Törnrosa 59:a
Re: Törnrosa 59:a
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Törnrosa 59:a
Nu har turen kommit till förgasaren.
RENGÖRING!!!!
Har borstat av det värsta med mässingborste och avfettning, och låter den sedan ligga och dra en dag eller så, för att lösa upp den asfaltliknande dynga som är där bitvis..
Ville grovrengöra innan jag tar isär allt, den var så grisig.
RENGÖRING!!!!
Har borstat av det värsta med mässingborste och avfettning, och låter den sedan ligga och dra en dag eller så, för att lösa upp den asfaltliknande dynga som är där bitvis..
Ville grovrengöra innan jag tar isär allt, den var så grisig.
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Törnrosa 59:a
Hejja! Bra jobbat Fortsätt uppdatera oss med framstegen.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Re: Törnrosa 59:a
Beläggningar av bensin är välkänt i E85-konvertringskretsar. Det är vanligt på bilar som tidvis står avställda, hobbybilar, projektbilar etc. etc.
När man konverterar en bensinbil till E85 blir det ju en riktig dusch med etanol. Etanolen löser upp dom här beläggningarna, som brukar anses som en sorts hartz. Det följer med i bränsleledningarna och kan täppa igen bränslefiltret nästan på nolltid. Därför är receptet att byta bränslefiltret efter något hundratal mil om man har konverterat motorn.
Så om "asfalten" inte vill ge med sig, pröva med T-sprit.
I en förlängning av det här ligger förklaringen på att man även skall byta bränsleslangar av gummi när man E85-konverterar. Mer om det tar vi en annan gång.
När man konverterar en bensinbil till E85 blir det ju en riktig dusch med etanol. Etanolen löser upp dom här beläggningarna, som brukar anses som en sorts hartz. Det följer med i bränsleledningarna och kan täppa igen bränslefiltret nästan på nolltid. Därför är receptet att byta bränslefiltret efter något hundratal mil om man har konverterat motorn.
Så om "asfalten" inte vill ge med sig, pröva med T-sprit.
I en förlängning av det här ligger förklaringen på att man även skall byta bränsleslangar av gummi när man E85-konverterar. Mer om det tar vi en annan gång.
Re: Törnrosa 59:a
När det gäller beläggningar inuti förgasaren, är det precis som du säger A-masen. Jag var inte så tydlig i mitt förra inlägg, "asfalten" jag pratar om är på utsidan, jag gissar på att det är använt ngn slags packningsklister som inte är bensintåligt, och det har sen runnit nerför förgasaren och fastnat ihop med övrig dynga(smuts/sand/damm).
Det verkar lösa sig när det ligger i avfettning.
Hade jag haft RIKTIG avfettning så hade det säkert runnit av.
Det verkar lösa sig när det ligger i avfettning.
Hade jag haft RIKTIG avfettning så hade det säkert runnit av.
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Törnrosa 59:a
Man lär sig som sagt..
Låt inte förgasaren ligga i smutsig
avfettning så länge, då aluminiumet kan missfärgas (oxid?).halva förgasaren blev ganska mörk..
Åja, ska prova bjuda den lite thinner sen, få se om det hjälper.
Låt inte förgasaren ligga i smutsig
avfettning så länge, då aluminiumet kan missfärgas (oxid?).halva förgasaren blev ganska mörk..
Åja, ska prova bjuda den lite thinner sen, få se om det hjälper.
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Törnrosa 59:a
Snyggt jobbat!
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Re: Törnrosa 59:a
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
-
- Posts: 14
- Joined: Mon May 19, 2014 6:13 am
- Location: Kungälv
Re: Törnrosa 59:a
Underbar tråd! Jag hämtar inom kort hem min "nya" 64'a som stått sen 89..
Amazon 4D - 1961
Toyota GT86 - 2014
Audi A6 Allroad - 2004
Nissan GT-R - 2011
Toyota GT86 - 2014
Audi A6 Allroad - 2004
Nissan GT-R - 2011
Re: Törnrosa 59:a
Har gjort några packningar själv, ska skaffa en kulhammare, det är lite väl terapiaktigt att klippa ut dem med sax..
Jag hittade en del fel i förgasaren när jag gick igenom den.
Skruven som låser luftkonan var lös, och så har nån uppfinningsrik rackare justerat flottörhöjden genom att slipa av flottören. Den slipade överst.
Vinkeln mellan de 2 packningsytorna på flottörhuset är inte samma vinkel som det är mellan motsvarande ytor på förgasarhuset... Upptäckte det vid ihopmonteringen.
Som gjort för tjuvluft. Var tvungen att lösa det med packningsklister. Nästa förgasare får smaka fräsen tror jag.
Fick ihop den iaf.
Jag hittade en del fel i förgasaren när jag gick igenom den.
Skruven som låser luftkonan var lös, och så har nån uppfinningsrik rackare justerat flottörhöjden genom att slipa av flottören. Den slipade överst.
Vinkeln mellan de 2 packningsytorna på flottörhuset är inte samma vinkel som det är mellan motsvarande ytor på förgasarhuset... Upptäckte det vid ihopmonteringen.
Som gjort för tjuvluft. Var tvungen att lösa det med packningsklister. Nästa förgasare får smaka fräsen tror jag.
Fick ihop den iaf.
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Törnrosa 59:a
Madeinsweden - Ser fram emot en tråd om 64:an
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Törnrosa 59:a
Nu har jag monterat förgasaren och luftat bromsarna.
Jag köpte B--temas luftningskit med slang, mellanstycke, kort slang, backventil och flaska.
Det gick inte att använda ihop med Volvos svo som har slanganslutning på en sexkanthylsa med skaft.
Då det läcker in luft mellan hylsa och bromsluftningsnippel.
Så det var bara att ta fram en liten blocknyckel som jag inte hade, och sätta slangen direkt på nippeln.
Tillverkning av blocknyckel:
Sen var de korta slangarna som medföljde för mjuka, så de lossnade från nippeln så fort det blev lite tryck mellan luftningsnippel och backventil. Hittade lite 4mm armerad Mb-slang till högtrycks-vindrutespolning, och med den + nerställt fjädertryck på backventilen så gick det riktigt smidigt att lufta bromsarna på egen hand.
Hela kittet:
Så nu finns det bromsar
Jag köpte B--temas luftningskit med slang, mellanstycke, kort slang, backventil och flaska.
Det gick inte att använda ihop med Volvos svo som har slanganslutning på en sexkanthylsa med skaft.
Då det läcker in luft mellan hylsa och bromsluftningsnippel.
Så det var bara att ta fram en liten blocknyckel som jag inte hade, och sätta slangen direkt på nippeln.
Tillverkning av blocknyckel:
Sen var de korta slangarna som medföljde för mjuka, så de lossnade från nippeln så fort det blev lite tryck mellan luftningsnippel och backventil. Hittade lite 4mm armerad Mb-slang till högtrycks-vindrutespolning, och med den + nerställt fjädertryck på backventilen så gick det riktigt smidigt att lufta bromsarna på egen hand.
Hela kittet:
Så nu finns det bromsar
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Törnrosa 59:a
När bromsarna var klara, så körde jag ut ur garaget och lät den vara igång ett tag, har satt dit en ny 88 graders termostat, och ville se så att det funkade som det ska.
Det gjorde det inte.
Tempmätaren gick upp högt, nästan så att man inte såg nålen,
Och så tryckte den ut ganska mycket vätska ur kylarens evakueringsrör.
Kylaren var ordentligt varm och slangarna in/ut var kalla.. (nån får gärna förklara för mig hur det kan bli så.. )
Jag tog lös termostaten och provkokade:
Men den öppnar vid rätt gradtal.
Den gamla termostaten öppnade uppåt, alltså för flödesriktning in i kylaren uppe och ut i kylaren nere. Den nya termostaten gick bara att montera åt ett håll, och då öppnade den för flöde åt motsatt håll.. spelar det ngn roll, eller är termostaten tillräckligt stark för att öppna, oavsett vilket håll vattenpumpen trycker på ifrån ??
Det gjorde det inte.
Tempmätaren gick upp högt, nästan så att man inte såg nålen,
Och så tryckte den ut ganska mycket vätska ur kylarens evakueringsrör.
Kylaren var ordentligt varm och slangarna in/ut var kalla.. (nån får gärna förklara för mig hur det kan bli så.. )
Jag tog lös termostaten och provkokade:
Men den öppnar vid rätt gradtal.
Den gamla termostaten öppnade uppåt, alltså för flödesriktning in i kylaren uppe och ut i kylaren nere. Den nya termostaten gick bara att montera åt ett håll, och då öppnade den för flöde åt motsatt håll.. spelar det ngn roll, eller är termostaten tillräckligt stark för att öppna, oavsett vilket håll vattenpumpen trycker på ifrån ??
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Törnrosa 59:a
Hur satt termostaten?
Känselkroppen, den högra sidan med spiralfjädern skall väl alltid sitta neråt och den toppiga delen uppåt. Så har då jag under alla år sett det.
http://img.skruvat.com/images/55/vemov2 ... arge_0.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Den högra sidan på bildexemplet är alltså "foten" och skall sitta neråt.
OBS! Det är inte självklart att bildexemplet är rätt modell i detta fallet. Det är bara ett bildexempel från en bildgoogling. Men dom flesta termostater i den här kategorin ser ut ungefär så här.
Känselkroppen, den högra sidan med spiralfjädern skall väl alltid sitta neråt och den toppiga delen uppåt. Så har då jag under alla år sett det.
http://img.skruvat.com/images/55/vemov2 ... arge_0.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Den högra sidan på bildexemplet är alltså "foten" och skall sitta neråt.
OBS! Det är inte självklart att bildexemplet är rätt modell i detta fallet. Det är bara ett bildexempel från en bildgoogling. Men dom flesta termostater i den här kategorin ser ut ungefär så här.
Re: Törnrosa 59:a
Tack för ett snabbt svar den ser ut så och sitter så som du beskriver.
Och när den öppnar så drar den ventilkäglan neråt.
mot flödesriktningen.
Den gamla termostaten var en äldre typ och öppnar käglan uppåt.
Känselkroppen är ju på den"varma sidan" i båda fall.
Antar att det är ngt annat som trilskas
Och när den öppnar så drar den ventilkäglan neråt.
mot flödesriktningen.
Den gamla termostaten var en äldre typ och öppnar käglan uppåt.
Känselkroppen är ju på den"varma sidan" i båda fall.
Antar att det är ngt annat som trilskas
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66