69'as amazon

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Krille_____
Posts: 37
Joined: Thu Sep 21, 2006 7:40 pm
Location: Älvsbyn

Post by Krille_____ »

Blir säkert gode fint me den där inredningen när den bliva färdig.
Du har inge plats å vara i garaget å svetsa?
Amazon -68
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re:

Post by K_arlstrom »

Krille_____ wrote:Blir säkert gode fint me den där inredningen när den bliva färdig.
Du har inge plats å vara i garaget å svetsa?
njae min far har sin motorcykel där och även om man rullar ut den är det nog så litet :/

inredningstråden ska uppdateras imorn ! :)


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Post by K_arlstrom »

Image

allt jag säger hära på ett tag tror jag.. läs inredningstråden för aktuell info :)
Vilja, våld och vasselin
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

äntligen en.. UPPDATERING :)

Post by K_arlstrom »

Fick lite motivation till att göra klart bilen då snön kom (fråga inte varför, minusgrader och snö känns bra att svesta i) och stolarna börjar bli klara, snart en provtur på sladd :D

Image
ska kapa upp golvet mer i vänsterkant så det bara blir en bit att byta.. tur att det döljs av golvmattan sen !

Image
inte nå stora mängder snö men nog för att leka :)


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Post by K_arlstrom »

Ganska mycket har hänt nu, amazonen rullar, körkortet är avklarat och inredningen närmar sig mål :D
Känns dock som att det kommer ta ett tag innan nästa uppdatering, men det kommer komma en !


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Post by nisseinorr »

Låter bra, då får en grattulera till körkortet :)
Du får göra ett försök att ta dig upp ur amazon-sätet och göra en liten uppdatering så vi får se hur det står till med bilen nu för tiden...
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Post by K_arlstrom »

negativt
-startmotor som tjorvar (låter bara klick vissa dagar)
-batteri som tappar laddningen (är säkert flera år, laddar det nu)
-obefintlig golvmatta (vill inte stoppa in den gamla slitna 15bitars sönderklippta)
-kärvande reglage (bilen behöver en rejäl uppsmörjning)
-för liten generator (ska in lite värre stereo än original)

positivt
-svetsat klart golvet underifrån (fick låna rädningstjänstens lyft)
-rostskyddat+sprayburkslackat+kladdat underredsmassa där jag lagat
-värmen fungerar, det blir varmt!
-startar klockrent när startmotorn fungerar


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
Helge
Posts: 99
Joined: Tue Sep 07, 2004 4:10 pm
Location: Kvillsfors
Contact:

Post by Helge »

Startmotorn är det trodligen inget fel på. Felet ligger nog i att batteriet är dåligt och inte orkar dra runt motorn när den stått ett tag.

Låter med andra ord som att du har en kanon bil :D
Bara smörja upp det som behövs och sen glida runt 8)
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

Det där negativa är ju ändå bara småsaker... 8)
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

fel, trasigt, sönder.. taskig timing ?

Post by K_arlstrom »

batteriet var inte helt friskt, men ett nytt startbatteri hjälpte inte, så nu sitter en startmotor från en b23a !

samma dag så rostade avgasröret av, stumpen efter ljuddämparn hängde löst när jag kom hem, taklampan har spruckit, sen nyligt så har bensintanken börjat läcka, gått åt 1/4 tank på lite över 2 mil.. 5 liter milen !

känns som om allting går sönder på löpande band, vilken timing jag hade då jag köpte den.. allting var nära på att lägga av, vad kommer här näst? :(


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

K_arlstrom wrote:känns som om allting går sönder på löpande band, vilken timing jag hade då jag köpte den.. allting var nära på att lägga av, vad kommer här näst? :(

sånt är kul :roll: , jag hade samma dilemma med min 142 när jag hade den som brukis, stressmecka varje helg för att den skulle gå i veckan, sen så la den av helt o nu står den bakom garaget o sover.
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re:

Post by K_arlstrom »

Rogge wrote:sånt är kul :roll: , jag hade samma dilemma med min 142 när jag hade den som brukis, stressmecka varje helg för att den skulle gå i veckan, sen så la den av helt o nu står den bakom garaget o sover.
haha, ja den tanken har slagit mig med.. men men, en grej då och då så kommer den förhoppningsvis bli riktigt hel och fin till slut :)

i annat fall får jag väll byta inredningen mot nå sportstolar och sånt och ställa av amazonen, köpa mig en bruksbil och bygga rally ;P
Vilja, våld och vasselin
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Äntligen en uppdatering !

Post by K_arlstrom »

Länge sen senaste uppdateringen, mycket har hänt, men mer kommer att hända, trots alla småproblem som jag stött på, bara att ta dom ett i taget !

Det viktigaste problemet som gick att lösa på en gång måste varit läckaget i tanken, men än så länge fungerar det som det ska :)


Image
Någonstans under allt det där finns tanken, resterna av golvmattan som syns ifall nån undrar

Image
Jag började med att tömma ut det lilla som var kvar i tanken genom att skruva bort dräneringspluggen, blev ca 1cm tjockt i botten på en 2liters glassbytta.. lyckades bra med att köra slut på bensinen :D

Image
Under tiden bensinen rann ut så passade jag på att leta fram tanken, såg ganska sliten ut..

Image
Tyvärr så satt bensinledningsskruvgrejen fast så jag var tvungen till att kapa av röret, ena stumpen som ligger på tanken.

Image
Tanken var redan lagad en gång, med glasfiberspackel.. bara att ta bort.

Image
När allt spackel var borta så blev det till att sätta lite såpavatten runt skarven och trycksätta tanken lite, så började det att bubbla på ett ställe och där var läckaget!

Image
För att vara lat en gång så blev det lite kemisk metall på den avtvättade ytan, ska tåla bensin och gå att gänga i, borde hålla ganska bra :)

Image
Tyvärr så missade jag att ta kort på tanken efter att jag slipat hela ren med en roterande stålborste, men när det var gjort så hammarlackade jag hela tanken. Ett tipps är bara att köra på två-tre tunna lager istället för ett tjockt, undre halva blev mycket bättre och torkade snabbare än det tjocka lagret på ovansidan..

Image
Undersidan fick sig lite underredsmassa, nästan 1kg (det som var kvar i burken) gick åt, man ser även min fina skarvning av bränsleledningen i bakgrunden, bränsleslang och två slangklämmor, efter tipps här på forumet!


Kostnad = ca 250 kr, och fräsht ser det ut :D



Sen så var det lilla julafton idag, fick ett paket på posten..
Image
Så snart är det trasiga avgassystemet inget mer problem, skulle dock behöva ett nytt grenrör som är delat från insuget (gärna extraktor.. men ekonomin säger nej).

Och det på grund av detta !
Image
En liten weber 36/36 :D


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
klemenz
Posts: 50
Joined: Sat Sep 17, 2005 10:48 am

Post by klemenz »

men det e ju bara att kapa loss grenröret från insuget, svårare än så är det inte.. eller?? :roll: :lol:

iövrigt så tror jag nog att detta kommer blir finfint :P
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Rogge »

klemenz wrote:men det e ju bara att kapa loss grenröret från insuget, svårare än så är det inte.. eller?? :roll: :lol:

nej, dte är inte svårare än så :)

fan så snygg tanken blev!
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Post Reply