Bearbetning /Förbättring av topp

Moderatorer
Post Reply
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Bearbetning /Förbättring av topp

Post by Hasse63 »

Det pratas om planing och bearbetning av förbräningsrum och kanaler när man vill ha mer hästkrafter, men har hört av folk utanför forumet säga att det är ganska värdelöst att plana pga dagens bränsle.
rätt/fel?.

Här säger några att 2 mm är lagom att plana en a-topp och några drar till med 3-4 mm. MEN då måste man bearbeta förbräningsrummen för att det inte ska spicka eller.

Så om man nu vill trimma \"lite lagom\", runt 130+ hk hur ser då den deperfekta/optilala toppen ut tillsammans med någon modern kam och en eller två förgasare men där förbrukningen ligger undre litern på långkörning.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Bengan75
Posts: 120
Joined: Mon May 08, 2006 12:46 pm

Re: Bearbetning /Förbättring av topp

Post by Bengan75 »

Hasse63 wrote:Det pratas om planing och bearbetning av förbräningsrum och kanaler när man vill ha mer hästkrafter, men har hört av folk utanför forumet säga att det är ganska värdelöst att plana pga dagens bränsle.
rätt/fel?.

Här säger några att 2 mm är lagom att plana en a-topp och några drar till med 3-4 mm. MEN då måste man bearbeta förbräningsrummen för att det inte ska spicka eller.

Så om man nu vill trimma "lite lagom", runt 130+ hk hur ser då den deperfekta/optilala toppen ut tillsammans med någon modern kam och en eller två förgasare men där förbrukningen ligger undre litern på långkörning.
Kör du på 98 oktan och använder nåt lätt oktanhöjande typ Tripak eller 104++ (som KG säljer) kan du nog köra rätt hårt planat utan att det spikar allt för mycket.. Jag har förvisso bara planat till 84.4 mm och visst spikar det om jag kör på 95, men med tripak+98 funkar det riktigt bra..

Nån borde ju ha nån bra proffsbyggd topp från KG eller liknande som kan säga hur mycket planad dom är.. förvisso e väl förbränningsrum och kanaler rätt mycket bearbetade på dom oxå.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re: Bearbetning /Förbättring av topp

Post by Rogge »

Bengan75 wrote: nåt lätt oktanhöjande typ Tripak eller 104++ (som KG säljer) kan du nog köra rätt hårt planat utan att det spikar allt för mycket..
är inte E85 oktanhöjande? borde ju iaf vara billigare än nån oktanbooster.
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Nordetun
Posts: 83
Joined: Thu Feb 23, 2006 7:48 pm
Location: Örebro

Post by Nordetun »

Finns det några direkta fördelar med att plana mer än 2mm? Om man nu inte ska få rätt komförhållanden vid kolvbyte dvs.

Känns rätt så överkill att kanske plana 3-4mm, kan inte tänka mig att man tjänar så fruktansvärt mycket effekt, och som sagt så spikar det skönt med 95oktan.

Allt beror väl helt på vad man ska ha bilen till men för att få ut ~130hk kräver ju inte mer än planing 2mm + lättare portning av toppen med större ventiler, D-kam och dubbla SU.

Har inte mycket till övers för sk oktanhöjande medel.


För att återgå till rubriken så är en bearbetning av förbränningsrummet bra för det minskar tendensen till spikningar och gör att förbränningen blir effektivare, speciellt bra om man planar toppen mycket eller har turbo. Att porta toppen ökar flödet och man kan på så vis få ut mer av trimkammen.
Amazon -65
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

med en vassare kam så sänker du det effektiva kompet, därför planar man, ju mer man planar, ju mer tryck får man, och med mer tryck på bränsle-luft blandningen när den antänds så skickar det ner kolven \"hårdare\"

har jag rätt eller fel? mer planing (inom vissa gränser) = mer effekt. så planar man 3-4mm får man ut mer effekt än om man planar 2mm.

men visst måste man öka flödet i toppen oxå. annars är det ganska onödigt att plana mycket.
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Jag är ute efter en motor som är piggare än original och som har god ekonomi.
Har D-kam nu i en annan motor och dcd 36x36 men det lutar år Hif6or. Har även 2 Solex 40:or.

För min del blir det dyrt i längden att köra med oktanhöjade, så då är det bättre att modda förbränningsrummen mer eller så kanske det räker som det är?
Den går som åretruntbil men inte på saltade vägar på vintern.

Så här ser förbräningsrummen ut nu. Okänd B18 topp som är planad till 85mm. (B20 insugsventiler)
Gör en bearbetning till sträcken någon effekt eller förbättring av flöde :?:
http://i2.photobucket.com/albums/y24/Ha ... 835X44.jpg

In och utlopp. Något mer man kan göra här :?:
http://i2.photobucket.com/albums/y24/Ha ... 1840mm.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y24/Ha ... 39X255.jpg

Det enda jag gjort med toppen är att snygga till alla repor efter slipstift och slipat in ventilerna
Ska visst vara en gamal rallytopp.
Komentera gärna :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Nordetun
Posts: 83
Joined: Thu Feb 23, 2006 7:48 pm
Location: Örebro

Re:

Post by Nordetun »

Rogge wrote:med en vassare kam så sänker du det effektiva kompet, därför planar man, ju mer man planar, ju mer tryck får man, och med mer tryck på bränsle-luft blandningen när den antänds så skickar det ner kolven "hårdare"

har jag rätt eller fel? mer planing (inom vissa gränser) = mer effekt. så planar man 3-4mm får man ut mer effekt än om man planar 2mm.

men visst måste man öka flödet i toppen oxå. annars är det ganska onödigt att plana mycket.
Har inte hittat någon kurva på hur effekten ökar relativt till hur mycket man planar, skulle faktiskt vara intressant att se hur mycket det gör på tex en orginaltopp, en steg2topp från tex KG, mfl, kanske inte blir exakta siffror men man får ju iaf en aning om vad som händer vid vilken mm.

Men för en lättare trimning med D eller K-kam skulle jag nog inte ta mer än 2mm iaf till att börja med


I övrigt tycker jag toppen ser helt okej ut som den är, vassa kanter är väl det värsta att ha då det stör blandning och flöde under förbränningen.
Lycka till!
Amazon -65
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Hm. de skulle som sagt va kul o veta om det blir fler hk med 4mm än 2.
men det sliter mer på allt också med högt komp. (lager och i kolvens lillände)

Jag tycker också det ser bra ut som det är men frågan är om jag känar något på att göra fler förändringar som gör att flödet ökar. Man det kanske inte blir någon skilnad när jag inte strävar efter fler hk är ca 130.

Avgasknölen är bara lite förminskad vad jag kan se och en minskning av den bör väl öka på lungkapasiteten.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Nordetun
Posts: 83
Joined: Thu Feb 23, 2006 7:48 pm
Location: Örebro

Post by Nordetun »

jag hade nog plockat ihop allt och sedan testat det i en rullande landsväg, då ser man ju ganska snart om man behöver öka flödet mer eller om det räcker, sålänge motorn håller sig fri från spikningar dvs
Amazon -65
Post Reply