MC förgasare

Moderatorer
Jahkov
Posts: 20
Joined: Mon Nov 21, 2005 3:39 pm
Location: Tomelilla

MC förgasare

Post by Jahkov »

Köpte mig en förgasarbrygga på skroten för 2000kr för ett tag sedan. Det var Keihin CV 40mm som suttit på en Kawa ZX-9R.
Fina grejor med acc.pumpar och gaslägesgivare. Har typ samma sorts förgasare på min Honda VTR Firestorm, fast där är dom bara två men dock 48mm stora. Inga konstigheter att skruva och justera tycker jag.

Stod och måttade på B20:an i amazonen nu i helgen. Hur svårt kan det va tänkte jag när jag stod där. Jo, ett nytt insug får man ju svänga ihop med svetsen, några rörbitar och en fläns. Lite \"VVS-arbete\" så att säga.

Men då börjar man ju fundera lite. Varför har inte fler gjort den här operationen om det nu är så himla lätt??? Polarens styvfarsa hade 4x40mm Keihin på en 2liters Pinto i en Super7-replica. Och den lär ha gått riktigt väl med den uppsättningen.
Har jag missat något här nu?? Eller är det så enkelt som jag tror det är?
Jo, bestyckning av munstycke lär kanske skilja lite mellan 900cc Kawa och 2000cc Volvo. Men hur svårt kan det då vara??
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Inte svårare än att ha en drös med halsringar och munstycken och möjlighet att bänka. Allt går men det är nog mycket jobb. Fast det kan ju vara himla kul om man har råd och tid. Ett utgångsläge kan väl vara att sätta i motsvarande 2 dubbla weber 40 ors munstycken och halsringar.

Varför har ingen gjort det tidigare? Jag tror det är väldigt enkelt. Nästan alla följer redan färdiga koncept men blir därmed bara lika bra som alla andra. Det var därför Colin Chapman var och är kung. Han gjorde som ingen annan gjort tidigare.

Kör hårt och berätta hur det går.
-anglofil-
matteponken
Posts: 18
Joined: Sun May 28, 2006 6:53 pm

Post by matteponken »

JPM i Helsingborg använder MC förgasare, vet ej om han har använt till någon Volvo,men därimot till Ford pinto. duger bra upp till 2L motorer

http://www.jpmotorsport.se
1800thomas
Posts: 7
Joined: Thu Feb 19, 2004 9:23 pm
Location: Glada Hudik

Post by 1800thomas »

Med original bestyckning lär dom räcka till minst 150hk, det är ungefär där zx9:an ligger original.
jens gustavsson
Posts: 113
Joined: Wed Mar 03, 2004 12:16 pm
Location: sävar/umeå
Contact:

Re:

Post by jens gustavsson »

Henke 12136 wrote:Inte svårare än att ha en drös med halsringar och munstycken och möjlighet att bänka. Allt går men det är nog mycket jobb. Fast det kan ju vara himla kul om man har råd och tid. Ett utgångsläge kan väl vara att sätta i motsvarande 2 dubbla weber 40 ors munstycken och halsringar.

Varför har ingen gjort det tidigare? Jag tror det är väldigt enkelt. Nästan alla följer redan färdiga koncept men blir därmed bara lika bra som alla andra. Det var därför Colin Chapman var och är kung. Han gjorde som ingen annan gjort tidigare.

Kör hårt och berätta hur det går.
du kan inte jämföra en 40mm flatslide förgasare med weber 40mm gasare de motsarar nog mer weber 45-48 med 40+mm halsring i flöde.

komihåg att en flatslide har 40mm på trångaste stället (bara en nål i vägen) skulle gissa på att du måste upp i 42mm halsring innan du får samma aria i en weber med spridare mm i vägen.
B20 STREET TURBO 10.61/402m /1.7bar
(506WHP/2.2bar csp)

B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m

jens@savarturbo.se
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Jens, ok. Kan inte mc-grejjer. Vet bara att de är dåliga för de har bara två hjul. Halva nöjet lixom. :lol:
-anglofil-
jens gustavsson
Posts: 113
Joined: Wed Mar 03, 2004 12:16 pm
Location: sävar/umeå
Contact:

