Bromsservo: Girling Supervac 50 - spricka i gummimembranet

Moderatorer
Post Reply
Prince Valiant
Posts: 1
Joined: Wed Oct 04, 2006 8:40 pm
Location: Stockholm

Bromsservo: Girling Supervac 50 - spricka i gummimembranet

Post by Prince Valiant »

Hej! Jag har en mellanblå Amazon från 69 som varit i familjen sedan 1975 och bara gått 14500 mil. Trots det låga miltalet börjar saker och ting gå sönder eller spricka - materialet börjar åldras här och där antar jag. Vindrutevajrar går, gummidetaljer blir smulor, packningar läcker... Ja, ni vet hur det kan vara. Så man har fullt upp på kvällarna med (roligt!) jobb. Tack och lov att CVI Automotive finns och att jag har övertagit en stor samling verkstadshandböcker för Volvo Amazon! :D

Mitt problem gäller bromsservon, en orginal Girling Supervac 50. Den slutade fungera och gav bara ett pysande ljud ifrån sig. Jag plockade isär den och som väntat fanns en cirka 6 cm lång spricka längs gummimembranets perferikant! Nu jag har rengjort & renoverat alla detaljer, lackat & putsat upp trumman. Under tiden har jag funderat på hur man ska fixa den här fördömda sprickan/hålet i gummimembranets kant - d.v.s. stoppa läckaget mellan vaccumkammaren och luftkammaren.:shock:

Är det någon som kan ge en vink om hur jag kan gå tillväga? Jag har inte lust att slänga ut 4000 kr på en ny bromsservo bara för en spricka/hål på 6 cm när allt annat är i perfekt skick! :cry:
Problem är till för att lösas. Ge aldrig upp!
pof2
Posts: 41
Joined: Mon Oct 04, 2004 7:18 pm

Post by pof2 »

Har du ringt till Volvo-Lelle eller Veteranprodukter. De har säkert rep-satser till ditt servo. Nummer hittar du under Övrigt här på forumet.
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

Annars så har väl 69an samma typ av servo som Volvo 140 eller (förutom att fästplattan skiljer)? Såna finns ju gott om på skrotarna ännu. Eller har jag fått nåt om bakfoten?
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Post by K_arlstrom »

passar på att lyfta tråden, för jag har fått samma felsymtom på mitt servo, ska skruva isär det imorn och kolla, bästa lösningen = delar från 140 servo ?


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Bromservot är samma som till 140 till och med 1972. Fästet i torpedväggen är inte samma.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Post by K_arlstrom »

okej tackar hasse63, blir ett bättre begg bromsservo från en 140 då.. hittade ett fint hål i damasken nu, motorolja :?: och en lös bit från backventilen då jag öppnade servot...

Image
bild på hela härligheten, blir inte att köra före tisdag då skroten har stängt över helgen :/


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
Post Reply