Blyersättningstillsats

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

Blyersättningstillsats

Post by Fender King »

Läste på tips o trix att ni kör utan blyersättning. Stämmer det? Min motor är en B20 av okänd ålder som jag kör typ 80 - 90 knyck.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Jag har kört 1500-2000 mil utan blyersättning utan märkbara skador och jag har någonstans läst att blyersättningen endast behövdes vid högre effektuttag så att vid lagliga hastigheter behövdes det inte blyersättnings-
medel men om man kör med släp och/eller full last i bilen blir effektuttaget större och då bör man nog använda medlet ändå.
Det enda sättet att ta reda på om man kan köra utan är att prova själv.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det kan ge en del problem att köra utan \"smörjmedel\" i bränslet. Blyet hade ju en smörjande egenskap på exempelvis munstycken/nålventil i förgasaren osv. Jag känner många som kör SU-förgasare och som numera möts av en damm-vit syn när de tar isär förgasaren istället för de blanka metallytor som var där när de körde med blyad bensin. Byte av nålventil en gång per år vet jag de som tvingas göra i sina väljusterade SU-förgasare för att de skall gå bra med blytillsats.

Blyersättningen är ju egentligen bara en saltlösning som man blandar i bensinen. Det finns de som istället häller i några deciliter 2-takts olja i en full tank 98-oktanig bensin och tycker att det fungerar utmärkt. Hur trevligt det luktar bakom bilen och vad gubbarna på besiktningen tycker vet jag dock inte.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

D59471 wrote:Byte av nålventil en gång per år vet jag de som tvingas göra i sina väljusterade SU-förgasare för att de skall gå bra med blytillsats.
Jag har åkt hela tiden med dubbla su o blyersättning utan problem med nålventilerna med år och besiktningar mellan justeringarna.
Det kan vara skillnad mellan olika blyersättningsmedel, vilken sort används och vilken körsträcka/år har dom
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Vi hade en diskussion om blyersättningsmedel vid en veteranträff där de flesta besökarna kom från 140-klubben (i sedvanlig ordning f. sthlms-regionen). Och där hävdade ett flertal personer som körde med dubbla SU att de upplevde ett ökat slitage och \"dammvita\" avlagringar i förgasaren mot slutet av säsongen. Ett par personer menade även att de numera ansåg det som nödvändigt att byta nålventil och i värsta fall munstycken varje år pga. ökat slitage utan smörjmedel (bly) i bränslet.

Jag vet varken hur många mil de kör eller vilken blyersättning de använder. Men jag misstänker att de använder den som finns på varenda mack här i Sthlm (och resten av landet?) i ljus halvtransparant flaska med gul-grön etikett och en liten doseringsbehållare i toppen av flaskan. Den använder i alla fall jag. Men snart börjar jag nog med 2-takts olja. :)

Nästa gång jag stöter på folket från 140-klubben (medlemmar och styrelse) skall jag höra hur de tycker att SU-förgasarna mår nu efter ett par års körning med blyersättning. Om de fortfarande är lika kritiska får det väl bli lite frågor om antal mil per år osv.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Jag har kört minst 5-6000 mil med min PV 544G Sport utan blyersättningsmedel och har aldrig haft problem med varken förgasare eller ventiler. Jag hade faktiskt lös toppen för ett tag sen för att byta den mot en något vassare sak och då gjorde jag en grundlig inspektion av den.
AVG
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

Detta med blyersättningens vara eller icke vara kan ju diskuteras i evighet, alla har ju både för o motargument.

Bäst vore ju om den gamla blyade bensinen fanns kvar, men det gör den ju inte.

Min erfarenhet är att förgasaren inte påverkas nämnvärt, inte heller ventilsäten. Har aldrig blandat i blyersättning på nån bil o kommer aldrig att göra heller, däremot brukar jag slå i en skvätt tvåtaktsolja varannan tank ungefär.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

*

Post by Henke 12136 »

Måste bara få göra ett litet intressant inlägg som kanske inte så många visste. På 40 talet så behövde man en effektivare bensintyp med högre oktan eftersom man mer och mer övergick från sid- till toppventiler. Sidventilarna hade ju sällan mer än 6-6,5 i komp. Lösningen var att tillsätta bly. Före dess fanns alltså inget bly i soppan. Då var det en enorm debatt om hur skadligt blyet var för ventilsätena. Kul va?

Jag har alltid tankat Jet 98 som innehållit blyersättning, men nu har ju de rackarna slutat med det. Jag kommer ialla fall hälla i blyersättning i min tank, fast jag tror inte att det behövs. (Det kostar ju nästan inget)
Ett gammalt rallyproffs sa en gång till mig att han alltid hällde lite 2 taks olja i sin SAAB EMS, men då var det bara någon matsked.
-anglofil-
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Amarace wrote:Bäst vore ju om den gamla blyade bensinen fanns kvar
Nja det kan jag nog inte hålla med om jag tar hellre brända ventiler och sliten förgasare än blyförgiftning.
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re:

Post by Amarace »

Lars Bd wrote:
Amarace wrote:Bäst vore ju om den gamla blyade bensinen fanns kvar
Nja det kan jag nog inte hålla med om jag tar hellre brända ventiler och sliten förgasare än blyförgiftning.
Nu var det ju inte ur miljösynpunkt jag menade.

Henke 12136, på en EMS är det ypperligt med lite tvåtaktsolja iomed att det är Mekanisk insprutning på en sån (K-jet), den mår bra av o få lite smörjning då o då.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Så jobbigt är det inte att hälla i lite tillsatser i bensinen (typ 2-taktsolja, blyersättning eller annat). Det finns ju faktiskt de som häller i tillsatser för andra ändamål (oktanhöjande, insprutningsrening osv) så allt för bökigt kan det ju knappast kännas? Numera häller jag till och med tillsatser i motoroljan för att få rätt egenskaper.

Blyförgiftning klarar jag mig utan. :roll:

Amarace:
Tillhör du dem som inte har något emot asbest i bromsbelägg och kopplingslamell också eller? ;)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Amarace wrote: Nu var det ju inte ur miljösynpunkt jag menade.
Jag gissade att det var så, men det bästa måste vara att man har en motor som klarar blyfritt från fabrik eller konverterad i efterhand.
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re:

Post by Amarace »

D59471 wrote: Amarace:
Tillhör du dem som inte har något emot asbest i bromsbelägg och kopplingslamell också eller? ;)
hehe, jepp, greppar bättre då ;)

Jag menade alltså helt o hållet på vad som var bäst för motorn.
Självklart bryr jag mig om miljön.

Men brydde man sig helt o hållet om miljön skulle man väl inte köra förbränningsmotor överhuvudtaget, inte som går på bensin/diesel/olja iaf. ;)
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

bruk bare blyfri bensin, ingen blyerstattning,funke helt fint :lol: :lol:
Post Reply