Re:

Post by jens gustavsson »

Henke 12136 wrote:Jens, ok. Kan inte mc-grejjer. Vet bara att de är dåliga för de har bara två hjul. Halva nöjet lixom. :lol:
jag är ingen expert på mc gasare heller, men jag skulle gissa på att det är ungefär som jag skrev.
B20 STREET TURBO 10.61/402m /1.7bar
(506WHP/2.2bar csp)

B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m

jens@savarturbo.se
b20
Posts: 207
Joined: Sat May 14, 2005 12:01 pm

Post by b20 »

Är också sugen på att bygga mc förgasre på min b20. Vad ska man tänka.
Hur stora ska förgasarna vara?
Hur ska man göra iordning insug mm..
Old volvo's never die they only go faster!
volvo 144 1970
b20
Posts: 207
Joined: Sat May 14, 2005 12:01 pm

Post by b20 »

Vilka mc förgasare (flatside) är jämförbara med dubbla weber 48:or????
Blir det nån skilnad i effekt mellan mc förgasare och weber/dellorto förgasare???
Old volvo's never die they only go faster!
volvo 144 1970
Amazon_123GT
Posts: 143
Joined: Thu Aug 03, 2006 9:36 am
Location: Falköping

Re: MC förgasare

Post by Amazon_123GT »

är de inte nån på rejsa eller va det är som har en 850 femma med 5 förgasare?

vet itne nån mer info.. men har för mig ja läst nogt sådant i någon tråd nånstans..
Trimma för att köra fort? NÄ, BRETT;)
Norbagan
Posts: 50
Joined: Mon Dec 10, 2007 1:17 pm
Location: Trondheim

Re: MC förgasare

Post by Norbagan »

det fantes en hvit amazon i bilsport sent på 80tallet som hadde b30 m 6 mikuni mc forgssere (volvo sonnet). Har montert 2 mikuni 35mm fra en japps på min panhead, alt av dyser fins å få kjøpt til mikuni så de kan i prinsip tilpasses hva som helst. Begyn med tomgangs dyse. når den er riktig (stabil) går du videre til mellomregister osv.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: MC förgasare

Post by J.LUNDIN »

Den här frågan har varit uppe minst en gång tidigare och det finns säkert svar om man nu orkar leta. Som svar på lämplig design och storlek kan ni kolla in följande firma:
Esslinger Engineering, USA (sysslar med 2,0 liters Fordmotorer)

Jag har själv besökt firman ifråga och dom verkar veta vad dom håller på med, dessutom var dom trevliga och lät oss se dom bitar dom höll på med. Den här firman säljer inte bara delar rakt över disk, dom tillverkar dom och säljer även färdiga racefordon, vilket gör dom väl insatta i det dom gör. :D
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: MC förgasare

Post by Blomquist »

http://www.picasaweb.google.com/goblright/Mikuni
Företaget V-performance i USA har en hel del porriga grejer på menyn. Mikuniförgasarna är en av dem. verkar lovande.
Man får inte göra reklam här så ni får googla själva.
Som vanligt får jag inte bilden att funka. Hopplöst.
Nu har jag ändrat den såsom jag uppfattar att man skall göra. Det funkar i alla fall inte. Suck.
Last edited by Blomquist on Sat Feb 02, 2008 4:42 pm, edited 1 time in total.
210 -64, 223 -68
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Re: MC förgasare

Post by JE Jr »

sen klicka på "recent developments"

Eh? Nog får man väl länka till företag? eller har jag missat nåt?

Image

Edit: Jäkligt skumt, måste höra med de andra modratorerna varför det är såhär numer... Jag tycker inte det borde vara så att alla webadresser man skriver in försvinner!!
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: MC förgasare

Post by J.LUNDIN »

Jag fick inte heller in den webbadress till Esslinger som jag tänkt förmedla......!
Post Reply