Få loss bromstrumma bak,hur??

Moderatorer
Daniel Ö

Få loss bromstrumma bak,hur??

Post by Daniel Ö »

Hej det är så att jag ska ta ner å smörja upp å byta bromsbackar bak på min -70'a men efter att jag försökt få loss trumman i ca 4 timmar igår gav jag upp!!

Den sitter helt sjukt hårt fast på axeln! Har försökt banka å slå,värma med gassvetsen och avdragare i olika kominationer men helt utan resultat,det händer ingenting!

Nån som har tips på hur jag ska göra?

Det börjar bli akut då jag ska besiktiga den snart å bromsarna bak kärvar..

Tacksam för svar!

Mvh Daniel
Hasse63

Post by Hasse63 »

Hej och välkommen :wink:

Du måste ha en avdragare som du skruvar fast med hjälp av hjulmuttrarna. minst en 3-klo (tre ben) måste du ha. Slå sedan på centrumskruven så ska det lossna och sen för att hjälpa till så kan värme vara bra.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
StefanM

Post by StefanM »

trumman sitter på kona så den ramlar inte direkt av utan ibland krävs det rediga doningar. En klassisk avdragare är ju annars den som fortfarande? finns på Biltema. En svarvad historia med en plan platta med en massa olika bultmönster i, den passar väl även amazon antar jag?
Lars Bd

Post by Lars Bd »

Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Daniel Ö

Post by Daniel Ö »

Tack för svaren! Jag provade en \"raggar-lösning\" jag lossade muttern så den satt långt ut å satte dit sprinten å körde en sväng verkar ha lossat,säkert inte alls bra att göra så men jag va desperat,har redan provat med 3 grepps-avdragare å värmt samtidigt,avdragaren höll på att knäckas!

Men jag ska ut å plocka ner det å kolla nu! :)

Tack för hjälpen gubbar!
viadrus

Post by viadrus »

Jo men hade samma problem typ satt så in i .... provade klov avdragare men dom bara halkade av hela tiden. Men köpte sen en sån som nämndes ovan från biltema för ca: 250 spänn eller nåt å den passade inte med bultmönstret konstigt nog men jag slipade upp några hål ett par millimeter sen gick det som smort. Kan rekommendera den varmt.
Volvo Amazon -63 i familjen sen nyköp
Hasse63

Post by Hasse63 »

Jag har också provar kloavdragare och den halkade också lite, sen så stjäl den åtdragningsmoment tycker jag. Då är den typ som biltema säljer mycket bättre. Den halkar inte och kräver inte att man tokdrar,
en sån hemgjord hittade jag på en loppis som är skit bra.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Daniel Ö

Post by Daniel Ö »

Köper nog en sån avdragare på Biltema. Trumman lossade med \"raggar-lösningen\" men så drog jag åt muttern lite för at åka ut till garaget å då hade den satt sej igen! haha!
Krille_____

Post by Krille_____ »

jag brukar justera in brombeläggen så brukar de gå lättare.
Kan ju sitta hårt som fan på axeltappen också :lol:
Amazon -68
anton!

Post by anton! »

Hade också en rolig fight med min ena trumma bak, totalt tre stycken av bultarna som håller fast armen på kloavdragarn gick tvärt av, tror jag försökte 20 ggr men skiten slant hela tiden. Försökte värma, banka, bända, böna och be den förbannade trumman att lossna, men den var obeveklig. Då tog jag och böjde in klorna på avdragaren så dom fick ett bättre grepp, med följd att en arm på avdragaren sprack i två delar. (och det var ingen biltema avdragare utan en rätt så dyr pryl)

Då kollade jag upp vad en riktig skulle kosta, 300 spänn på biltema, pff aldrig i livet... SÅ hårt kan den väl inte sitta! skitn åker ju bara av en gång var tionde år eller något sånt.

Sen försökte jag bygga en egen avdragare av en bit 5mm stål, borrade upp bultmönstret, gjorde ett hål i mitten och planerade att svetsa dit en hylsa som jag sen svetsar dit en bult i. Men jag hade ingen tillräckligt stor borr så pinnbultarna gick inte in.

Det hela slutade med att jag kastade den så långt jag kunde in i en mörk vrå i garaget och åkte iväg till lokala bilmecken och lånade en riktig avdragare och vips så var trumman av.

Fan att man alltid ska krångla till det för sig.
parbring

Post by parbring »

Jag öppnar den här gamla tråden igen då jag har samma problem...

Jag har försökt och dragit med glidhammare ett bra tag, men det funkar uppenbarligen inte, även om jag fått loss många andra trummor på det viset.

Dock undrar jag om det här med avdragare. Måste det vara en sådan som man fäster i hjulbultarna? Det var nämligen så att i min desperation att få loss trumman så knackade jag lite här och var, och bla. på hjulbultarna så dom föll in i trumman. :? Alla utom en ynka som sitter kvar... :roll:

Tacksam för svar!
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
StefanM

Post by StefanM »

glidhammare? vet inte om du förstått hur trumman sitter fast men den sitter på en ganska redig kona på drivaxeln och då måste man ha en avdragare. En kona som är så pass stor kan fastna nåt djuriskt om muttern är för hårt dragen.
Har du dessutom knackat in bultarna så har du dessutom inte gjort det lätt för dig..................en avdragare som griper på utsidan är dömt att misslyckas utan den måste sitta stumt på centrum.
Tror nästan du åker på att skaffa dig en beg trumma och sen kapa sönder den gamla så du kan pilla tillbaks bultarna i hålen och sen använda en korrekt avdragare.
parbring

Re:

Post by parbring »

StefanM wrote:glidhammare? vet inte om du förstått hur trumman sitter fast
Jo, har förstått det nu. Har dock fått loss trummor på andra kärror utan större problem med glidhammare...
StefanM wrote: en avdragare som griper på utsidan är dömt att misslyckas utan den måste sitta stumt på centrum.
Tror nästan du åker på att skaffa dig en beg trumma och sen kapa sönder den gamla så du kan pilla tillbaks bultarna i hålen och sen använda en korrekt avdragare.
Dömt att misslyckas? Helt säker alltså?
Hmmm... Tja, det var ju lite trist eftersom trummorna som sitter på är svarvade och renoverade. :?

Justja - nämnde inte det. Det är inte min Amazon det rör sig om denna gång, utan min PV med B18. Men är det samma trummor bak på en PV 61/62 som på min Amazon ´65? Isåfall skulle jag ju kunna norpa från den...
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Lars Bd

Post by Lars Bd »

Om du inte genom ett mirakel lyckas få dit hjulskruvarna kanske en kapning av bromssskölden kan vara ett billigare alternativ än de nyrenoverade trummorna.
Så kan du återmontera skruvarna och dra av trummorna hela istället.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
parbring

Re:

Post by parbring »

Lars Bd wrote:Om du inte genom ett mirakel lyckas få dit hjulskruvarna kanske en kapning av bromssskölden kan vara ett billigare alternativ än de nyrenoverade trummorna.
Så kan du återmontera skruvarna och dra av trummorna hela istället.
Jo, visserligen. Men borde det inte vara knepigt att hitta vettiga ställen i bromskölden att kapa på för att komma åt? Och risken att man kapar sönder typ bromsbackar och hjulcylinder känns större då också...

Men dock så jämförde jag bromsköldar och trummor mellan Amazonen och PV:n, och det skiljer sig på så vis att på Amazonen så överlappas trumman av bromsskölden, men det gör den inte på PV:n. Därmed anser jag att det borde finnas i vart fall en liten chans att lyckas få en kloavdragare av större snitt att få grepp om trumman. Tycker det kan vara värt ett försök...
Post Reply