En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Det är årsmodellen som ger dessa kromade sarger.
Bilen känns trygg igen och mina hårt stoppade ryggstöd vart faktiskt rätt bekväma. Turen till Götet tog inte alls på kroppen som det brukar göra.
Nu skall jag bara beta av några kosmetiskt problem så är bilen i skick för året.

Bytet av vattenpump och termostat har gjort att inget vatten läcker längre och att tempen ligger bättre nu

/Janne

Det kanske är dags att köpa några vakuumklocker och riva ur bakrutan igen så man kan få till kromlisten i år också....
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by LABBE »

Låter bra det! Tar du mitt eltrassel nu? :-)
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Hittar vi en donatorbil så är det inga bekymmer att byta ut dit elsystem.
Sommarträffen är ju på flera dagar och ett byte lär inte ta många plisner förlåt timmar att utföra.......

/Janne

vi pratar allså om främre delen innehållande instrumentbräda + motorrum. Denna bör tas från en B18 B20 Amazon. En not om chassienummer underlätar men är inget krav.
Ingen uppmärkning behövs när man river ut systemet. Märklappar är bara ivägen :mrgreen:
Det är OK att peta ur valfria kontaktbleck ur valfritt kontaktstycke utan uppmärkning.

Det är i princip bara att släppa systemet i kupen så kryper det på plats av sig självt.....

Förutom till fläkten så gillas inte att man klipper av kablar :evil:
Inga kablar skall dras ur sina slangar
Om jag kommer ihåg rätt så backar man ut motorrummets elsystem till kupen gemon hålet under säkringsdosan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Image

Höger sida på gång.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by ammakillen »

Om jag kommer ihåg rätt så backar man ut motorrummets elsystem till kupen gemon hålet under säkringsdosan[/quote]

helt korrekt :wink:
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Fint väder och jag är fortfarande trött efter gårdagens träningspass i bassängen så det vart att softa lite idag.
Vart softer man bäst om inte uppe vid gammelbilarna...
Kom upp och tänkte fint väder idag, man kanske skulle kolla till den dära trilskandes bakruntan!
några minuter seanre är bakrutan ur karossen.
Lite justeringar på gummilisten sedan vart den återmonterad igen.
Lite bättre vart det men inte perfekt.

Nåja nu hade man styrfart igen så då åkte kromet på. Har nämligen tröttnat på att åka utan kromlister
Image
Först monterades topplisten. Det står i gröna häftet hur man skall göra men när ja läste detta för många år sedan så verkade det inte så svårt så jag körde på.

Image
Hörn

Image
sidor

Image

Image
List under. Denna var den svåraste att montera och kom inte ner helt (saknas någon mm) även hörnet som djävlas med bakrutan påverkade listen lite men det är svårare att se nu än innan...

Image
När jag ändock var i farten så hoppade jag över planen att köpa nya lister till framrutan och justerade några bulor och gjorde en snabbpolering av befintliga lister istället. Efter andra försöket så började listen bli tung att montera så jag fick gå ner och hämta lite "fusk" i form av såpat vatten. Det togemot eftersom den var 30 meter att gå... Vet inte vad min sambo har det till men det lucktar såpa om innehållet och det fungerade. Finns risk för att nedre listen bak hade varit lättare att få dit med "fusket"

Image
Dessa lister är igentligen de lättaste att montera bara man håller dom i spåret när man tar bort kabeln.

Image
Så ser den ut nu för tiden med lägre fjädrar fram och lister runt rutan

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Dieseltroll »

Snyggt jobbat!

Jag ska själv byta gummilisterna runt fram och bakrutan senare i sommar, och här har vi ju värsta beskrivningen på hur man får tillbaka kromet sen igen. :D



// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Vissa påstår att det är lättare att montera kromet när listen är lös, jag vet inte. Så marigt var det inte att få dit dom.
Om det går fel så beror det på att man inte ser till att dekorlisten ligger under gummiläppen när man drar ut kabeln.

Om dekorlisten inte ligger under gummiläpen är det bara att börja om från början. Gör om gör rätt.

Jag hade en 1,5 mm2 FK som "snöre" till dekorlistmonteringen.

Lycka till

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by granfot »

Tackar för tipsen, nu kanske jag lyckas klämma dit listen runt framrutan på min med. :) Körde med silicon-spray (när rutan var ur bilen givetvis), men det gick inget vidare. Tänkte lösa det senare när rutan sitter i bilen, och det har den gjort nu några månader, så det är väl dags. :)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Det kommer nog gå bra. Listen skall vara under gummilisten innan man drar ut kabeln (en bit i taget) och man får inte vara så blyg ibland för att listen skall ligga där....

