Motor b18 trimmning

Moderatorer
hokan_TNT
Posts: 9
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:23 pm

Motor b18 trimmning

Post by hokan_TNT »

Har en gammal slö 100% orginal b 18 motor fundera på hur mkt extera det skulle ge om jag bara bytte till dubbla SU-Förgasare utan o byta kam eller plana toppen nu släpper det inte en loss på blöt asfalt typ 0 till 100 på 500 meter
hokan_TNT
Posts: 9
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:23 pm

Post by hokan_TNT »

har till gång till fräs men jag vet inte riktigt hur det funkar... om man måste ställa om massa saker om man planar toppen.. är inte så inne på området ännu.. :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Hej och välkommen :D

Att byta till dubbla SU ger ingen direkt effekt på en A-motor (bara låter mer)
En motor som är trött eller allmänt orkeslös ska inte trimmas för det slutar med ras om man inte renoverar den först vill säga.

Om det inte är en massa vändkanter så kan räcka med att byta alla lager och ringar och få ventilerna infrästa och inslipade för att sedan stoppa in en lite vassare kam och planad topp så håller det betydligt längre och du får ut mer av trimmet.

Sen så ska du inte ge dig på att plana om du alltig djort det för och framförallt inte stått framför en fräss. För din och för toppens skull :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
hokan_TNT
Posts: 9
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:23 pm

Post by hokan_TNT »

fräst har jag gjort 100 tals gånger dock aldrig nån topp måsta man ställa om massa saker om man fräser toppen eller är det bara o fräsa ner den o byta ventiler o få dom inslipade ?
hokan_TNT
Posts: 9
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:23 pm

Post by hokan_TNT »

motorn är inte sliten så bara att det är b18 inte nå vidare pigg över huvve tage den är ju orginal + att tändningen verkar fel inställd föör vid typ 3000-4000 varv så puffar förgasaren om man typ försöker köra om.
Nordetun
Posts: 83
Joined: Thu Feb 23, 2006 7:48 pm
Location: Örebro

Post by Nordetun »

Är inte motorn renoverad någon gång under sin livstid är den nog rätt slut, beror ifs på hur långt den gått också men utslitna lager kolvringar och otäta ventiler är ju något som kommer med milen. Att renovera motorn är en bra investering om man vill att motorn ska rulla många fler mil. Att trimma en sliten orenoverad och trött motorn kommer för eller senare sluta i motorras.

Att du inte slår några rekord i 0-100 beror ju på att motorn i sitt orginalutförande inte direkt är en sportmotor ala 300hk+.

Satsa på renovering till att börja med och sen trim.
Amazon -65
Bengan75
Posts: 120
Joined: Mon May 08, 2006 12:46 pm

Post by Bengan75 »

Jupp, kolla upp om du har renoveringsbehov först.. Sen ger nog en annan kam + lite planad topp mer än bara byte till dubbelförgasare... Kombinerat är givetvis det bästa..
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Det låter på ditt sätt att förklara att du är oerfaren men jag kan ha fel :wink:

Att få en gammal amazon att släppa loss på blötasfalt klarar knappt min skulle jag tro, har inte testat och kommer häller inta att prova för jag är rädd att något går sönder då.

Tänk på att det kan vara originalmotorn som bör vara original tycker jag.
Så du kanske skulle leta en annan t ex en fräch B-20 :roll:

Om du nu ska fräsa ner toppen så ta 1.5-2mm och fråga ägaren till fräsen hur du gör. Vad jag vet så ska du ha en krona som har hela bredden på en gång. Läma sedan in den för att få ventilerna fräsa och inslipade och medan det görs så har du lyft ur motorn och bytt alla lager och satt på nya kolvringar och kanske en C-D-K-kam och motorn matar du sen med de dubba Su:rna.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Bara så du vet så kostar det några hundringar att plana en B18 topp.

Fast det är kul att göra det själv. Mitt tips om du vill göra det själv är följande: skaffa en beggad topp som funkar, skruva på den och kör medans du experimenterar med din egna topp. Då kan du absolut slipa in ventilerna själv, och även göra mer avancerade grejer. Det är superkul att stå med nålfilen och slipa bort gjutskägg i portarna... 8)
-anglofil-
hokan_TNT
Posts: 9
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:23 pm

Post by hokan_TNT »

Okey ska se om jag kan få tag i en annan motor som jag kan ha o exprimentera med... o lära mig litte mer angånede dessa saker
hokan_TNT
Posts: 9
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:23 pm

Post by hokan_TNT »

om jag planar toppen är det bara o sätta dit den igen då eller måste man justera ventiler o grejjer då ?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Du måste justera ventilspelet sen. Lossa muttern på varje vippa och skruva ur spårskuvev lite innan du monterar vipparmsbryggan igen, sen är det \"bara\" att justera in avståndet till 0,40. OM du inte planar mer än 1,5-2mm för då bör du ha kortare stötstänger :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
hokan_TNT
Posts: 9
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:23 pm

Post by hokan_TNT »

fins det nån stans där man kan se bilder på ¨hur det funkar när man gör detta eller nått liknande ?`? jag är inte inne så mkt på bil motorer än Men jag har inte tummen mitt i näven om jag sejjer så ... :)
Bengan75
Posts: 120
Joined: Mon May 08, 2006 12:46 pm

Post by Bengan75 »

Om du aldrig gjort det e de väl nästan bäst att du ber nån som kan visa dig, det e väldigt enkelt egentligen..
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Titta i verkstadshandbökerna http://www.volvoamazonpictures.se/
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply