va härligt! Grattis! :D

Usch spindlar ja. Jag kan hålla på med farliga kemikalier och verktyg, men får jag en spindel på mig så skriker jag. Jävla otäcka djur :P

Re: Solbränd -60:a

Posted: Tue Jun 02, 2009 10:01 am
by Caltex
Funderar på att rengöra säten och dörrsidor, hur ska man gå tillväga för att få tygdelarna rena?
Nån som provat med hetvattendammsugare ?
Blev tipsad av en rekondare för många år sen att använda Thinner på fläckar (endast på tyg )
Ska man prova med det eller finns det bättre grejer? vad säger ni som har provat styra upp de äldre inredningarna?
Tips mottages tacksamt..

Re: Solbränd -60:a

Posted: Wed Jun 03, 2009 9:06 am
by Caltex
Tog lös en bromstrumma bak och rengjorde hjulcylindern + putsade bort lite rost på backarna och
smorde med kopparpasta.
Alla delar var i ganska bra skick, så det behövdes inget nytt här heller :D

Visst har jag sagt att detta är ett lågbudget projekt?
Nu blir det ju i och för sig till viss del så automatiskt, när man ska behålla patinan.
totalkost hittintills = 30 skrovmål ungefär

Re: Solbränd -60:a

Posted: Wed Jun 03, 2009 10:53 am
by PeterB
Åhå, det går framåt! Det gillas. Kanske får låna dina kunskaper när jag ska börja böka med bromsarna!

Re: Solbränd -60:a

Posted: Wed Jun 03, 2009 11:47 am
by Caltex
Det är bara att höra av sig :)

Re: Solbränd -60:a

Posted: Fri Jul 10, 2009 11:28 am
by Caltex
Nu har den fått lite omvårdnad igen...

Image

Image

har gjort klart bromsarna ute vid hjulen och bytt bromsslangar fram, kvar är ätt sätta ihop huvudcylindern och byta bromsrör under+ på bakaxel, ev allihopa.


Image

Image

Image

En skruv gick av nar jag plockade lös en hjulcylinder, men det gick rätt bra att få ur den ändå..
Man ska göra allt man kan direkt, när det gäller att få ur skruvar som gått av..

Image

Image

och så lite rostbilder:

Image

Image

Image

Re: Solbränd -60:a

Posted: Fri Jul 10, 2009 11:53 am
by PeterB
Kul att se att det går framåt! Det värsta jag vet är avdragna bultar och sånt, det är så retande...

Re: Solbränd -60:a

Posted: Fri Jul 10, 2009 4:32 pm
by QV
Det är svårt att renovera en Amzing utan gassvets!

När det gäller bultar (niplar) runt bromsarna så känner jag först lite försiktigt. Släpper det inte direkt så åker gasen fram innan man tar i "hårt".

/Janne

Re: Solbränd -60:a

Posted: Fri Jul 10, 2009 10:55 pm
by Caltex
Så sant som det var sagt.
Det där med att plocka fram gasen i tid är nått man lär sig med åren :)
men det går ju åt pipan ibland ändå :oops:

Re: Solbränd -60:a

Posted: Sat Jul 11, 2009 11:57 am
by amazon121
ja inte räds man dra av bultar inte, klart det blir lite mer jobb, men i min vardag som verkstadsmekare, så är det mera regel än undantag att bultar går av :lol: så man har vanan inne

Re: Solbränd -60:a

Posted: Sat Jul 11, 2009 12:08 pm
by Uffe
Jag måste bara, ännu en gång, säga att stuket på din solbrända bil är såå coolt. När jag var runt 18-20 och vindsurfade som mest hade jag en ide, som jag inte förverkligade då min bil var lite för fin, om att spruta ner min Amazonkombi med epoxy för att sedan slänga på ett tjockt lager sand ifrån stranden. Det skulle bli en fin surefbil tyckte jag. Din bil skulle också passa med ett gäng brädor på taket 8)

Re: Solbränd -60:a

Posted: Thu Jul 16, 2009 7:43 am
by Caltex
Roligt att du gillar den .
Det skulle se rätt kul ut med en "Sandad" Amazon :D

Re: Solbränd -60:a

Posted: Thu Jul 16, 2009 7:48 am
by Caltex
Image



:D :D :D :D