Jag började med nederkant och efter att ha kommit runt första hörnet så såg jag till att listen låg i rätt läge innan jag närmade mig nästa hörn. Det var här mina problem började eftersom man måste kolla ordentligt att listen ligger rätt innan man drar i kabeln och hur långt man drar den.
Detta tillsammans med att man måste dra en del i listen mot mitten av rutan så att det övre hörnet kan komma ner under gummiläppen. Nu måste änden på listen upp under gummiläppen innan man kan dra ut en bit av kabeln. Sedan skall änden på listen hållas i position när man drar hörnet dras i rätt läge. Här är en hand till hjälp men det fungerar ensam (märkte jag).

/Janne

passerade Sorunda två gånger idag men inte såg jag till SorundaRagge????
Inmundigade en "Landsort" i just Landsort i solen i dag, en bra dag alltså.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Så ytterligare en solig söndag med bilmeck.
Vaknade upp trött och skulle inte följa med till svärmor och eftersom min mor är medlem i änglakören så var det en dag i lugn och ro.
Ringde upp Lunkan vid 10 tiden (för att inte väcka honom) så visade det sig att han var på VOLVO träffen i Munktorp sedan 6 tiden... vist f?n den hade jag glömt. Nåväl solen lyser och jag har en hastighetsmättare som ticker så det vart att riva ut den.

Märkte rätt snart att ratten satt fast! brukar kunna lösa detta problem på lite olika sätt som innefattar olika mängs våld med det tilltalade mig inte denna gång eftersom skaderisken ökar betydligt på material och utövare.
Så jag plockar ner ratten som hänger på väggen och måttar. kollar lite snabbt på ratten i bilen och inser att det är inte samma mått. Vist ja det skilljer ju på tidiga och sena så det får bli två verktyg.

Image
I ett hörn så låg det en snutt 10mm plåt, borde vara kraftigt nog......
Lite rits, några körnslag och upp i pelarborren.

Image
Har börjat att putsa av hörn och skägg rätt "noggrant" (inte överdrivet) men man skär sig inte på delarna iallafall.

Med ratten av så började urplockningen av instrumentet, efter en stund är slagfälltet sönderbombat.
Image

När väl instrumentet var ute så plockade jag isär ett försöksinstrument innan jag ger mig på mitt i bilen monterade. Men under isärplockningen fann jag inget som skulle kunna orsaka ljudet och efter lite provkörningar i och utanför bilen så valde jag att återmontera instrumentet utan åtgärd och nå låter det inget?????? Problemet vart fixat men hur vet jag inte.

Lite andra detaljer runt instrumentbrädan vart åtgärdade 5 år efter första monteringen och idag vart det nya gummin till avgassystemet.

Klar för avfärd mot Karlstad

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by gudu »

Min hastighetsmätate tickade och sedan slutade mätaren fungera.
I med ett nytt instrument, bra, tick, sen slutade den fungera i med tredje instrumentet bra, tick, jag skruvade ur wiren.

En reservdelsgubbe sade sedan att om wiren hade en knäck så att den snurrar ojämt så sliter den ut mätaren. Jag köpte en ny hastighetsmätarwire och sedan dess har det fungerst. En teori i varjefall.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Blomquist »

Grattis till lyckad operation, men ratten hade väl kunnat sitta kvar?
Jag har för mig att jag har demonterat instrumentet utan att demontera,
fast nu börjar man ju undra om man minns fel.
Jag tror också att ticket handlar om wiren, att den råkat ligga lite för krokigt så att säga.
210 -64, 223 -68
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Jo ratten kan sitta kvar men jag skulle ju göra en del moment under instrumentbrädan och det är lite mera bekvämt att ta bort ratten då (tycker jag) men det är som sagt var inte nödvändigt.

Vajern är en aldeles nyköpt som bytte ut den 4 år gammla (den vajern och jag vart aldrig vänner).
D>et gammla eländet var (enligt mig) felaktigt ihopmonterad så att vajern blev 10mm för kort. Efter att ha slagits med den i ett antal år så plockade jag ur den slipade ner den gammla presningen och sköt in ena ändläget 10mm in på vajerhöljet. Hade jag haft ett bättre presverktyg så kanske det skulle fungerat i slutänden men det vart för hårt pressat så min pressning klämde på vajern. Delarna gick i soppen och ny vajer införskafades.

Jag flyttade på vajrarna till värmeregalgen så att inte AC slangarna trök på dom så de går lättare nu. kanske det gav lite bättre utrymme för hastighetsmätarvajern, vi får se i Karlstad om det fortfarande är bra utan tick.

/Janne

sen har jag saknat rattavdragare några gånger så jag är glad att jag kom till skott med tillverkningen.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Hemma efter dagens 50 mila tur med sommarvagnen.
Var uppe i regniga Ockelbo över dagen på jobb.

Det är lite ont om 98 oktan längs småvägarna. Fick stödtanka lite fulsoppa (95 oktan) för att säkerställa vägen hem.
Snart dags att kulturmärka bensinstationer som säljer hjältarnas bensin!

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply