vad det är för castervinkel på en amazon original...
-
- Posts: 103
- Joined: Wed Feb 11, 2004 12:18 pm
- Location: Linköping
- Contact:
vad det är för castervinkel på en amazon original...
Jo jag undrar vad det är för castervinkel på en amazon original?
Jag har ingen verkstadshandbok tyvär!
PELLE//
Jag har ingen verkstadshandbok tyvär!
PELLE//
http://www.straffe.nu
Nu är det färdigsuget......
Förut B20 med 230 bromsade Hk........
Nu B230 FT Med Turbo......
Turbo T61 Från Turbonetics
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel, Diff, 4:88 utväxling
V70 R Bromsar
Nu är det färdigsuget......
Förut B20 med 230 bromsade Hk........
Nu B230 FT Med Turbo......
Turbo T61 Från Turbonetics
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel, Diff, 4:88 utväxling
V70 R Bromsar
En äldre bok 64.
http://www.1800philes.com/docs/files/?c ... ile_id=978
I en nyare bok ska toe in vara 2-5mm (boken tryckt 71) i övrigt är det samma.
http://www.1800philes.com/docs/files/?c ... ile_id=978
I en nyare bok ska toe in vara 2-5mm (boken tryckt 71) i övrigt är det samma.
\"Axellutningen skall vara t.o.m. chassinr 2610 (P 120) 0 grader +/- 1/2 grad, fr.o.m. chassinr 2611 (P 120, samtl. P 1800) 0 grader till +1 grad.
Är den lika på båda sidor men felaktig, justeras den med justermellanlägg mellan framvagnsbalk och sidobalk. Vid justeringsarbetet lyftes framvagnen och bockar placeras under karossen vid domkraftsfästena.
Man måste göra samma ändring på båda sidor av framaxelbalken för att ej få spänningar i balken. Det finns ett diagramm i verkstadshandboken som visar hur stor ändring av caster-vinkeln som sker vid tillägg av en viss shims-tjocklek.
Dags att skaffa verkstadshandboken snart Pelle?
Är den lika på båda sidor men felaktig, justeras den med justermellanlägg mellan framvagnsbalk och sidobalk. Vid justeringsarbetet lyftes framvagnen och bockar placeras under karossen vid domkraftsfästena.
Man måste göra samma ändring på båda sidor av framaxelbalken för att ej få spänningar i balken. Det finns ett diagramm i verkstadshandboken som visar hur stor ändring av caster-vinkeln som sker vid tillägg av en viss shims-tjocklek.
Dags att skaffa verkstadshandboken snart Pelle?
Lars Bd: Ett litet förtydligande...
Axellutning = caster
Hjullutning = camber
Styrgeometri = Toe-out
Skränkning = Toe-in
Enligt min verkstadshandbok från volvo gäller följande:
Axellutning
t.o.m. chassinr 2610 0° ± 1/2°
fr.o.m. chassinr 2611 0° till +1°
Hjullutning
0° till 1/2°
Styrgeometri
Vrid vänster hjul 20° på en styrplatta. Då skall höger hjuls styrplatta visa 22,5° ± 1/2°.
Gör samma kontroll för båda hjulen för noggrann mätning.
Skränkning
Slall vara 0-4mm. Lossa paralellstagets klämskruvar/låsmuttrar. Vrid sedan staget i hjulets normala rotationsriktning för ökad skränkning o tvärtom för minskad.
Skruvarna med justermellanlägg dras med ett vridmoment av 4,8-5,5kgm (gäller hela framvagnen).
Kontroll av spindeltappslutningen bör även ske för att se till att hjulspindlarna ej är deformerade. Den skall vid 0° hjullutning vara 8° och motsvaras av lutningen på kulledernas centrumlinje.
Maggen:
Svar ja! Framvagnsinställning bör göras efter ändrad fjäderhöjd.
Axellutning = caster
Hjullutning = camber
Styrgeometri = Toe-out
Skränkning = Toe-in
Enligt min verkstadshandbok från volvo gäller följande:
Axellutning
t.o.m. chassinr 2610 0° ± 1/2°
fr.o.m. chassinr 2611 0° till +1°
Hjullutning
0° till 1/2°
Styrgeometri
Vrid vänster hjul 20° på en styrplatta. Då skall höger hjuls styrplatta visa 22,5° ± 1/2°.
Gör samma kontroll för båda hjulen för noggrann mätning.
Skränkning
Slall vara 0-4mm. Lossa paralellstagets klämskruvar/låsmuttrar. Vrid sedan staget i hjulets normala rotationsriktning för ökad skränkning o tvärtom för minskad.
Skruvarna med justermellanlägg dras med ett vridmoment av 4,8-5,5kgm (gäller hela framvagnen).
Kontroll av spindeltappslutningen bör även ske för att se till att hjulspindlarna ej är deformerade. Den skall vid 0° hjullutning vara 8° och motsvaras av lutningen på kulledernas centrumlinje.
Maggen:
Svar ja! Framvagnsinställning bör göras efter ändrad fjäderhöjd.
Re:
Styrgeometri är inte =(lika med) Toe outD59471 wrote: Styrgeometri = Toe-out
Skränkning = Toe-in
Enligt min verkstadshandbok från volvo gäller följande:
Styrgeometri
Vrid vänster hjul 20° på en styrplatta. Då skall höger hjuls styrplatta visa 22,5° ± 1/2°.
Skränkning
Slall vara 0-4mm.
Däremot så pga styrgeometrin ska det vara ca 2,5 grader toe out vid en vridning av yttre hjulet 20°
Toe in/out är avvikelsen från helt parallella hjul.
Toe in = hjulen "plogar" vänster hjul styr åt höger och höger hjul styr åt vänster
Toe out = vänster hjul styr vänster och höger hjul styr höger.
Att det kan bli toe out när båda hjulen styr till vänster eller höger beror på att man räknar från en mittlinje mellan hjulen, dras raka linjer i däckskanten kommer dessa linjer förr eller senare att korsas framför eller bakom bilen (även om linjerna kan bli flera mil långa), korsas linjerna framför axeln är det toe in korsar dom bakom axeln är det toe out.
Enligt min verkstadshandbok (första utgåvan tryckt 71 i 5000, min är tryckt 73 i 4000 ex ) från volvo gäller följande
Styrgeometri
Vrid vänster hjul 20° på en styrplatta. Då skall höger hjuls styrplatta visa 22,5° ± 1°
Skränkningen toe in
2-5mm
Instruktionsboken säger också 0-4mm som din bok och min länk.
Det betyder att volvo lämnat olika uppgifter i olika böcker men tar man skränkningen 2-4mm och styrgeometrin 22,5±0,5 så är det inom toleransen för båda uppgifterna.
Re:
Jo jag har sett dom i någon bok men det är inte rätt att skriva som de har gjort även om (en) volvo normalt är helt felfri(a).D59471 wrote:likamed tecknen
Din bok vilken utgåva är det (den här är tryckt 64 i 5000ex)?
http://www.1800philes.com/docs/files/?c ... ile_id=980
Vid nytryck står dessa uppgifter under den vita ramen med originaluppgifterna.
Det var ej likamed-tecken utan de engelska orden stod inom parantes efter de svenska.
Just boken om framvagnen är från 1969 (4.69) och tryckt i 5.000 exemplar.
Vet du om det skiljer något mellan böckerna? Den som trycktes 1964 kan ju inte gärna behandla de saker som infördes senare i produktionen då de ej fanns då.
Frågan är om de senare böckerna behandlar fler saker än de tidiga då de måste ta upp både tidigt och sent utförande?
Jag har gröna häften från 1963, 1964, 1968, 1969, 1970, kanske fler årgångar. Alla tryckta i 5.000 exemplar. Det måste finnas grymt mycket sådana gröna häften ute i landet. De som handlar med billitteratur tar nog ut överpriser för dem.
Just boken om framvagnen är från 1969 (4.69) och tryckt i 5.000 exemplar.
Vet du om det skiljer något mellan böckerna? Den som trycktes 1964 kan ju inte gärna behandla de saker som infördes senare i produktionen då de ej fanns då.
Frågan är om de senare böckerna behandlar fler saker än de tidiga då de måste ta upp både tidigt och sent utförande?
Jag har gröna häften från 1963, 1964, 1968, 1969, 1970, kanske fler årgångar. Alla tryckta i 5.000 exemplar. Det måste finnas grymt mycket sådana gröna häften ute i landet. De som handlar med billitteratur tar nog ut överpriser för dem.
Re:
Det skiljer på bla skränkningen.D59471 wrote: Vet du om det skiljer något mellan böckerna?
Det måste finnas grymt mycket sådana gröna häften ute i landet.
Min bok är då en nyare (reviderad 71) utgåva och är tryckt 79 och inte 73 som jag tidigare påstod.
Volvo har antagligen ändrat till nya värden av någon anledning och man bör nog använda de senaste värdena.
Du kan ju jämföra specifikationerna på (engelska) äldre böcker med dina egna.
http://www.1800philes.com/docs/volume/?volume_id=4
Många häften blir det, tex b18a häftet jag har är tryckt 3000ex -68, 3000ex -70, 5000ex -71, 5000ex -73, och 3000ex -77, det blir minst 19000ex.
Dessutom finns det äldre häften i kanske lika många ex.
Det känns ju rimligt att följa de nyaste värdena, om de syftar till samma framvagnsutförande.
Kul att det i alla fall trycktes så pass många häften. Hoppas bara att de hittar till rätt händer. De är ju otroligt användbara.
Jag minns att t.o.m det lokala biblioteket hade en komplett uppsättning i en pärm för några år sedan.
Snart skall de dock digitaliseras. Jag måste bara få tillgång till en lite bättre scanner.
Kul att det i alla fall trycktes så pass många häften. Hoppas bara att de hittar till rätt händer. De är ju otroligt användbara.
Jag minns att t.o.m det lokala biblioteket hade en komplett uppsättning i en pärm för några år sedan.
Snart skall de dock digitaliseras. Jag måste bara få tillgång till en lite bättre scanner.
Ja. Men det gällde tidigare också. I min bok från 1969 står följande om hjul:
Utf. 1 och 4 med slang, utf. 2 och 3 slanglösa.
Utf. 1:
5,90 x 15\" - 4PR
6,40 x 15\" - 6PR
165SR15\" - 4PR
Utf. 2:
6,00 x 15\" - 4PR
6,40S15\" - 6PR
Utf. 3:
165S15\" - 4PR
Utf. 4:
165SR15\" - 4PR (endast 123GT)
För 5,90 x 15\", 6,00 x 15\", 165S15\", 6,40 x 15\", och 6,4S15\" bör trycket ökas 0,3kg/cm2 vid långvarig körning med hög hastighet (över 140km/tim).
4PR: Trycket får ej överstiga 2,1kg/cm2
6PR: Trycket får ej överstiga 2,5kg/cm2
Utf. 1 och 4 med slang, utf. 2 och 3 slanglösa.
Utf. 1:
5,90 x 15\" - 4PR
6,40 x 15\" - 6PR
165SR15\" - 4PR
Utf. 2:
6,00 x 15\" - 4PR
6,40S15\" - 6PR
Utf. 3:
165S15\" - 4PR
Utf. 4:
165SR15\" - 4PR (endast 123GT)
För 5,90 x 15\", 6,00 x 15\", 165S15\", 6,40 x 15\", och 6,4S15\" bör trycket ökas 0,3kg/cm2 vid långvarig körning med hög hastighet (över 140km/tim).
4PR: Trycket får ej överstiga 2,1kg/cm2
6PR: Trycket får ej överstiga 2,5kg/cm2