69'as amazon

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
_hagitch_
Posts: 154
Joined: Thu Oct 05, 2006 2:56 pm
Location: Köping

Post by _hagitch_ »

snygg inredning! :D
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re:

Post by K_arlstrom »

_hagitch_ wrote:snygg inredning! :D
Tack :D



---------------------------- Lägesrapport ------------------------------

På fredag tar jag studenten, woho ! Men redan nu är det inget kvar att göra i skolan, solen skiner och jag har fått myror i fingrarna, vad gör jag ? Jo fixar lite roliga grejer på bilen ! :D

Gårdagen gick åt till ett generatorbyte, jag blev inspirerad av Amapolas guide men fick göra vissa grejer annorlunda.

Image
Sådär mycket skulle jag kapa enligt guiden men på min 70A generator fick jag ta ca 4 mm till, sånt som händer :)

Image
Ventilkåpan och oljepåfyllningslocket som jag polerade förra våren hade rostat :roll: men det löste jag med våtslippapper och mattsvart färg, man ser även den nya justeringspinnen till generatorn (remstäckaren).


Men det där var igår, idag händer det trevliga saker, har fått min grenrörspackning nu och ett grenrör av min morbror, kul att amazon var vanligt förr i tiden! För att få det nya insuget (weber 36/36) och grenröret att se bra ut så passade jag på att tvätta dom med avfettning och stålborste.

Image
Vissa har en lackbox, jag har en egenbyggt ställning på tomten ! Grenrör till vänster och insug till höger, tvätttade och maskerade och klara för lite färg!

Image
Värmebeständig mattsvart, passar nog bra till ventilkåpan och generatorn :)

Så nu ska jag ut och plocka bort det gamla insuget/grenröret och sen är nog färgen torr nog för att leka !


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Post by K_arlstrom »

http://www.pici.se/pictures/dVEeDVBbp.jpg
Onödigt stor bild ändrad till länk av Lars Bd

Se så fin röra jag har under huven, måste ta och ordna kablar + slangar nån gång, gärna lyfta ur och måla lite fler grejer, t.ex hela blocket ;P

Sen har jag problem med weber 36/36 dcd'n, ett litet läckage (luktar inte bensin men borde bara det) och att jag måste hålla fullgas för att den ska starta! Det har börjat bli lite ljusare ute nu så tar nog och pillar lite senare :)


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
Aggro
Posts: 475
Joined: Mon Nov 13, 2006 4:59 pm
Location: Norge
Contact:

Post by Aggro »

skjer det noe nytt her eller?
snart sommer!
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Post by K_arlstrom »

nej tyvärr det står ganska still, har jobbat heltid 5 veckor och tappat rätt mycket av suget för tillfället.. Men men, får se om jag hittar mig en bruksbil så jag kan göra någonting mer än smågrejer som byta tändstift osv ;P Kanske blir ett motorbyte om en-två veckor !
Vilja, våld och vasselin
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Snövit har vaknat !

Post by K_arlstrom »

Hej hopp, var ett tag sen senaste uppdateringen, mycket har hänt, men inte med amazonen.
Har dock köpt mig en annan bil och tagit mig in i ett varmgarage !

Plockat ut motorn, bytt kolvringar och packningar, målat och fixat, inte klart än men en bra bit på vägen :)
Har inga bilder att bjuda på idag men det kommer någon annan gång.
Har tagit tag i hela motorrummet, snyggar upp kablar, flyttar bak batteriet osv osv..

Känns BRA att hålla på med bilen igen !
Motivationen är tillbaks :D


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
Zebulon
Posts: 91
Joined: Tue Jan 08, 2008 9:36 am

Re: 69'as amazon

Post by Zebulon »

Fint som snus :)

Hur kopplade du in din 70A generator? Har nämligen en jag med vet inte riktigt "vilka sladdar som ska gå vart".
Amazon 2dr -65 Flerfärgad
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re: 69'as amazon

Post by K_arlstrom »

Har bara en bild på det för att koma ihåg hur jag ska göra själv, strömkabel på "kontaktbulten" närmast laddregulatorn och laddlampesladden (tror det är den, röd och tunn iallafall) på "kontaktbulten" halvvägs upp !

Ser inte om jag hade någon mer kabel till generatorn, kan kolla hur det ser ut i helgen då jag åker till garaget igen :)


EDIT: I amapolas guide som jag länkade till står det "Enda kablar du behöver är D+ som ska gå till laddlampan samt B+ (där du har en M6 skruvanslutning) till batteriet. Jord behövs också om du kör bussningsanslutet."
Vilja, våld och vasselin
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re: 69'as amazon

Post by K_arlstrom »

Lite bilder då iallafall :)

Image
Målad och monterad, snikrenoverad med nya kolvringar och biltemapackningar.

Image
Kommer plocka bort allt krom ovanför dörrlisterna, ser lite konstigt ut till att börja med..

Och ja, det är lite trångt i garaget men taket går bra att lasta på :roll:
Batteriet åker bak i skuffen, får se hur jag löser det !


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: 69'as amazon

Post by einar- »

K_arlstrom wrote:biltemapackningar
:roll:
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: 69'as amazon

Post by QV »

vi skall alla göra samma misstag, att lära av andra är bara för fegisar......

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re: 69'as amazon

Post by K_arlstrom »

Hoppas på att motorn lever ~4000 mil, då borde jag ha råd att byta ut den helt och hållet till nått roligare.. det som är planen :)

Hade jag bytt lager (som började se lite slitna ut) så hade jag köpt dyrare packningar osv osv, den här "renoveringen" (hade knappt någon komp på 4ans cylinder, dåliga kolvringar) kommer ha kostat mig under 1000:-, dvs mindre än bra packningar !
Vilken/vilka packningar är det som är "sämst" av biltemas ? Så jag vet var jag ska täta extra redan nu.
Vilja, våld och vasselin
räven
Posts: 63
Joined: Wed Jan 05, 2005 11:11 pm

Re: 69'as amazon

Post by räven »

Jag hade problem med toppackningen samt att kamdrevskåpa packningen inte passade :shock:
Edvinsson, Amazon-70
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: 69'as amazon

Post by Hasse63 »

Det är toppackningen som inte bör få kallas packning då det händer att "packningen" redan går sönder då man drar åt toppen. Köp dig en originalpackning (Elring) för runt 200;- så är du säker att du inte får vatten i oljan.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re: 69'as amazon

Post by K_arlstrom »

Kamdrevskåpepackningen passade dåligt ja..
Ok köper en ny toppackning direkt, känns som en ganska viktig sak !

Image
Ganska slaktad framtill, ALL rost ska bort !

Förvånad över att iallafall ena framskärmsbalken klarat sig från rost på insidan, inte hunnit kolla i den kommer..
Ska till garaget imorn, skruva isär framvagnen för att lämna iväg på blästring, spindellederna ska bytas, sen får jag se om någon bussning är dålig när jag ändå är där och håller på :)
I övrigt så blir det städat under huven, kablar dragna i framskärmarna (måste köpa robotslang eller nått) och batteri i skuffen osv !
Första tidsplanen som innebar att få motorn att gå som den ska har jag övergett, nu är nya målet att den ska ut till sommaren.
Vilja, våld och vasselin
Post Reply