69'as amazon

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Äntligen lite arbetslust !

Post by K_arlstrom »

Oj så skönt det var idag då jag till sist fick lite arbetslust och bestämde mig för att gå ut och svetsa fast plåtbiten jag hade börjat klippa till för nästan en månad sen..
Insåg att det blir inte så dåligt som det först kändes, dvs golv mm..

och för er som inte orkar läsa massa text så kommer bilder ! :D

Image
golvet som är hålfritt förutom på förarsidan

Image
Den tillklippta och bockade plåtbiten som punktats fast från insidan (ska göra en till bit till där uppe, var lugna nu)

Image
Min arbetsplats, väldigt bra luftcirkulation måste jag säga.. börjar bli lite mänskligare temperatur, bara 23 i skuggan nu och självklart varmare i solen..

Tyvärr gör det att man hellre badar och äter glass :)
Allt för mig idag, får se ifall jag får nått ryck imorn med !


//Jonas
Last edited by K_arlstrom on Wed Aug 23, 2006 2:47 pm, edited 2 times in total.
Vilja, våld och vasselin
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Klipp o klistra för att se :D
Ser bra ut detta och jag vill inte gnälla men det blir ännu bättre om punkterna överlappar varandra. Det är glest mellan dom nu.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Helge
Posts: 99
Joined: Tue Sep 07, 2004 4:10 pm
Location: Kvillsfors
Contact:

Post by Helge »

K_arlstrom: Ta bort \"?0\" som står precis innan [/img] så funkar det :wink:
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re:

Post by K_arlstrom »

Hasse63 wrote:Klipp o klistra för att se :D
Ser bra ut detta och jag vill inte gnälla men det blir ännu bättre om punkterna överlappar varandra. Det är glest mellan dom nu.
Blev lite stressad, träningsvärk och liggandes på kardantunneln.. ska självklart ha mindre än 3 cm ? eller vad det nu är mellan punkterna :)
Positiv kritik är väll inte att gnälla ? ;)
Helge wrote:K_arlstrom: Ta bort "?0" som står precis innan [/img] så funkar det :wink:
Du är min ängel ! tusen tack
Vilja, våld och vasselin
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Post by K_arlstrom »

behöver lite hjälp.. har börjat med \"Estetisk verksamhet\" i skolan och ska sy mig en inredning :)

lite mer info finns HÄR
Vilja, våld och vasselin
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

\"vill inte gnälla\" Ville bara skriva det så det inte blev någon missuppfattning :wink:

Har du 3 mm mellan punktera så kan du ha en till imellan.
Sen kan du ha plåtbiten du ska svetsa fast lite mindre än hålet (knappt 1mm) då blir det bra genombränning. Max övarlapp av plåten är 1mm tycker jag.

Jobba på, det blir bra de där :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Hasse63 wrote:"vill inte gnälla" Ville bara skriva det så det inte blev någon missuppfattning :wink:

Har du 3 mm mellan punktera så kan du ha en till imellan.
Sen kan du ha plåtbiten du ska svetsa fast lite mindre än hålet (knappt 1mm) då blir det bra genombränning. Max övarlapp av plåten är 1mm tycker jag.

Jobba på, det blir bra de där :wink:
Överlapp är inte accepterbart alls tycker jag :wink:
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Matzie
Posts: 48
Joined: Tue May 09, 2006 7:41 pm

Re:

Post by Matzie »

Hasse63 wrote:"vill inte gnälla" Ville bara skriva det så det inte blev någon missuppfattning :wink:

Har du 3 mm mellan punktera så kan du ha en till imellan.
Sen kan du ha plåtbiten du ska svetsa fast lite mindre än hålet (knappt 1mm) då blir det bra genombränning. Max övarlapp av plåten är 1mm tycker jag.

Jobba på, det blir bra de där :wink:
jag kör med ~5cm mellanrum mellan svetsarna, sen spacklar jag med Glasfiberspackel och sen finspackel (inte innuti skärmarna, bara på dörrar och diverse plåt som syns) på de sen. håller tätt skitbra, sitter kvar gör det också... :)
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Varför helsvetsar ni inte för när ni ändå gör det??Förstår mig inte på resonemanget.Att inte helsvetsa en skarv är ju lika nyttigt som att ha dubbelplåt på nått utsatt ställe.Folk löser det med spackel,det håller inte i längden.
/Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re:

Post by Amakombi »

Amazon_V8 wrote:
Hasse63 wrote:"vill inte gnälla" Ville bara skriva det så det inte blev någon missuppfattning :wink:

Har du 3 mm mellan punktera så kan du ha en till imellan.
Sen kan du ha plåtbiten du ska svetsa fast lite mindre än hålet (knappt 1mm) då blir det bra genombränning. Max övarlapp av plåten är 1mm tycker jag.

Jobba på, det blir bra de där :wink:
Överlapp är inte accepterbart alls tycker jag :wink:

nej tycker samma här..känns som de blir helt åt helvete när man överlappar..går ett tag så börjar fukten krypa mellan de där jävla plåtarna och så är skarven inte tät när man bara punktar så kommer det ut vid punkterna sen :shock: och har man lagt ett lager spackel på de så poff släpper hela kakan tillslut :shock: precis som hasse sa..max 1 mm så man kan bränna ihop de sen när man svetsar helsvets :wink: men ser fint ut de där bara du får på riktig bra tät färg på de där så håller de fint :wink:
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Visst är det bäst att helsvetsa i stället för att punkta tätt (övarlappade punkter) Men är man inte van och om plåten är tunn (nerslipad) eller om svetsen inte är bäst så kan det vara svårt att helsvetsa. Har man max 1 mm överlapp på plåtarna så kan man helsvetsa med en sämre svets och då få en bra genombränning.

Men min Cebora (skräp) så är det inte så lätt men med grannens ESAB så går det gallant, Så det är skillnad med vad man svetsar med, inte bara erfarenhet 8)

Jag har lagat upp stora delar av min amazon och har både helsvetsat och punktat och det har inte kommit fram nått än på 4-5 år. men det beror mycket på hur man gör jobbet efter också.

Jag gjorde följande:
Slipade ner svetsarna lite. På vissa ställen helt lämnade genombräningen kvar.
Borstade plåten för att färgen ska fästa bra. Roterande stålborste.
Tvätta plåten ren med tinner/förtuning noga.
Grundade med vanlig utegrund flera tunna varv (ca 5-6 varv)
Målade med \"vanlig\" golvfärg (ca 4-5 varv)

Bäst är naturligtvis etsande grund eller 2k och riktig billack sen.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Hasse63 wrote:Visst är det bäst att helsvetsa i stället för att punkta tätt (övarlappade punkter) Men är man inte van och om plåten är tunn (nerslipad) eller om svetsen inte är bäst så kan det vara svårt att helsvetsa. Har man max 1 mm överlapp på plåtarna så kan man helsvetsa med en sämre svets och då få en bra genombränning.

Men min Cebora (skräp) så är det inte så lätt men med grannens ESAB så går det gallant, Så det är skillnad med vad man svetsar med, inte bara erfarenhet 8)

Jag har lagat upp stora delar av min amazon och har både helsvetsat och punktat och det har inte kommit fram nått än på 4-5 år. men det beror mycket på hur man gör jobbet efter också.

Jag gjorde följande:
Slipade ner svetsarna lite. På vissa ställen helt lämnade genombräningen kvar.
Borstade plåten för att färgen ska fästa bra. Roterande stålborste.
Tvätta plåten ren med tinner/förtuning noga.
Grundade med vanlig utegrund flera tunna varv (ca 5-6 varv)
Målade med "vanlig" golvfärg (ca 4-5 varv)

Bäst är naturligtvis etsande grund eller 2k och riktig billack sen.
Ett råd om man ska svetsa kant i kant använd starka magneter att hänga plåten med och liten spalt alt. kant i kant.
Ett annat tips är att satsa på en bra svets direkt,förstår inte varför man går och köper en halvdan maskin för 2000 istället för en bra maskin för 4000.Det är ju helt omotiverat om man ändå får kassa svetsar,bortkastade pengar.
Visst även en bil som är dåligt svetsad behöver ju inte börja rosta igen pga det,kolla bara på jänkar lagade amerikanare från ex. Californien eller nån annan varm,torr stat.Klåpar svetsat (Om det ens är svetsat) men det rostar inte i det klimatet,håller man efter en dåligt lagad amazon på det sättet (Varmt och torrt) så håller den ju också.
Hoppas det håller ytterligare 5 år för dig hasse :P Det är tråkigt när rosten kommer krypande när man lagt ner mycket arbete på en bil.

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re:

Post by K_arlstrom »

Hasse63 wrote:"vill inte gnälla" Ville bara skriva det så det inte blev någon missuppfattning :wink:

Har du 3 mm mellan punktera så kan du ha en till imellan.
Sen kan du ha plåtbiten du ska svetsa fast lite mindre än hålet (knappt 1mm) då blir det bra genombränning. Max övarlapp av plåten är 1mm tycker jag.

Jobba på, det blir bra de där :wink:
Man behöver nog en bättre svets för att få det att fungera med plåtbiten mindre än hålet.. för som det är nu blir det antingen en bulle eller så bränner jag hål på plåten :S
Tyvärr finns det inte många bra svetsar till ett vettigt pris som fungerar på 10A säkring.

Amazon_V8 wrote:Varför helsvetsar ni inte för när ni ändå gör det??Förstår mig inte på resonemanget.Att inte helsvetsa en skarv är ju lika nyttigt som att ha dubbelplåt på nått utsatt ställe.Folk löser det med spackel,det håller inte i längden.
/Micke
Jag brukar köra punkterna kant-i-kant så att säga.. men har man bråttom och bara vill få ihop det så spar man mycket tid genom att bara göra en tredjedel av punkterna :)
Amakombi wrote:..max 1 mm så man kan bränna ihop de sen när man svetsar helsvets :wink: men ser fint ut de där bara du får på riktig bra tät färg på de där så håller de fint :wink:
Hasse63 wrote: Bäst är naturligtvis etsande grund eller 2k och riktig billack sen.
Ska nog prova med mindre överlappning på plåtarna som är kvar då, tur att det finns sånna som ni som har provat på och delar med er av era erfarenheter, är ju dumt att uppfinna hjulet en gång till så att säga !
Och jag har 2k etsande washprimer + 2k slipgrund, ska beställa billack när jag köpt kompressor + färgspruta (eller lyckats hyra in mig nån stans för att prova på) så planerna är större än viljan att laga rost ;P


Amazon_v8: starka magneter.. måste leta lite då :) anledningen till den billiga svetsen vad budgeten min + att vi har bara 230V 10A elsystem här hemma.. finns inte så stort utbud då tyvärr :/ men får se vad som händer i framtiden ! Ska först få tillgång till 3fas tror jag..



ps, det regnar för andra gången på flera månader idag, blir inget svetsat men ska plocka lös inredning dörrsidor och göra mallar :)


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
Krille_____
Posts: 37
Joined: Thu Sep 21, 2006 7:40 pm
Location: Älvsbyn

Post by Krille_____ »

Hur går de me rostlagningen? :D
Amazon -68
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re:

Post by K_arlstrom »

Krille_____ wrote:Hur går de me rostlagningen? :D
tyvärr är det typiskt höstväder ute nu, men har inte mycket kvar som det ser ut, fick bygga mig en ny balkbit till golvet på förarsidan, ska helsvetsa den och sen är det bara golvbiten som ligger färdig som ska fast !

har istället börjat med en del av projektet som jag sett fram emot :)
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie ... php?t=4513

ny inredning ;)


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
Post Reply