Page 37 of 39

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Posted: Fri Jul 03, 2015 2:05 pm
by LABBE
tja jag har ev fått tag i ett ac-kit nytt från usa till b18-b20 . va de krångligt å få till det ? tänkte lyxa till limon isåfall

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Posted: Fri Jul 03, 2015 7:49 pm
by QV
Har du en B20 i bilen och får tag på AC monteringsplattan till detta block så blir det "enklare"
Problemet med monteringen är alla dessa extraplåtar som blir till B18 blocket. De sitter alltid ivägen!

När det gäller kupedelen så skall man bocka till långstina så hon kommer närmare golvet men det är inget besvär i det stora hela.

/Jan

mycket lite el att bekymmra sig över

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Posted: Sat Jul 04, 2015 2:57 pm
by LABBE
sitter b18a i limon
blir det enklare om jag lägger i en b20 samtidigt ? har några står

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Posted: Wed Jul 08, 2015 3:23 pm
by QV
Ja en B20 med AC monteringsplåten gör det lättare eftersom man slipper klä in hela blocket med AC monteringsplåtar som det är på B18.

Men det skall fortfarande till kondensor och förångare samt allt emellan.
Har du räknat på slutpriset. Min kostade 10 men 15 är en mera normal slutsumma beroende på hur mycket man gör själv och hur mycket man måste göra rent de gammla prylarna.

/Jan

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Posted: Sun Jul 12, 2015 3:50 pm
by LABBE
nope

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Posted: Tue Oct 20, 2015 8:35 am
by QV
Eftersom mina "värmeproblem" i viss mån kvarstår i bilen (alltså att soppan förångar om man använder AC i 30 graders värme och står still i kö) så har jag en tanke på att klyva bort insug från grenrör.

Tycker inte att det skall ge några bekymmer eftersom det är så det är på de yngre modellerna. Men jag borde inte vara först med att ha funderat på detta. Så är det någon som har separerat så man får ett insugningsrör för Zenit förgasare och ett grenrör för enrörs avgassystem?

Förmodar att det åtgår 2 st för att klara av delningen.

/Jan

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Posted: Tue Oct 20, 2015 2:40 pm
by Lars Bd
Du har inte speciellt stort utrymme för att klara av detta, väggen mellan insug/avgas är väl bara ca 5mm och med en spalt på 2mm har du bara 1,5mm gods kvar i väggarna. Varför inte göra en isolerfläns med kylning från AC under förgasaren eller ett kalluftkylrör riktat mot förgasaren.

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Posted: Thu Oct 22, 2015 10:12 am
by LABBE
det jag har på G , är nya aldrig upppackade delar till komplett ac,

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Posted: Sat Oct 24, 2015 9:44 pm
by QV
Lars Bd wrote:ett kalluftkylrör riktat mot förgasaren.
Med egen fläkt då :mrgreen: för problemet är ju inte när bilen rullar.
Tempen på motorn går inte upp nämvärt så pump och termostat fungerar.
Isolerbricka (bakelit) finns redan mellan insug och förgasare (dock ingen med kylning från A/C)
På trimmade SAAB tvåtakt så gjorde man ett T innan förgasaren och cirkulerade tillbaka soppan till tanken så att det var kall bensin i systemet.

Någon mm i avstånd torde minska värmen till förgasaren något. Man kanske ska göra ett förök iallfall.
Ett anternativ kan ju vara att montera ett tvårörs grenrör för jag måste ju ändock montera dit ett flexrör på avgassystemet.
Rostfritt i all ära men det expanderar så in i hel.....te. Vi pratar cm i flertal. Raka rörs system är inte kul. Nu vet jag inte om de andra är bättre men detta är inte kul. (köpt för snart 10 år sedan).

Jan

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Posted: Sun Oct 25, 2015 9:35 am
by Lars Bd
QV wrote:Med egen fläkt då :mrgreen: för problemet är ju inte när bilen rullar.
Från kupefläkten (AC:n) var det jag menade som är en befintlig fläkt.

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Posted: Sat Oct 31, 2015 10:18 pm
by QV
ohhh ytterligare ett hål i torpeden blir nog inte bra.
kommer lukta motor i kupen då om inte fläkten trycker på.

/Jan

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Posted: Sun Nov 01, 2015 9:57 am
by A-masen
För den som vill experimentera med att kyla förgasaren mot ånglås finns det ju Peltierelement: http://www.electrokit.com/peltierelemen ... v-5a.52104" onclick="window.open(this.href);return false;
Men först krävs det väl lite extra ström i batteriet, det drar ju max 6 Ampere, sedan en monteringsplåt som samtidigt är motsvarighet eller komplement till plastbrickan under förgasaren som är den gängse lösningen på ånglåset. Mot strömförbrukningen kan man säkert göra det termostatstyrt.

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Posted: Sun Nov 01, 2015 5:17 pm
by QV
Vann precis ett enkelutblågrenrör till tidiga B18 sport på tradera för 67kr.
Då får jag kapa bort insugningsröret och hoppas att det passar!

/Jan

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Posted: Sun Nov 01, 2015 8:19 pm
by Lars Bd
Hoppas kan du göra.

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Posted: Sun Nov 01, 2015 9:01 pm
by QV
1mm luftgap kyler bättre än homogent :mrgreen:

/jan