En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by hero »

Ville bara lämna en note och säga att det är kul att du fortfarande är kvar QV.. Och bilen blir inte sämre med tiden. Åldras som ett fint vin, dock är det pga underhållsarbetet som följer med ägaren.. ;)

All the best
Praise the Lowered
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Hej Hero
det var länge sedan. Kull att du hittar hit ibland.

Ja jag är kvar här och skriver, bilen är ju inte färdig.

Trots att jag försöker bruka bilen mycket så är jag nog en "renoverare" i botten så det blir till att försöka hitta på små renoveringsprojekt på bilen så man inte tröttnar :D
Men jag har ju fått tillökning i familjen med en skönhet som min sambo köpte in så jag har att göra på den också.... så jag har ju fler ställen att skriva på.

Har det blivigt någon ny Amzing för dig ännu

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by hero »

Ja jag återvänder hit alldeles för sällan. Kanske är det pga att jag känner mig själv för väl. Jag har inte haft tid, pengar eller plats för en amazon. Hade jag hängt här, hade jag troligen ägt en ändå...

Men änsålänge ingen amzing! Jag erkänner, jag var och tittade på en idag. En 58a... (!!) men det blir ingen affär. Den saknade b16grillen, V-knoppen var borta, och lackeringen var gjord över skarvarna (dom har alltså satt på alla delarna först och sedan lackat över) vilket betyder att jag hade behövt lacka om hela fronten en gång till om jag mot förmodan skulle hitta en tidig (läs DYR) grill+sargar.. Ingen grå matta, omklädd inne och plastskärmarna sa sitt också.. Så nej tyvärr :/

haha, jag hade nöjt mig med din bil för längesen ;)

Tack för hjälpen med all el förresten. Såhär 3-4 år efter är det väldigt mycket av min kunskap som jag baserar utifrån din hjälp. Den kunskapen är kanske inte så stor :P men ändå!
Praise the Lowered
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Pälle »

hero wrote:Ja jag återvänder hit alldeles för sällan. Kanske är det pga att jag känner mig själv för väl. Jag har inte haft tid, pengar eller plats för en amazon. Hade jag hängt här, hade jag troligen ägt en ändå...

Men änsålänge ingen amzing! Jag erkänner, jag var och tittade på en idag. En 58a... (!!) men det blir ingen affär. Den saknade b16grillen, V-knoppen var borta, och lackeringen var gjord över skarvarna (dom har alltså satt på alla delarna först och sedan lackat över) vilket betyder att jag hade behövt lacka om hela fronten en gång till om jag mot förmodan skulle hitta en tidig (läs DYR) grill+sargar.. Ingen grå matta, omklädd inne och plastskärmarna sa sitt också.. Så nej tyvärr :/

haha, jag hade nöjt mig med din bil för längesen ;)

Tack för hjälpen med all el förresten. Såhär 3-4 år efter är det väldigt mycket av min kunskap som jag baserar utifrån din hjälp. Den kunskapen är kanske inte så stor :P men ändå!
Off-topic, ursäkta, men Hero, visst var det du som hade den där sänkta 64an med stora hjul?

Den där 58an lät ju spännande... Inte alla 58or ska ha V-knopp, mattor brukar sällan överleva till nutid så det är inte så konstigt. Har den bara B16-fronten så dyker en grill upp förr eller senare.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Så efter träffen i Karlstad och en körning till Helsingborg så har bilen rullat en 170 mil till.
Den har även börjat en ny era. Man behöver inte fylla på olja mellan 500 milsservicerna.
Bara 50 mil till service och oljan ligger på "halva" stickan. Motorn har blivigt inkörd efter 2500 mil....

Image
Snart på en GC nära dig

/Janne

GC = Gång och Cykelväg
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by LABBE »

Va fin den är med blandaren på taket :-)
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Skall bara fixa några magnetskyltar med fimanamnet samt gå en utbildning "arbete på väg" så kan man lämna GC vägarna och parkera längs vägarna. Har ev ett jobb på gång längs Ölandsbron om allt löper på som det skall.

Fast Göteborgarna är mera imponerade på "tjänstevagnen" än vad Helsingborgarna är. Sist jag stog i ett parkeringshus i Västrafrölunda vart man kommenterad i tid och otid samt "förevigad" med mobilkamera :D

Närmar mig 300 tjänstmil i år

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by AMZN65 »

QV wrote:Fint väder och jag är fortfarande trött efter gårdagens träningspass i bassängen så det vart att softa lite idag.
Vart softer man bäst om inte uppe vid gammelbilarna...
Kom upp och tänkte fint väder idag, man kanske skulle kolla till den dära trilskandes bakruntan!
några minuter seanre är bakrutan ur karossen.
Lite justeringar på gummilisten sedan vart den återmonterad igen.
Lite bättre vart det men inte perfekt.

Nåja nu hade man styrfart igen så då åkte kromet på. Har nämligen tröttnat på att åka utan kromlister

Först monterades topplisten. Det står i gröna häftet hur man skall göra men när ja läste detta för många år sedan så verkade det inte så svårt så jag körde på.

Image

/Janne
Kan du forklare hvordan man klarer å komme til for å montere den nederste prydlisten på dette bildet? Ikke på ruten, men på selve karrosseriet. Må man demontere deler av himlingen inne for å komme til?

Mvh

JRO
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Den sitter fast med 2 st muttrar som lossas från insidan.

Man kan komma åt en (eller båda) från skuffen om armen är tillräckligt smidig...
Nu var det många år sedan jag lossade dessa så jag har inte exakt procedur i huvudet hur jag gjorde samt att min kaross var helt ren på detaljer.

De minnes bilder jag har är via skuffen samt innefrån kupen (men då satt ingen ventilationsruta i bak)
Innefrån kupen så måste klädseln bort först. Har man ingen bkre ventilationsruta i bilen så kan man lätt vara själv.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Har kollat över bilen ikväll för imorgon bär det av till Helsingborg igen. Man måste ju åka ståndsmässigt.

Bytt olja en 80 mil "försent" samt fixat tuta igen. Även ett parkeringsljus fram fick ny lampa så nu är det dags att ta min 150 mila tur.

Bilen kan "ses" i Helsingborg runt lunch och Göteborg lite senare på kvällen.

/Janne

Nu ser oljan rätt bra ut efter 600 mil så vi får se her mycket olja den vill ha under de kommande 500 milen. Lär ju hinna med en 200 mil till under hösten. Om jag har räknat rätt så blir det 500 mil i tjänsten med Amzingen i år. Nytt rekord! I de tempot tar det bara 20 år att köra in renoveringskostnaderna...
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by gudu »

Tjugo år. Det blir väl lagom till pension enligt de nya åldersgränserna. :D :shock:
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

jo risken finns att det blir så varken man vill eller inte.

Bröt min vana och startade inte på full tank. Så man fick tanka efter Linköping istället för vid Jönköping. Låtter inte så allvarligt men då vart det 40 mil i sträck istället för 30+25 vilket är lite mera behagligt för (min) kropp.

Tog en snabbfika hoss Uffe på väg mot Göteborg och sträckte ut kroppen i Falkenbergs 50 meters simbassäng innan jag körde sista biten till hotellet i Gbg. 75 mil i dag. Det tär på kroppen med dessa maratonkörningar men tändningen står fel på bilen. Den sotar i avgassystemet... Nu har jag förvisso OD men SOT. Det skall inte mina bilar ha efter en långtur på motorväg!

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Årets första tur med Amazonen är avklarad, med en övningskörningsskylt på skuffen.
Det var sonen som körde henne.

/Jan

Som förövrigt har lite flyt med vintersläden, köpte en avtagbar dragkrok på Reservdelsbilen i Västerås (utan nyckel)
Var tvungen att få lite frisk luft under en Sverigeresa och stannade en timme på reservdelsbilen i Jönköping utan någon igentlig lista att plocka efter. Fann då en avbruten låscylinder med nyckel till en dragkrok. Samma nyckelnummer visade det sig när jag provade nyckel igår! Kroken gick desutom att dela på efter jag hade monterat den i arbetsbänken och gett den några slag med 5 kg gummiklubban. Fungerande dragkrok med tillhörande elsystem för 200 spänn.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by 123GT »

QV...ruggigt fin bild och BIL i ditt inlägg 2012-06-23 15:47 !!! :) Bilen är ju grymt fin ! :)
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Tackar, jag är rätt nöjd när jag åker omkring...

Det mesta är fixat på bilen, saknar en fin golvmatta inne i kupen (grå gummi) men det ger sig säkert med tiden.

/Janne

Det som skiljer mellan lek och hobby är endast höjden över golvet.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply