Skifferblå raring född 1964

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Re: Skifferblå raring född 1964.

Post by Minielk »

Hej,

Oktober har varat en dryg vecka nu. Jag har fått tillbaka bilen från verkstaden med nya rutor och rostlagad/lackad rutram. På det hela är jag nöjd med arbetet och det är skönt att få köra Amazon igen. Efter detta har jag bemödat mig med att montera skärmspeglar, jag kunde inte hålla mig, hehe! Dessutom har jag ju, som Anton påpekat, köpt nya däck med vit rand. Och nu sitter dessa på! Skönt som tusan med nya däck inte minst. De som satt på hade hängt med alldeles för många decennier..

Så nu är jag glad igen! Bilen fixad, och uppgraderad, och får rulla i nästan två år till. Fantastiskt.

Lite bilder från idag (OBS: Takräcket sitter endast på för jag har kört en del stora prylar, numera gillar jag nog bilen bättre utan):

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Visst är det ändå rätt snyggt med kryss-snobbringar, röda kapslar och den tunna vita sidan?

Ha en god och trevlig dag, det ska jag i alla fall!

Mvh,
Emil
P13134, 1964, skifferblå.

Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
anton_e
Posts: 87
Joined: Tue Jan 08, 2008 4:53 pm

Re: Skifferblå raring född 1964. Nya bilder: 11/10 2008

Post by anton_e »

Din bil ser kanonbra ut Emil! Kul :D
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Skifferblå raring född 1964. Nya bilder: 11/10 2008

Post by Telis »

Ja mycket fin - jag håller med. Fin färg !
/Henrik
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Re: Skifferblå raring född 1964. Nya bilder: 11/10 2008

Post by Minielk »

Tack för kommentarerna!

Tänkte inte lägga mer pengar på "Svea" nu på ett par år. Mest för att det inte finns några, hehe.. Så nu får hon rulla som hon bör!

Mvh,
Emil
P13134, 1964, skifferblå.

Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Skifferblå raring född 1964. Nya bilder: 11/10 2008

Post by Hugger69 »

Bilen ser ännu bättre ut nu!! :D ¨
...rätt däck och fälgar är 95 % av utseendet på en bil!!

Man blir glad när man ser din Amazon och det är ett gott betyg tycker jag! :D
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Re: Skifferblå raring född 1964. Nya bilder: 11/10 2008

Post by Minielk »

Så har det hänt igen. En sidoruta pangad. Jag blir så trött på det här. Jaja. Som "tur var" bara en denna gången. Samma förfarande som sist där angriparen/-arna endast verkar vilja ha kontanter. De lämnade stereo, fina verktyg och annat i fred. Numera kommer jag aldrig lämna något i bilen igen. Kanske lämna dörrarna öppna på vid gavel också eftersom rattkryckan sitter i ;) Skämt åsido. Funderar starkt på c-lås och larm. Hädelse? Jovisst, i viss mån. Men jag blir så trött..

För övrigt har jag fixat med knasaren och nu går bilen otroligt fint, hela vägen från tomgång till full kareta. Jämnt, tyst och fint.

Sen ska jag bestämt sy lite ny textil i klädseln framöver. Bilen ska få gå som bröllopsbil i höst och bör få en liten finare ekipering fram till dess!

So long,
Emil
P13134, 1964, skifferblå.

Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Skifferblå raring född 1964. Nya bilder: 11/10 2008

Post by roberth »

Men hur mycket otur kan du ha med din pärla? :shock: Står den väldigt utsatt till? Händer det andra bilar på parkeringen eller är det någon som är väldigt avundsjuk på just din vackra bil?
Bittert. Men du verkar i alla fall vara vid gott mod.
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Skifferblå raring född 1964. Nya bilder: 11/10 2008

Post by Uffe »

Du har ju verkligen lyckats få till din bil på ett fint sätt Emil. Kanonfin :D
Synd på din otur med tjuvpacket, trist :(
Amazon 1957
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Re: Skifferblå raring född 1964. Nya bilder: 11/10 2008

Post by Minielk »

Tack för sympatierna! Jag börjar dock få rutin på att byta ruta nu så det är inga problem.

Har fixat det och slängt ut de söndervittrade gummimattorna så länge i väntan på bättre begagnade eller pengar till nya. Hade några kvm bilmatta i textil som jag lagt in så länge. Döm till min förvåning att ljudnivån i kupen sänktes, samtidigt som det helt plötsligt inte längre luktar som någonting dött i bilen :)

Vidare har jag lackat om mina grillgaller, rostangripna som de blivit under denna vinter.. Sen har jag monterat centrallås i bilen. Ja, faktiskt. Dags att flytta tråden till Custom ? :lol: Nää.. :lol: Sen har jag fått ytrost under blinkerslyktan fram höger som jag måste ta mig an innan det går för långt. Får bli sensommaren till det.

Körde en sväng fram och tillbaka till Göteborg nu i helgen som var (ca 60 mil totalt) och hade en bränsleförbrukning på ungefär 0.85 liter per mil. Något bättre än förväntat då det var längesedan jag kontrollerade tändnings- och förgasarinställningar. Nåja, skönt att det är så i alla fall!

En fråga så avslutningsvis: Vad kör ni som har dessa BF Goodrich-däck med vit rand för däcktryck? Givetvis beroende på hur många som normalt åker i bilen osv. Men vad har ni för riktmärke?

Mvh,
Emil
P13134, 1964, skifferblå.

Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Skifferblå raring född 1964

Post by Cornelia »

Vill bara säga att jag tycker att det är dags att alla lär sig att man inte rör andras grejer!! Hur mycket otur kan man ha?
Jag tror att det måste vara någon som är så avundsjuk så dem bara måste förstöra, om de är ute efter pengar är det väl bättre att ge sig på en annan bil med högre sannolikhet med mer pengar löst i bilen? Jag får ta ur mina parkeringspengar som ligger i askkoppen!!

I mina BF Goodrich 165/15 har jag 2-2,2 kg vilket jag tycker fungerar bra.
/tina
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re: Skifferblå raring född 1964

Post by D59471 »

Din 64:a börjar se grym ut. Har lite svårt för takräcket, gillar det gamla originalräcket med träribbor bättre. Men bilen är härlig även med räcke på.

Kan du inte berätta lite om dina strapatser till Turkiet 2006. För du färdades väl dit i amazonen?
En av de största inspirationskällorna till mitt amazonägande är den här artikeln om Svarte Orm — Vägfarare i västerled. En skön roadtrip ner i Europa med Amazon!
Martin G
Posts: 49
Joined: Sat Sep 26, 2009 9:05 am
Location: Uppsala

Re: Skifferblå raring född 1964

Post by Martin G »

Underbart fin! :D Har funderat på att lacka om min amazon, och den här färgen var ju underbar! Vilken färgkod är det? :)
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Skifferblå raring född 1964

Post by Pälle »

Lill-älgen, är du kvar här på forumet? Har du kvar bilen och är Övik fortfarande hemma?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Re: Skifferblå raring född 1964

Post by Minielk »

Tjena Pälle!

Bilen har jag kvar, men hemma är numera Eskilstuna (även om vänner och familj bor i Övik). Och aktiv på forumet har jag inte varit på ett par år vad jag vet, men nu är det dags för en comeback måhända?

Tänkte du på något särskilt?

/Emil
P13134, 1964, skifferblå.

Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Skifferblå raring född 1964

Post by 123GT »

2008-10-11 15:23 är första inlägget om denna bil....som ser fantastiskt fin ut!!! Använder du den enbart vår-sommar-höst....eller ?
/ sven (en rookie här på forumet)
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Post Reply